the610 Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 har tittat på lite gamla livespelningar med diverse band, bl.a genesis från 72 och någon yes-konsert och jag undrar varför sångarna har två mikrofoner ihoptejpade. är det en för utljud och en för monitor eller en för ut och en till inspelning? aaa, jag klurar som fan på det där men tänkte att någon kanske vet så slipper jag gå omkring och vara pucko. hey!
joachime Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Antagligen en mick för PA't och en för inspelning. Men som du säger kan det finnas en massa andra orsaker till varför man använder två parallella mickar. T ex om den ena går direkt till PA't och den andra går till en vocoder eller förstärkare.
Fredster Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Eller så kan det vara för att ena halvan i publiken endast tål ljudet från en SM57:a medans andra halvan hellre vill ha en Beta58. 😎🙂
Tobbe Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 T ex om den ena går direkt till PA't och den andra går till en vocoder eller förstärkare. Skulle man bara kunna dela signalen i så fall? Jag vet inte... Jag tror nog mest på att det är en kondensator för inspelning och en dynamisk för PA:t.
joachime Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Skulle man bara kunna dela signalen i så fall? Jag vet inte... Obsalut, men 1972 var det ovanligt med aktiva splittar. Och det finns problem med att splitta signalen passivt från en mick till två ingångar, t ex fantommatning och i vissa fall att nivån dämpas p g a impedans. Två parallella mickar är en rätt enkel och smidig lösning...
Tokas Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Kanske en reservmick ifall den ena går sönder? Eller bara för att det ser coolt ut? 🙂
captain nemo (oregistrerad) Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Amen - det fattar ni väl... En mick - hög volym Två mickar - högre volym Tre mickar - jävligt hög volym... ... 🙂 //nemo
Påsen Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Amen - det fattar ni väl... En mick - hög volym Två mickar - högre volym Tre mickar - jävligt hög volym... Så var nog i alla fall principen på Ebba Grön's konserter i Rågsved som man kan se bilder ifrån 🙂
the610 Postat 9 december 2004 Trådstartare Postat 9 december 2004 haha, många fina svar... men jag fattar ändå inte.. haha!
captain nemo (oregistrerad) Postat 9 december 2004 Postat 9 december 2004 Amen - det fattar ni väl... En mick - hög volym Två mickar - högre volym Tre mickar - jävligt hög volym... Så var nog i alla fall principen på Ebba Grön's konserter i Rågsved som man kan se bilder ifrån 😕 Huvudet på spiken - precis den jag hade i tankarna... //Nemo
Påsen Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Amen - det fattar ni väl... En mick - hög volym Två mickar - högre volym Tre mickar - jävligt hög volym... Så var nog i alla fall principen på Ebba Grön's konserter i Rågsved som man kan se bilder ifrån 😉 Huvudet på spiken - precis den jag hade i tankarna... //Nemo Fast eftersom jag sett dessa bilder i ett live-klipp i dokumentären som heter nåt i stil med "en spark i röven på varrenda kotte" så är det nog kanske två mickar pga av att de som gjorde inspelningen ville ha bättre ljud... Men annars så tycker jag att vi antar att man använder två eller flera mickar för att det blir skithög och lagom punkig volym då! 😆
Einar Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Jag tror det har med ljudet/ljudbilden att göra. På samma sätt som många producenter använder fler mickar vid inspelning i studio för att få till ett goare sound. Tex: används ju ofta en ambiensmikrofon i studiosituationer och ibland mickar man upp med två eller fler precis framföör ljudkälllan också. 16 horsepower har två mickar till sång, men de är lite separerade så han kan göra ett 'mick-byte' när han behagar. Framlidne Dimebag Darrell hade ju tre stackar med olika ljud och en jävla massa mikrofoner när han spelade in 'Far Beyond Driven'.
MusicNixon Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Obsalut, men 1972 var det ovanligt med aktiva splittar. Och det finns problem med att splitta signalen passivt från en mick till två ingångar, t ex fantommatning och i vissa fall att nivån dämpas p g a impedans. Två parallella mickar är en rätt enkel och smidig lösning... Facit
Majken Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 (redigerat) Går det inte att använda 2 mikrofoner för att dämpa publikljud? Vill minnas något dylikt, ena mikrofonen fasvänds vilket leder till att publikljudet som når mikrofonerna ungefär samtidigt fasas bort medan sångaren som sjunger in i den ena mikrofonen förblir relativt "oförstörd". Eller så har jag hittat på det helt själv, nåja i mitt huvud låter det nästan som en vettig idé förutom fasfelen som kommer att finnas i sångarens röst. /Majken Redigerat 18 december 2004 av Majken
VacUm Postat 18 december 2004 Postat 18 december 2004 Vem vill ha bort publiken vid en livespelning? Å andra sidan kan det ju va skönt om det buas alldeles för mycket..
Torre Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Å andra sidan kan det ju va skönt om det buas alldeles för mycket.. ?
MusicNixon Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Å andra sidan kan det ju va skönt om det buas alldeles för mycket.. ? 🙂
lavrell Postat 22 december 2004 Postat 22 december 2004 Å andra sidan kan det ju va skönt om det buas alldeles för mycket.. ? haha! klockrent! 🙂😆😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.