Larzolov Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Jag ska bygga mig ett fint hĂ„rddisk-inspelningssystem och vill ju köpa rĂ€tt grejer frĂ„n början. SĂ„ jag hoppas ni kan hjĂ€lpa mig. Nu har jag bestĂ€mt mig för att jag vill kunna spela in 16 kanaler samtidigt.... om det inte blir alldeles för dyrt. Först undrar jag, om man har ett hammerfall kort, som har 3 ADAT ingĂ„ngar. Vad Ă€r det dĂ„ för pryl man har för att fĂ„ 16 analoga in till "ADAT-porten"? Ăr det en dyr historia? Ett annat alternativ jag tĂ€nkt pĂ„ Ă€r att ha 2st "ESI WamiRack ESP1010" dĂ„ fĂ„r man ju mĂ„nga in billigt.... men jag hade tĂ€nkt bygga en "barbone"-dator och dom har nog bara en PCI-kortplats đ ( Vad finns det mer för alternativ till 16 in? Jag vill hamna under 10 000kr.
brojd Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Har för mig att adat lightpipe bara hanterar 8 kanaler (inte sÀker dock).. isÄfall fÄr du nog utnyttja 2 av "lightpipsen" pÄ kortet..
Fredster Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Först undrar jag, om man har ett hammerfall kort, som har 3 ADAT ingÄngar. Vad Àr det dÄ för pryl man har för att fÄ 16 analoga in till "ADAT-porten"? En A/D-D/A-omvandlare. Du skickar digital signal via ADAT Lightpipe som sedan omvandlas till förslagsvis 8 analoga. SÄ du behöver bara 2 st ADAT Lightpipe om du vill Ät 16 kanaler.
joachime Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Det finns mÄnga saker som har adat-port och som kan anslutas till ett hammerfall-kort. En viktig detalj nÀr man ansluter flera saker samtidigt Àr att bestÀmma vilken av apparaterna som ska agera master (wordclokc). Den enklaste lösningen Àr att stÀlla alla anslutna prylar till slave och lÄta dom följa hammerfall-kortet. Mer om hur du justerar clock-synken kan du lÀsa i respektive apparats manual. OBS! Vissa apparater har begrÀnsade möjligheter att synka mot extern wordclock. Focusrite Octapre till exempel kan bara synkas mot extern klocka via bnc-kabel. Creamware har en ad/da-omvandlare med 16 in/ut. Det gÄr Ät 4 st optiska kablar att ansluta den till kortet. Kostar drygt niotusen spÀnn hos Thomann, har ingen aning vem som Àr ÄterförsÀljare i Sverige. Annars finns det massvis med burkar som har 8 ad/da-omvandlare, t ex Behringer ADA 8000 med inbyggda mikstÀrkare, angett riktpris 2766 inkl moms.
Linus Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Varning för Focusrite Octopre. Den optiska utgÄngen Àr extremt kÀnslig och tickar/poppar/smÀller konstant oavsett hur bra och dyr och felfri kabeln Àn Àr...
Larzolov Postat 9 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 9 december 2004 Ok, sĂ„ en RME Hammerfall (Digi 96/52), och 2 Behringer ADA 8000. Kanske vore nĂ„tt đ Fler förslag?
brojd Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 SjÀlv anvÀnder jag mig av en M-audio Octane (8kan preamp).... funkar utmÀrkt.
Larzolov Postat 9 december 2004 TrÄdstartare Postat 9 december 2004 Har RME Hammerfall (Digi 96/52) nÄn midi.....portar?
