Jump to content
Annons

Skillnaden mellan 15W och 30W?


ADM1993

Recommended Posts

Hej!

Tänkte köpa en ny förstärkare Line 6 Spider, fast jag är osäker ifall jag borde köpa 15W eller 30W. Vad är skillnaden? Är ljud kvaliten bättre på 30W:n eller kan man bara spela högre? Jag spelar inte i någn band och jag lär inte göra det i framtiden häller, täckte bara lira hemma i sovrummet. Duger 15W för mig?

tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Tänkte köpa en ny förstärkare Line 6 Spider, fast jag är osäker ifall jag borde köpa 15W eller 30W. Vad är skillnaden? Är ljud kvaliten bättre på 30W:n eller kan man bara spela högre? Jag spelar inte i någn band och jag lär inte göra det i framtiden häller, täckte bara lira hemma i sovrummet. Duger 15W för mig?

tack!

Kort svar: Japp

Du kan lira rätt så högt med 15W, men i ett högljutt band med trummis behöver du dock mer kräm... Kanske t.o.m mer än 30W om du har en tinnitus-volym-trummis 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oftast så, att en starkare förstärkare kan spela renare än en svagare vid samma ljudstyrka - och dessutom lättare kan hantera starka transienter.

Jupp. Men gå och testa på 4sound eller liknande så kommer du höra 😄. Det är kanske inte samma element i heller så det blir ett annat ljud, är det större så kanske du får ett lite mjukare och skönare ljud vid normal volym än att du ska anstränga den vid 15w. Fast för att spela i sovrummet spelar det npg ingen roll 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För att höja ljudeffekten (antal dB) till det dubbla krävs 10 ggr effekten. Om nu det svaret kan ge dig någon ledtråd.

Kolin

Fast att dubbla antalet db är ju galet mycket högre upplevd ljudvolym 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur värderna är riktikgt men, om du har 50db är inte 100db dubbelt så mkt. För att vi ska uppleva ljudet dubblet så mkt krävs en förstärkning med ca 9-11db av ljudtrycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså 60db är dubbelt så mkt än 50db.

Hmm, är inte en ökning med 3 db en fördubbling? Alltså 53db är dubbelt så mycket effekt som 50db.

(Logaritmisk skala pratade man om i skolan för länge sedan, har jag för mig.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, är inte en ökning med 3 db en fördubbling? Alltså 53db är dubbelt så mycket effekt som 50db.

(Logaritmisk skala pratade man om i skolan för länge sedan, har jag för mig.)

Ja, fast lite bakvänt förklarat...

Om du ökar uteffekten till det dubbla, så får du ut 3dB högre ljudtryck (eller om det var 6dB - kommer inte ihåg så här på rak arm...). Alla dessa dB-värden är rena djungeln eftersom det finns femtielva olika referenser för olia sätt att ange dB... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en egenbyggd stärkare som jag kan göra mellan 15-30w.

Kör den aldrig på 30w och spelar mkt rent ljud country twang den spelar så högt på 15w så jag ser ingen anledning att köra den på 30w och så komprimerar den snyggare när jag kör den på 15w

Kolla in hemma bygget http://www.pixbox.se/alb831655

Redigerat av Bbenderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så gör man det enkelt för sig och konstaterar att 15W kan spela skithögt, 30W kan spela ännu lite mer skithögt.

Du klarar dig med mindre än så också, är väl bara att mika om det inte räcker!? Fattar inte alls vad folk ska med 200W-stärkare till. Särskillt rockers... vill du ha skön rördist så köp en mindre stärkare så den får jobba lite! Är mer om du kör ultraclean country-twang som du kan behöva en starkare stärkare (så att den går cleant och har mycket head room). Tvärtemot vad de flesta tror alltså.

-Nu snackar vi rör-watt. I en transistorstärkare behöver man i regel lite mer kräm än i en rörstärkare. But still... mer än 50W tycker jag är overkill.

EDIT: såg att det bara kommer handla om sovrumsnivåer. Då är redan 15W att ta i tycker jag. Kolla på en liten rörstärkare på typ 5W. Kommer antagligen både låta roligare och bli billigare. Perfekt att spela in med också.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är lite skillnad på W och W. Vissa märken säger att deras 12"element ligger på 800w och sedan ett annat som ligger på 50w spelar skiten ur det på 800. Det förvirrande allt det dära egentligen. Men om vi snackar riktiga 30w rör så är det rätt mycket. Kommpis har en marschall 4*12 med värsting stack. Den är inte billig till att börja med, men för att komma åt det dist ljudet man vill åt måste man upp i voylm, och den stärkaren spelar helt ***** sines sjukt högt.

Vad ska man tro på egenltigen, vilka siffror?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man upplever volymen oftast högre från en rörförstärkare eftersom dynamiken är större. Det beror på att det ligger oftast flera hundra volt i anodspänning. Motsvarande på transistorstärkare ligger runt 35V. Dynamiken 0-35V är således mindre än 0-470V som Marschall brukar ligga på. Det där med upplevelsen av ljudvolym är intressant... borde kanske diskutteras på annat forum, vad vet jag.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att 15 W räcker, men det enda raka är att testa båda och jämföra. Alla har inte samma krav, vissa vill att det skall vara aphögt för att få rätt känsla, medan andra kanske nöjer sig med lite mer modesta nivåer. Jag körde med en Lead 12 (12 W) när jag var yngre och den dög bra för mig.

Lite parenteser och OT:

Hur högt en förstärkare spelar har inte bara med förstärkarens uteffekt att göra, minst lika viktigt är högtalarens känslighet (dB/W/m). Hur mycket effekt (W) högtalaren tål är inte jätteintressant, bara den tål vad förstärkaren matar ut med lite marginal så man inte riskerar att bränna den. Det är iofs en väldigt vanlig missuppfattning att Watt-siffran är direkt kopplad till hur högt en högtalare spelar.

