Jump to content
Annons

Studer B67 som svajar


derfkir

Recommended Posts

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

Har en Studer B67 som har börjat svaja och går för sakta (ca en halv halvton). Vet någon om det är något man troligtvis kan fixa själv?

Skulle också gärna vilja ha tips på någon som kan serva sådana gamla häckar, helst i mellansverige.

Tack på förhand

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

Har en Studer B67 som har börjat svaja och går för sakta (ca en halv halvton). Vet någon om det är något man troligtvis kan fixa själv?

Skulle också gärna vilja ha tips på någon som kan serva sådana gamla häckar, helst i mellansverige.

Tack på förhand

Fredrik

På Revox finns det en knapp där man väljer stor eller liten spole. Har man den i läget för stor spole och spelar en liten rulle bromsar bandsträckningen lite för mycket när bandet börjar ta slut. Kan det vara lika på Studern?

Inte mycket till svar, men vi som använder riktiga ljudinspelare måste ju hålla ihop i denna iskalla hårddisksvärld..... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

På Revox finns det en knapp där man väljer stor eller liten spole. Har man den i läget för stor spole och spelar en liten rulle bromsar bandsträckningen lite för mycket när bandet börjar ta slut. Kan det vara lika på Studern?

Inte mycket till svar, men vi som använder riktiga ljudinspelare måste ju hålla ihop i denna iskalla hårddisksvärld..... 😲

Njaä, jag hittar ingen sån knapp, och jag kör med stor spole. Tack ändå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gummisnoddar (drivsnodd) och capstanrullar är säkert uttorkade och slirar.. Har du råd och kunskap.. Byt ut.. Om inte.. Ta loss och stryk in med vanlig hederlig såpa.. Skölj av efter nåt dygn, torka av och montera tillbaks..

Såpa är dundermedicin för äkta gummi 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Gummisnoddar (drivsnodd) och capstanrullar är säkert uttorkade och slirar.. Har du råd och kunskap.. Byt ut.. Om inte.. Ta loss och stryk in med vanlig hederlig såpa.. Skölj av efter nåt dygn, torka av och montera tillbaks..

Såpa är dundermedicin för äkta gummi 😉

Tack för tipset!

Nu har den stått still alldeles för länge. Har hittat en bekants bekant som säger sig ha lite koll på sånt här. Låter honom kolla läget. Skulle nog ändå vilja få den servad genomgående oxå av nån som verkligen är proffs. Ingen som vet var man kan vända sig?

I annat fall, var får man tag på drivsnoddar och capstanrullar, för att byta själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nyligen och vräkte mig i radiohuset. Såg en hel del rullbandare inne hos programmakarna, det var en fröjd. Jag pekade på en Revox B77 och skröt att jag hade en likadan. Om den sa de att de var extremt pålitliga, de gick hur länge som helst. Det är sånt man vill höra ju.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Neutrik (oregistrerad)
Jag var nyligen och vräkte mig i radiohuset. Såg en hel del rullbandare inne hos programmakarna, det var en fröjd. Jag pekade på en Revox B77 och skröt att jag hade en likadan. Om den sa de att de var extremt pålitliga, de gick hur länge som helst. Det är sånt man vill höra ju.

Jag trodde du ville bli av med din. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde du ville bli av med din. 😄

Jag vill nog ha den kvar, eller kanske vänta att sälja tills den är värd 15000:- Just nu har jag hyrt ut den för nästan lika mycket som jag gav för den. I morrn ska jag vinka åt er från TV-presentationen av Sommarpratarna. Om jag inte kolar av av det ryggskott jag fortfarande har efter att ha spelat i tolv timmar förra lördan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Skulle nog vilja ha tag på en som kan serva sån här gamla häckar. Är det ingen som har några namn?

Har själv inte använt nått analogt på 15 år, men på den tiden var det Gerhard Schubert som var mannen man vände sig till för Studer och Revox service, kolla om han fortfarande håller på! Han höll till i Norsborg i Stockholm, då var telefonnummret 08-301416.. Om nummret inte funkar kolla med Miroslav på Veteran HiFi i Stockholm (08-300846), det var genom den butiken jag själv fick tag på Schubert!

Annars kan du kasnke kontakta den svenska Studerrepresentanten :

Gunnar Silins

MixRommet AB

Nyodlingsvägen 5 H

191 40 Sollentuna

Sweden

tel: 08 42 86 03 28

email: gunnar@lydrommet.se

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

2 frågor infinner sig!