joachime Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Fler förslag? Jag förstĂ„r inte riktigt vitsen med att köra pĂ„ en barbone. Ăr det nĂ„got som kan vara bra att ha i musikstudiosammanhang Ă€r det ordentligt med pci-platser och en rejĂ€l PSU. Det finns flera smidiga dsp-kort (pci) som du kanske blir sugen att investera i i framtiden. Framförallt kan det vara praktiskt nĂ€r antalet spĂ„r kryper över 40 strecket och varje instans av din favorit eq krĂ€ver 5% av cpu'ns resurser. En annan frĂ„ga, finns det AGP-plats pĂ„ datorn eller kan man bara anvĂ€nda det grafik-kort som sitter pĂ„ moderkortet? Jag tĂ€nker pĂ„ möjligheten att köra med dubbla skĂ€rmar. Summa. Det finns en massa begrĂ€nsningar med att köra barebone. Risken Ă€r att det Ă€r den delen av studion du kommer att uppgradera först. Har RME Hammerfall (Digi 96/52) nĂ„n midi.....portar? Det verkar inte sĂ„
Claes Holmerup Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Jag har ett Hammerfall 9652 - och till det Ă€r en DDX3216 kopplad (16 Lightpipe-kanaler mellan ljudkortet och mixern), en RME ADI-8 Pro och en RME ADI-96 Pro. Snart fyller jag troligen Ă€ven sista anslutningen med hjĂ€lp av en Benchmark DAC-1... đ Det finns ett gĂ€ng omvandlare i olika prislĂ€gen. Exempel Ă€r nĂ€mnda ADI-8 Pro, ADI-8 DS, Apogee Rosetta 800, Behringer ADA8000, Alesis AI3 och AI-4, Marian ADCon, Fostex AC-8... NĂ€r det gĂ€ller omvandlare, sĂ„ finns det alltsĂ„ ett stort antal olika - och sĂ„ smĂ„ningom kommer det att göras ett jĂ€mförande test av olika sĂ„dana med hjĂ€lp av nĂ„gra tĂ€nkare i VST-Forum, sĂ„ att vi kan ta reda pĂ„ vad som skiljer de olika modellerna...
Claes Holmerup Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Har RME Hammerfall (Digi 96/52) nÄn midi.....portar? Inte den Àldre modellen (den som jag har). Den nyare HDSP9652 har dÀremot 2st midi I/O - och Total Mix, som kan vara bra ibland - beroende pÄ hur man vill jobba med sitt system...
joachime Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Claes, det lÄter spÀnnande! Blev nyfiken pÄ hur ni kommer att göra. Kan du lÀgga upp en lÀnk till ert tÀnk pÄ vst-forumet?
Claes Holmerup Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Claes, det lÄter spÀnnande! Blev nyfiken pÄ hur ni kommer att göra. Kan du lÀgga upp en lÀnk till ert tÀnk pÄ vst-forumet? SjÀlvklart: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=9663 Det Àr fortfarande pÄ planeringsstadiet - och det blir nog inte av förrÀn jag har skaffat Benchmarken, eftersom man ju vill ha sÄ bra omvandling som möjligt ut för ett sÄdant test.
SERO Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Summa. Det finns en massa begrÀnsningar med att köra barebone. Risken Àr att det Àr den delen av studion du kommer att uppgradera först. HÄller helt med. Man kan konfigurera en Midi/big-tower för musik för en billig penning idag och det kommer det vara vÀrt i framtiden! Ska man köra dubbla skÀrmar Àr det ett nytt grafikkort men ska ha! Typ Matrox, men mÄnga ATI -kort har Àven möjlighet att anvÀndas med 2 skÀrmar.
Larzolov Postat 9 december 2004 TrÄdstartare Postat 9 december 2004 Ok... verkar som jag fÄr skippa barbone idéen.
antont Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Jag har just skaffat en Behringer ADA8000, 8 in/utgÄngar samt mikpramps med fantom pÄ alla ingÄngarna. LÄter helt okej för priset, ca 2000 kr.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Ok... verkar som jag fÄr skippa barbone idéen. Det finns barebones med flera pci-platser (upp till tre, vad jag sett) och AGP-plats. Joachime: vad Àr PSU?
joachime Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Joachime: vad Àr PSU? FörlÄt! Det Àr onödigt att slÀnga sig med förkortningar. PSU = Power Supply Unit. NÀtaggregat eller strömaggregat borde jag skrivit istÀllet.
osiris Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Jag har just skaffat en Behringer ADA8000, 8 in/utgÄngar samt mikpramps med fantom pÄ alla ingÄngarna. LÄter helt okej för priset, ca 2000 kr. Vart hitta du den för ca 2000? Dom priser jag sett nÀrmar sig 3000...
