Tophe Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Jag ska bygga mig en hemmastudio.. PC-baserad. TÀnker köpa mig ett fint ljudkort, och valet stÄr just nu melan dessa tvÄ kort. EMU 1820 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=10244&artno=138614 eller M-Audio Delta 1010LT http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT-main.html EMU-kortet kostar ca 3500:- och M-audiokortet kostar ca 2400:- Jag vill vara vÀl rustad för framtiden, men Àr EMU 1000:- bÀttre?
Ken KĂ€ngström Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Jag har ett delta 1010 med medföljande interface. Kostar nĂ€stan 5 papp med frakt. Och det Ă€r nog det bĂ€sta köpet jag har gjort mĂ„ste jag sĂ€ga. Har inte krĂ„nglat en sekund. Gick igĂ„ng direkt. đ
brojd Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Jag har ett delta 1010 med medföljande interface. Kostar nĂ€stan 5 papp med frakt.Och det Ă€r nog det bĂ€sta köpet jag har gjort mĂ„ste jag sĂ€ga. Har inte krĂ„nglat en sekund. Gick igĂ„ng direkt. đ Förutom det dĂ€r med de konstiga ljudet ur högtalarna dĂ„? đ Tophe: Vet ingenting om korten förutom att EMU kortet har djĂ€vulskt bra AD omvandlare, tror knappast M-audio knĂ€cker dem... men det finns naturligtvis mycket mer att tĂ€nka pĂ„ nĂ€r man köper ljudkort. Och eftersom jag som sagt inte vet nĂ„got om korten tror jag det Ă€r dags för mig att knipa kĂ€ft.
Ken KĂ€ngström Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Haha det va inget konstigt ljud egentligen. Jag var bara noob och hade kopplat allt sjukt fel đ
Tokas Postat 6 december 2004 Postat 6 december 2004 Har anvĂ€nt Delta 1010LT i typ ett och ett halvt Ă„r, och det har funkat perfekt till 100%. Om du köper det kommer INTE Ă„ngra dig. đ
freddo Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 (redigerat) TĂ€nk utifrĂ„n vad du vill kunna göra o hur du vill jobba... TĂ€nk igen. Och en extra gĂ„ng för att vara sĂ€ker đ Jag har nyligen köpt ett E-mu 1820 och tycker det Ă€r helt klart prisvĂ€rt. Bl.a. med extern lĂ„da (smidigt att koppla) med hörlursförstĂ€rkare, balanserade ingĂ„ngar (valbart), 2 midi i/o, samt Cubase VST-emu som gĂ„r att "uppgradera" till SL 3 för runt 2 lakan. Observera att Delta 1010LT inte har fantommatning (vad jag kunde se iaf). edit: nada fantom Ă andra sidan sĂ„ har vĂ€l E-mu't bara 12V och inte 48V, om det nu har nĂ„n betydelse. En sak dock att tĂ€nka pĂ„ Ă€r att i vissa konfigurationer sĂ„ uppvisar Emu + Cubase en slags "negativ delay" i samband med MIDI-inspelning pga ej syncade klockor. KrĂ€v dĂ€rför öppet köp sĂ„ att du fĂ„r testa interfacet ihop med *din* rigg! Mvh, Fredrik Redigerat 13 december 2004 av freddo
JJRockford Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 SÀker pÄ att den inte har fantommatning? Jag har ett EMU APS pÄ min (numera) surfdator, dÀr kan man fÄ fantommatning, men man mÄste bygla om kortet.
freddo Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 Syftade pÄ Delta-kortet. Har redigerat inlÀgget map detta sÄ det blir lite tydligare!
