Jump to content
Annons

Akg c414 B Uls


MrMarcus

Recommended Posts

Annons

Jag hinner inte leta fram något att lägga upp just nu. Men jag tycker att det är en mycket bra mick för de pengarna. Den är allround både till karaktären och funktionerna. Drar lite åt det mörkare hållet med fyllig botten och aningen återhållen diskant.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hinner inte leta fram något att lägga upp just nu. Men jag tycker att det är en mycket bra mick för de pengarna. Den är allround både till karaktären och funktionerna. Drar lite åt det mörkare hållet med fyllig botten och aningen återhållen diskant.

Okey 😆 Jag har inte chans att låna hem den eftersom killen som säljer den är bosatt i spanien

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag har ett par B-ULS mickar. Mycket flexibla mickar som Joachim skriver. Jag har använt dem på precis allt. Sång, OH, bas-/gitarrstärkare, virvel, kick, pukor, percussion, blås, stråk, akustisk gitarr, piano osv osv. De funkar helt enkelt bra på det mesta, men charmar kanske inte allt. Det är ett väldigt bra köp om du ska ha en mångsidig mick, speciellt om du får en för 4 tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par B-ULS mickar. Mycket flexibla mickar som Joachim skriver. Jag har använt dem på precis allt. Sång, OH, bas-/gitarrstärkare, virvel, kick, pukor, percussion, blås, stråk, akustisk gitarr, piano osv osv. De funkar helt enkelt bra på det mesta, men charmar kanske inte allt. Det är ett väldigt bra köp om du ska ha en mångsidig mick, speciellt om du får en för 4 tusen.

Okey då vet jag! Har du någon låt där du spelat in sång med den? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste prova den innan du köper den. Skulle aldrig köpa en beggad konding utan att få testa den först. Om du inte kan prova den innan så kan du lika gärna köpa en ny NT2-A för mindre (det låter väldigt lika).

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64871

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Aha... 🙂

Har du jämfört 414 mot NT2-A? Skillnaden är inte så stor.

Vad menar du med "inte så stor"? Skillnaden mellan en sm57a och en Manley är inte så stor, man kan ju spela in gitarrstärkare, sång och virvel med båda...

Skämt åsido.

Har prövat NT2-A och 414 B-ULS sida vid sida på överhäng, gitarr och sång.

Skillnaden vid sololyssning var förhållandevis stor.

Skillnaden på hur en 414 och en NT2-A tränger igenom en mix med 50 andra spår är ganska markant.

Jag hade ett stereopar NT2-A i ca 1 år och har nu haft 414 B-ULS (ihop med flera andra par) i drygt 2 år, jag bytte efter jag hade gjort testet mellan dem.

Sen så är det just B-ULS modellen som han frågar efter. Den låter inte som en XLII tex, som är kexigare och brightare, mer i stil med NT2-A...

PS. ursäkta tjurigheten.

/E

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "inte så stor"? Skillnaden mellan en sm57a och en Manley är inte så stor, man kan ju spela in gitarrstärkare, sång och virvel med båda...

Skämt åsido.

Har prövat NT2-A och 414 B-ULS sida vid sida på överhäng, gitarr och sång.

Skillnaden vid sololyssning var förhållandevis stor.

Skillnaden på hur en 414 och en NT2-A tränger igenom en mix med 50 andra spår är ganska markant.

Jag hade ett stereopar NT2-A i ca 1 år och har nu haft 414 B-ULS (ihop med flera andra par) i drygt 2 år, jag bytte efter jag hade gjort testet mellan dem.

Sen så är det just B-ULS modellen som han frågar efter. Den låter inte som en XLII tex, som är kexigare och brightare, mer i stil med NT2-A...

PS. ursäkta tjurigheten.