Larzolov Postat 12 december 2004 TrÄdstartare Postat 12 december 2004 Jag tycker det hÀr Àr skitsvÄrt... att vÀlja kort. Men nu stÄr det mellan 2 lösningar: 1. RME Hammerfall HDSP 9652 + RME 8 in kort(AEB81) + En sÄn dÀr Behringer ADA8000 eller: 2. Motu 828 mkII + Behringer ADA8000 BÄda lösningarna ligger vÀl runt 9000kr. om man köper begagnat eller frÄn tyskland. Vilken lösning tror ni pÄ? Kan sÀga att jag inte Àr nÄn studiotekniker... vilket system Àr lÀttast att koppla ihop och sen att anvÀnda? TÀnkte förresten sÀlja min Zoom mrs-1266, nÄn intresserad?
Tobbe Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Köp ett beggat Yamaha 01v (mixer) du kan sÀker hitta nÄgot med dubbla adatkort för 7000 eller nÄgot pÄ vendolin.se
antont Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 (redigerat) Jag har just skaffat en Behringer ADA8000, 8 in/utgÄngar samt mikpramps med fantom pÄ alla ingÄngarna. LÄter helt okej för priset, ca 2000 kr. Vart hitta du den för ca 2000? Dom priser jag sett nÀrmar sig 3000... Musikanten i UmeÄ sÀljer dom för 2400, jag köpte frÄn USA för 1500, men dÄ tillkommer ju moms o frakt, = 2000. Redigerat 16 december 2004 av antont
Arnesson Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Fler förslag? VSL 2020 kortet funakr utmÀrkt att plocka in adat via tvÄ lightpipes 2*8=16 vad du sen ska ha för AD/DA omvandlare Àr ju en bra frÄga, om du hade lite mer Àn 10 000kr skulle jag rekomendera en Behringer DDX3216 digitalmixer och sedan köpa Adat1616 interfacet till mixern. Ok det Àr Behringer, men du kan nog inte fÄ tag i bÀttre grejer i den prisklassen. Det skulle i sÄnna fall vara tvÄ sÄdana frÄn STA http://www.staudio.com/products/adcdac2000.html <--- men dÄ Àr det ljudkort och AD/DA i ett inga litepipes
Lundin Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 har ingen aning vem som Àr ÄterförsÀljare i Sverige. Luthman
Larzolov Postat 16 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 16 december 2004 Tack för alla förslag mm. Nu har jag bestĂ€llt ett RME Hammerfall 9652 HDSP... hoppas det kommer idag đ Sen funderar jag pĂ„ ett begagnat Creamware 16 I/O ADAT.
Lundin Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Tack för alla förslag mm.Nu har jag bestĂ€llt ett RME Hammerfall 9652 HDSP... hoppas det kommer idag đ Sen funderar jag pĂ„ ett begagnat Creamware 16 I/O ADAT. Det Ă€r Creamware's A16 Ultra-interface som Joachime tĂ€nkte pĂ„.. det har 16 in och ut balanserat, valbart -10 /+4 nivĂ„ samt dubbla Z-link anslutningar för native Creamwarekort som t.e.x Luna II och uppĂ„t.. och 2XADAT.
Fredster Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Varning för Focusrite Octopre. Den optiska utgĂ„ngen Ă€r extremt kĂ€nslig och tickar/poppar/smĂ€ller konstant oavsett hur bra och dyr och felfri kabeln Ă€n Ă€r... Det har jag inte mĂ€rkt! đ
joachime Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Det Àr Creamware's A16 Ultra-interface som Joachime tÀnkte pÄ.. Det stÀmmer! Det finns en Àldre version av burken ocksÄ, som enbart har balanserade in och ut. Den nyare varianten heter Ultra och ska funka bÄda med obalansreade och balanserade signaler.
Claes Holmerup Postat 16 december 2004 Postat 16 december 2004 Det Ă€r Creamware's A16 Ultra-interface som Joachime tĂ€nkte pĂ„.. Det stĂ€mmer! Det finns en Ă€ldre version av burken ocksĂ„, som enbart har balanserade in och ut. Den nyare varianten heter Ultra och ska funka bĂ„da med obalansreade och balanserade signaler. Det gör vĂ€l alla balanserade enheter...? đ Alla jag har stött pĂ„ hittills i alla fall... đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.