1. Vad var det för fel?

2. Vad kostade servicen?

(viktigt att veta, anser jag ,för forumets medlemmar :rolleyes: )

Fick tag på herr Schubert som som servade upp bandaren i fin form. Går som värsta klockan igen! Tack igen för tipset ptr!!!
Link to comment
Dela på andra sajter

2 frågor infinner sig!

1. Vad var det för fel?

2. Vad kostade servicen?

(viktigt att veta, anser jag ,för forumets medlemmar ☺️ )

1. Varför den gick för långsamt förstod jag inte riktigt, men den modellen hade inga remmar som kunde vara defekta i alla fall, sa han.

2. Han gick igenom den totalt och hittade en del andra småfel också som fixades, totalt 2250:- ink moms. Värt varenda krona. Rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha... Men då känner jag mig klokare i alla fall.. Att den gick långsamt kunde ju ha varit nån oxid i t.ex finjusteringspoten för quartsklockan kan jag tro (har för mig att bättre rullbandare har en quartsklocka för stabil hastighet).

Och priset för den kunskapen och servicen var helt ok också..

Va bra att du fått snurr på den igen ☺️

1. Varför den gick för långsamt förstod jag inte riktigt, men den modellen hade inga remmar som kunde vara defekta i alla fall, sa han.

2. Han gick igenom den totalt och hittade en del andra småfel också som fixades, totalt 2250:- ink moms. Värt varenda krona. Rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer! Vill minnas att både jag och studioägaren var rätt knäckta på dessa sattyg till maskiner.. Var det inte bias som var fel så nog var det nån jäkla vinkel på tonhuvudet som inte stämde då man flytta tunga taper mellan olika studios..

T.om Sonys första pissiga (men dyra) portabla PCM bandspelare var bättre då det begav sig nån gång i mitten av 80-talet. Den lät i varjefall likadan på en studio som en annan... Eller så lät den inte alls ☺️

Rullbandare till mastring knäcker allt, det är ju det jag sagt hela tiden!
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer! Vill minnas att både jag och studioägaren var rätt knäckta på dessa sattyg till maskiner.. Var det inte bias som var fel så nog var det nån jäkla vinkel på tonhuvudet som inte stämde då man flytta tunga taper mellan olika studios..

T.om Sonys första pissiga (men dyra) portabla PCM bandspelare var bättre då det begav sig nån gång i mitten av 80-talet. Den lät i varjefall likadan på en studio som en annan... Eller så lät den inte alls ☺️

Hehe.

Min Revox har nu gjort tjänst och överfört gamla 60-tals rullband in på en hårddisk, det kommer att bli cdn av tejperna. Bla Gunnar Hammarlunds orkester från Söderhamn i en liveinspelning från Ljusne Folkets Hus. Det var ett känt åttamannaband förr.

Har man rullband liggande, och som man vill göra cd av så räcker det inte med varken ProTools eller nåt annat digitalt sattyg. Då måste man ha en Revox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick tag på herr Schubert som som servade upp bandaren i fin form. Går som värsta klockan igen! Tack igen för tipset ptr!!!

Det glädjer mej att få veta att han fortfarande håller på och att din maskin är tillbaka på banan!!

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Skulle nog vilja ha tag på en som kan serva sån här gamla häckar. Är det ingen som har några namn?

Hej Hopp!

STUDER B67 är direktdriven vill jag minnas, och har således inga drivremmar!

Svajet kan bero på att övre solenoid inte kopplar ifrån bromsbanden!

Jag servar både gammalt och nytt utifall det kan vara av intresse ?

Håller till i Sandviken på Odengatan 42

Micke på Emanuelsons Ljud o Bild

tel. 026 253439

Hälsningar från Micke.

Redigerat av Ljud O Bild
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hopp!

STUDER B67 är direktdriven vill jag minnas, och har således inga drivremmar!

Svajet kan bero på att övre solenoid inte kopplar ifrån bromsbanden!

Jag servar både gammalt och nytt utifall det kan vara av intresse ?

Håller till i Sandviken på Odengatan 42

Micke på Emanuelsons Ljud o Bild

tel. 026 253439

Hälsningar från Micke.

Bra att veta. Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...