/E

Givetvis så är det skillnad men inte lika stor som mot andra mickar. Jag skulle personligen behållit NT2-A och köpt till en Brauner, Ref-C, Gefell eller något annat kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har lyssnat på båda i ett test. Och jag hatade min nt2-a för den lät grötig och jobbig 🙁

Men om det skiljer sig 10 000kr mellan 2 mickar är det inte stor skillnad då 😮

Och jag känner han som säljer micken och är jag inte nöjd köper han tillbaka den i augusti för samma pris för han har pengakris nu

Kan tillägga att jag bara ska använda den på sång/rap Och vill ha ett varmt och fylligt ljud. tyckte röden var för vek och neuman tlm 103 för clean.

Och jag har inte testat denna mick så det blir ett jävla köp 🥰

Redigerat av MrMarcus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag var du skulle jag inte tveka en sekund. So mdu skrivit tidigare köper din polare tillbakak micken i höst om du inte skulle känna dig nöjd.

Och är den i gott skick kan säkert sälja den till någon annan för mer än vad du köpte den för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag var du skulle jag inte tveka en sekund. So mdu skrivit tidigare köper din polare tillbakak micken i höst om du inte skulle känna dig nöjd.

Och är den i gott skick kan säkert sälja den till någon annan för mer än vad du köpte den för.

Hehe nä jag har redan köpt den 😆 Tack för att du tog dig tid att skriva.

Är det ingen som har någon låt inspelad med den? Det är väll en känd mick vad jag har förstått ? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe nä jag har redan köpt den 🙂 Tack för att du tog dig tid att skriva.

Är det ingen som har någon låt inspelad med den? Det är väll en känd mick vad jag har förstått ? 😄

upp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste prova den innan du köper den. Skulle aldrig köpa en beggad konding utan att få testa den först.

Jag skulle nog säga att det beror helt på priset på micken och vad det är för mick..

Jag köpte båda mina C414 B-ULS beggade som jag hade och gjorde därmed en chansning.

Den ena köpte jag för 1900kr på en pantbank här i sverige och andra köpte jag för ca 4700kr ifrån USA via ebay.

Båda var i fint skick och lät mycket fint!

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog säga att det beror helt på priset på micken och vad det är för mick..

Jag köpte båda mina C414 B-ULS beggade som jag hade och gjorde därmed en chansning.

Den ena köpte jag för 1900kr på en pantbank här i sverige och andra köpte jag för ca 4700kr ifrån USA via ebay.

Båda var i fint skick och lät mycket fint!

//S

Riktigt roligt att höra 😛 Så jag gör jag det bra med att sälja nt2-an och köpa denna mick.? Jag vet att den funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Riktigt roligt att höra 😛 Så jag gör jag det bra med att sälja nt2-an och köpa denna mick.? Jag vet att den funkar.

Ja.

Jag har gjort precis det bytet du är påväg att göra och tycker att en C414 (B-ULS) vinner ganska stort över en NT2-A i mångsidighet och att den faktiskt låter som man förväntar sig på precis allt. NT2-A har svagheter som lite flygig bas och tendenser till "lågupplöst" diskant och något påträngande runt 6k, som inte B-ULS micken har. Den känns mer solid, tydligare och "snabbare" över hela registret.

Nu låter det som att det skulle vara världens bästa mick.

...Och det kanske det är också, i alla fall om man lyckas få den för 4 tusen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.

Jag har gjort precis det bytet du är påväg att göra och tycker att en C414 (B-ULS) vinner ganska stort över en NT2-A i mångsidighet och att den faktiskt låter som man förväntar sig på precis allt. NT2-A har svagheter som lite flygig bas och tendenser till "lågupplöst" diskant och något påträngande runt 6k, som inte B-ULS micken har. Den känns mer solid, tydligare och "snabbare" över hela registret.

Nu låter det som att det skulle vara världens bästa mick.

...Och det kanske det är också, i alla fall om man lyckas få den för 4 tusen.

Haha jag har alltid sänkt stark de esser vid 6k 😛 Nu har jag svaret och jag måste höja vid 250hz med för att få ut min fyllighet i min tunna mans röst. Jag tror faktiskt att c414 är svaret 😄 Tack som fan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...