Tokas Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 (redigerat) Observera att Delta 1010LT inte verkar ha fantommatning Fel fel, jĂ€ttefel. đ Delta 1010LT har tvĂ„ stycken ingĂ„ngar med fantommatning. Till och med 48V. đ Redigerat 7 december 2004 av Tokas
Rapid Wanker Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Vet ingenting om korten förutom att EMU kortet har djÀvulskt bra AD omvandlare, tror knappast M-audio knÀcker dem... men det finns naturligtvis mycket mer att tÀnka pÄ nÀr man köper ljudkort. Kan vara bra att vara medveten om att Emu 1820 inte har den bÀsta AD'n av Emu-korten. Den hittar man pÄ 1820M (5995:- pÄ musikbörsen), och 1212M (2495:- MB).
punkrockdude Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 AD = Analog to digital DA = Digital to analog
freddo Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Observera att Delta 1010LT inte verkar ha fantommatning Fel fel, jĂ€ttefel. đź Delta 1010LT har tvĂ„ stycken ingĂ„ngar med fantommatning. Till och med 48V. đ Jag var nĂ€ra pĂ„ att Ă€n en gĂ„ng redigera mitt inlĂ€gg, men google den allsmĂ€ktige ger bara trĂ€ffar pĂ„ 1010lt och phantom med ord som "lacks" och "does not provide"... Ăr du sĂ€ker? Har du provat? Va? Va? Va? đ
freddo Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Kan vara bra att vara medveten om att Emu 1820 inte har den bÀsta AD'n av Emu-korten. ... men jÀmfört med 1010LT, om man tittar pÄ spec'ar, sÄ Àr vÀl 1820 (utan M) fortfarande bÀttre?
Tokas Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 Jag var nĂ€ra pĂ„ att Ă€n en gĂ„ng redigera mitt inlĂ€gg, men google den allsmĂ€ktige ger bara trĂ€ffar pĂ„ 1010lt och phantom med ord som "lacks" och "does not provide"... Ăr du sĂ€ker? Har du provat? Va? Va? Va? đź Hmm.. Nu har du gjort mig osĂ€ker.. Har faktiskt inte anvĂ€nt dem, eftersom jag kör med mixerbord. Men kortet har tvĂ„ preamps, och det vore ju helt knas om det INTE fanns 48v med dĂ€r ocksĂ„. Jag ska dra och kika i manualen lite senare. đ
Rapid Wanker Postat 8 december 2004 Postat 8 december 2004 ... men jĂ€mfört med 1010LT, om man tittar pĂ„ spec'ar, sĂ„ Ă€r vĂ€l 1820 (utan M) fortfarande bĂ€ttre? Vet inget om specarna pĂ„ 1010LT, men det Ă€r ju inget skrĂ€p som sitter pĂ„ 1820 heller đ
Baltazar Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 Observera att Delta 1010LT inte verkar ha fantommatning Fel fel, jĂ€ttefel. đ Delta 1010LT har tvĂ„ stycken ingĂ„ngar med fantommatning. Till och med 48V. đ Att 1010lt skulle ha fantommatning har jag inte mĂ€rkt.. har haft kortet 2 Ă„r nu:D . Vore dessutom ganska orimligt dĂ„ kortet isĂ„fall skulle behöva nĂ„n form av transformator; nĂ„gon sĂ„n finns inte, kortet fĂ„r max 12volt in. Nej ingen fantommatning ĂĄ la 48v đź Har som sagt 1010lt och jag Ă€r nöjd med det, för det priset Ă€r det klart prisvĂ€rt, har dock inte provat emu kortet.
Twilight_Zound Postat 11 december 2004 Postat 11 december 2004 (redigerat) Nope Ingen 48v Phantom pĂ„ 1010LT... Finns dock en gaininstĂ€llning pĂ„ kortet för att öka volym nĂ€r man kopplar instrument(keyboard etc) via XLR kontakterna... Kolla i den lilla manualen man fick.... TvĂ„ jumprar som ska stĂ€llas om PĂ KORTET NIX NADA PHANTOM đ Redigerat 11 december 2004 av Twilight_Zound
Tokas Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 đł DĂ„ hade jag ultrafel. đ Jag har alltid kört genom en mixer och har aldrig behövt fantom pĂ„ ljudkortet. Men jag Ă€r fan sĂ€ker pĂ„ att sĂ€ljaren pĂ„ Musikbörsen sa att det var fantom pĂ„ det... Jaja, whatever. đ
Twilight_Zound Postat 14 december 2004 Postat 14 december 2004 Hehehe FörsĂ€ljare, va vet dom.... Jo Pris, tjĂ€na PENGAR..... Stora dollartecken i pĂ„ samtliga... đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.