Känsligheten mäter alltså hur "tungdrivet" elementet är och det kan skilja ganska mycket mellan olika modeller och typer av element, det brukar ligga nånstans från 80 till dryga 100 dB/W/m. Ofta har PA- och instrumentelement ganska hög känslighet (runt 100 dB/W/m), medan HiFi-element ibland offrar lite känslighet för att spela med mindre distorsion.

Med det sagt ligger nog de flesta gitarrelement på en jämförbar nivå, men en skillnad på några dB kan det säkert vara.

För den som vill grotta ner sig i mer detaljer är Hur Hifi? en bra sida som förklarar det hela bättre än jag gör.

Tror förresten den största skillnaden i upplevd ljudvolym när det gäller rörstärkare kontra transistor beror på att rörförstärkaren komprimerar signalen innan den klipper, medan traditionella transistorstärkare klipper rakt av. Det gör att det "rena" ljudet är ganska hårt komprimerat redan innan det "spricker" så att det hörs i en rörförstärkare.

Det finns rätt mycket myter på området och det är inte helt självklart hur det fungerar i praktiken...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att läsa att det finns fler filosofer på forumet. Håller helt med, en massa olika variabler spelar roll. Inte minst rummet som man spelar i. Vi repar i en kvadratisk lokal på ca 25 kvm som är ganska lite dämpad. Vi kom ut på en spelning på en hojklubb där de bad oss att sänka volymen, det gick inte att vara i lokalen på ca 250 kvm. När vi kollade på volymrattarna stod de lägre än i replokalen.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt en förstärkare spelar har inte bara med förstärkarens uteffekt att göra, minst lika viktigt är högtalarens känslighet (dB/W/m). Hur mycket effekt (W) högtalaren tål är inte jätteintressant, bara den tål vad förstärkaren matar ut med lite marginal så man inte riskerar att bränna den. Det är iofs en väldigt vanlig missuppfattning att Watt-siffran är direkt kopplad till hur högt en högtalare spelar.

Är det inte så att det är bättre att man har en stärkare som klarar av mera än elementet. Detta för att den inte sa bli för varm och slippa arbeta så hårt, det gör ju också att högtalar elementet (magneten) blir varmare. Viserligen finns risken att man spelar sönder högtalaren, men man hör när det inte låter bra.

Är det inte allt för många högtalare som går sönder pga för klen stärkare på hör högt ljud. Då får inte högtalaren prestera sitt bästa och går sönder pga stärkaren.

Eller har jag knarkat för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

martin1678 (oregistrerad)
Man upplever volymen oftast högre från en rörförstärkare eftersom dynamiken är större. Det beror på att det ligger oftast flera hundra volt i anodspänning. Motsvarande på transistorstärkare ligger runt 35V. Dynamiken 0-35V är således mindre än 0-470V som Marschall brukar ligga på. Det där med upplevelsen av ljudvolym är intressant... borde kanske diskutteras på annat forum, vad vet jag.

Kolin

tror inte det där stämmer. Dynamik i volt borde vara ointressant. Tror man upplever att man kan spela högre med en rörförstarkare pga av att den distortion som uppstår när en rörförstärkare klipper upplevs mer behaglig än när ett transistorsteg klipper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, det har du kanske rätt i vad beträffar upplevelsen. Men dynamiken och volten är lika sant som att jorden kretsat kring solen, dvs det är vetenskap, ellära eller vad man nu vill kalla det.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att det är bättre att man har en stärkare som klarar av mera än elementet. Detta för att den inte sa bli för varm och slippa arbeta så hårt, det gör ju också att högtalar elementet (magneten) blir varmare. Viserligen finns risken att man spelar sönder högtalaren, men man hör när det inte låter bra.

Är det inte allt för många högtalare som går sönder pga för klen stärkare på hör högt ljud. Då får inte högtalaren prestera sitt bästa och går sönder pga stärkaren.

Eller har jag knarkat för mycket.

Det stämmer att det ofta är bättre att ha lite effektmarginal på förstärkaren, men jag vet inte riktigt om det gäller för gitarrförstärkare.

Det beror på att det är lätt att bränna högtalare (främst diskanter) genom att pressa effektförstärkaren så att den klipper utsignalen. Den distade utsignalen har mycket högre medelenergi (med större högfrekvensinnehåll, tänk fyrkantsvåg) än en "normal" signal och en större del av effekten går till diskanten (vid passiv delning) som blir överhettad. Har man en större förstärkare klipper den inte lika tidigt (eller alls) på samma ljudnivå. Gitarrförstärkare är ju byggda för att dista och har sällan diskantelement, så det blir inte riktigt samma grej som med PA/HiFi. Tror man specar effekten lite annorlunda också eftersom utsignalen inte måste vara under en viss distorsionsnivå för att "räknas".

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att läsa att det finns fler filosofer på forumet. Håller helt med, en massa olika variabler spelar roll. Inte minst rummet som man spelar i. Vi repar i en kvadratisk lokal på ca 25 kvm som är ganska lite dämpad. Vi kom ut på en spelning på en hojklubb där de bad oss att sänka volymen, det gick inte att vara i lokalen på ca 250 kvm. När vi kollade på volymrattarna stod de lägre än i replokalen.

Kolin

Somliga av dagens hojklubbar har blivit lite av modell symöten har jag märkt. Det får inte låta mer än när man spelar schackspel i en laptop. Det är alltid nån som inte gillar att det låter alls och den kliver myndigt fram och säger sig tala för alla i hela lokalen, vilket han inte gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...