Jump to content
Annons

Alla gitarrkunniga


JJMusik

Recommended Posts

Jag har märkt att det framför varje bandstav (alltså på bandstavens vänstra sida sett från första bandet och nedåt) sitter en liten upphöjd kant med något transparent liknande lim. Kan inte säga om det alltid har funnits där då jag märkt det på senare tid. Är detta lönnhalsens inbyggda lack så att säga eller är det limmet till bandstavarna?

Vid vissa band är denna transparenta remsa sprucken, det ser liksom ut som att ett lager i halsens lack är sprucket men det är alltså bara precis intill bandstaven...

Har tyvärr ingen kamera annars hade jag naturligtvis lagt upp en bild.

Det är en Highway One

Någon som vet? Här finns ju många kunniga, IDF? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sån lack finns/fanns på min American Standard tele med. Jag tror de lackar halsarna först när banden redan sitter där och finslipar banden efteråt, annars skulle det vara lack även ovanpå banden. När man spelat ett tag ramlar bitar av lack från banden bort, det spelar ingen roll.

Lycka till med din Fender. Den ger ett mer personligt ljud än andra elgitarrer. Dvs att att om du spelar på den, och sen låter nån annan spela genom samma stärkare så låter det helt annorlunda fast det är samma gitarr och ljudinställningar. Med en Gibson blir skillnaderna mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är vanligare när man varit lite slarvig då man satt dit banden och inte lagt ner tillräcklig tid för efterslipning. Jag tycker själv att det är den tråkigaste delan av bandbytsjobbet. Och slipar man inte ordentligt på den lilla bit som sticker ut bildas det en upphöjning efter lacken som ganska lätt spricker.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar grabbar!

Nästa fråga då, kan och SKA/bör jag plocka bort dessa "kanter" själv med t ex en liten kniv? eller ska jag bara låta dem vara och låta dem ramla av spontant? Kan bandstavaran lossna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lacken på banden kommer att nötas bort när man spelar, men det kommer inte att nötas helt jämt.

Om du vill ha ett perfekt snyggt resultat så är det bäst att ta ett rakblad eller liknande och stadigt men försiktigt föra det lägs varje bandstav. Tejpa greppbrädan först, för skydd.

En tråd på fenderforumet tar upp samma sak, med lite olika lösningar:

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...9-01-2818:37:42

"I left mine on when I finished a neck in nitro. It does come off eventually, but not evenly.

If you want it off there, use an exacto knife, angled slightly in toward the fret. Go slowly.

Once you have scored it like this, go over each fret with steel wool, and it should come off. Mask the fretboard of course..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar grabbar!

Nästa fråga då, kan och SKA/bör jag plocka bort dessa "kanter" själv med t ex en liten kniv? eller ska jag bara låta dem vara och låta dem ramla av spontant? Kan bandstavaran lossna?

Skulle aldrig själv arbeta med ett eggverktyg, schansen är enorm att man slinter eller går för djupt.

Jag har putsat på min lackade lönnhals med fint slippapper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar grabbar!

Nästa fråga då, kan och SKA/bör jag plocka bort dessa "kanter" själv med t ex en liten kniv? eller ska jag bara låta dem vara och låta dem ramla av spontant? Kan bandstavaran lossna?

Skulle aldrig själv arbeta med ett eggverktyg, schansen är enorm att man slinter eller går för djupt.

Jag har putsat på min lackade lönnhals med fint slippapper.

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr råkade jag gå åt lite för hårt med en kniv... Nu har det blivit jack som går ner till träet, alltså genom lacken på sina ställen... Vad kan hända nu? kommer det förvärras eller det spelar ingen roll? Jag har alltså lyckats få bort limrest-bitarna men det har tyvärr blivit jack ner till träet på sina ställen...

help 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rockat på bara och brytt mig fan i ett litet hack. Hacket är en del i den äkta historien om dig och din gitarr.

Apropå ingenting så har jag många ggr putsat nya gitarrers lite råa och sträva band med själva strängarna- Man trycketr ner strängarna med hela handen så de ligger mot ca tre, fyra band åsså gnir man lite i sidled någtra ggr. Sen flyttar man handen så man gnider över en ny del av halsen. Till slut får man upp en väldigt hal, slät och bra yta. Strängarna blir nog sabbade, men det blir de ändå. Orginalsträngar kan ofta vara skräp, de kan man ju offra så här.

Sommarpratare Nilsson.

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr råkade jag gå åt lite för hårt med en kniv... Nu har det blivit jack som går ner till träet, alltså genom lacken på sina ställen... Vad kan hända nu? kommer det förvärras eller det spelar ingen roll? Jag har alltså lyckats få bort limrest-bitarna men det har tyvärr blivit jack ner till träet på sina ställen...

help 😛

Ja såja, synd att jag inte lade in mitt råd till dig tidigare...

Jag har själv och gjort mina misstag efter råd och bildbeskrivningar av sk insatta.

Vägen till saligheten den är lång o snårig som det heter.

Låt gitarren vara som den är nu, det är mitt tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja såja, synd att jag inte lade in mitt råd till dig tidigare...

Jag har själv och gjort mina misstag efter råd och bildbeskrivningar av sk insatta.

Vägen till saligheten den är lång o snårig som det heter.

Låt gitarren vara som den är nu, det är mitt tips

Ja tyvärr är det ju så... alltså som läget är nu så är där ett ganska djupt jack ner till träet längs med varje bandstav, lacken har liksom skurits/flagnat av... Vad kan hända? Känns ju inte så bra när träet är blottat...

Vad är det för lack som ligger på greppbrädan på en sådan här billig strata? kanske inte är så bra för mig att det flyger omkring lösa plastbitar från guran? eller det är bara stelnad plast som alla andra plastprylar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag omformulerar tråden lite... Det finns ju en del plaster i omgivningen som inte alltid är så bra... Eller det är kanske så att bitar från härdad plast som flagnar av är ofarliga och det är bara ohärdad plast som ångar av sig suspekta ämnen?

Har dålig koll på sådant...

Som det är nu har jag alltså djupa skåror längs med varje bandstav och plastlacken som ligger på hela halsen har liksom flagnat av som små chipssmulor...

Har lyckats få fram att det kanske är någon sorts polyuretan-plast eller något på halsen?

Finns här någon kemist som kan upplysa?

I värsta fall får jag väl kassera halsen och köpa en ny...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag omformulerar tråden lite... Det finns ju en del plaster i omgivningen som inte alltid är så bra... Eller det är kanske så att bitar från härdad plast som flagnar av är ofarliga och det är bara ohärdad plast som ångar av sig suspekta ämnen?

Har dålig koll på sådant...

Som det är nu har jag alltså djupa skåror längs med varje bandstav och plastlacken som ligger på hela halsen har liksom flagnat av som små chipssmulor...

Har lyckats få fram att det kanske är någon sorts polyuretan-plast eller något på halsen?

Finns här någon kemist som kan upplysa?

I värsta fall får jag väl kassera halsen och köpa en ny...

Tycker du inte att du överreagerar lite nu? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ne, jag vet häller inget om plast. Men det gör andra åt oss. Vore lacken så giftig så skulle inte gitarren säljas. Men visst jag befriar dig gärna från halsen om du absolut inte vågar ha kvar den. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

njao det vet jag inte, gör jag kanske? Jag bara känner att jag vet väldigt lite om plast... så det var bara en ärlig fråga och jag vet att här finns ett par duktiga gitarrmekaniker

Tja du får väl införskaffa latexhandskar och en skyddsmask! Nickel är inte heller bra så då är du skyddad för det också

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...