Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag hade tänkt skaffa mig en liten rörstärk till elgitarren.

Jag undrar för det första om 15watt är för kraftfullt för att man ska kunna överstyra ljudet i lägenhet (förstärkaren jag kollat på har bara mastervolume + EQ).

Min andra fråga är om man kan placera t.ex. ett reverb mellan förstärkaren och högtalaren (så att det som reverbereras är de förstärkta tonerna snarare än grundsignalen från gitarren). 15watts förstärkaren har effektloop, 5wattaren har inte det.

Jag tänker mig att det är klokt att placera reverb efter förstärkningen för att man inte ska överstyra och förstärka "tonen" hos reverbet.

Hoppas innerligt slippa höra att jag ska spara pengar till en Fender Deluxe Reverb eller Twin Reverb, men är såklart tacksam för svar och resonemang om var man placerar effekter, resp. om 15w eller 5w helrör är att föredra för hemmaklink/inspelning.

Annons
Postat

kan du inte lägga på reverbet efter att du spelat in?

orange tiny terror kan du ställa på antingen 7 eller 15 watt så då kan du ju välja, den har både gain och volyme så du kan reglera.

annars tycker jag att vox tonelab funkar bra och då stör du ju inga grannar.

Postat
Får man fråga vad det är för 5 och 15W förstärkare du har tittat på? Letar nämligen också något liknande.

15wattaren är en Harley Benton pryl från http://www.thomann.de/se/harley_benton_ga15.htm

5wattaren är t.ex. Fender Champion 600

Kan tänka mig att Harley Benton inte är superkvalitet men jag har gillat det jag hört av den på youtube

En sak till som kanske spelar in är att det sitter ett 10" element i 15wattaren och ett 6" i Fender Champion. Tror Harley Benton's 5wattare har ett 8" element.

Fast det kanske är viktigare med kvaliteten på själva elementet än storleken?

Postat (redigerat)
kan du inte lägga på reverbet efter att du spelat in?

orange tiny terror kan du ställa på antingen 7 eller 15 watt så då kan du ju välja, den har både gain och volyme så du kan reglera.

annars tycker jag att vox tonelab funkar bra och då stör du ju inga grannar.

Tror inte tiny terror passar min budget även om det säkert är jättefina prylar så...

Dels vill jag kunna spela med reverb bara för spelandets skull (för det låter tufft med fjädersploing), dels inbillar jag mig att det låter bra att dra reverbljudet genom en mic...

Tonelab passar inte heller riktigt eftersom jag vill höra ljudet från förstärkaren när jag spelar in + att jag vill ha lite nersmutsat ljud (av rum o högtalarelementet).

Redigerat av finkelsmak
Postat (redigerat)
Okej.

Är lite sugen på en Blackheart little giant, jag. Topp och låda, 5w med möjlighet att byta till 3w. Finns en kombo verision också.

Di ser goe ut må ja säga! Skulle definitivt tjöpa en sån fast helst combo om jag såg beggat nånstans...

Redigerat av finkelsmak
Postat

Du kan ju kolla in Vox VT-serie, som har någon form av "power level-control" - med andra ord fullt ös utan megahög volym. Funderar själv på en VT50 men de finns ner till 15w tror jag... om power-kontrollen finns på alla vet jag dock inte, men de låter jäkligt bra av det jag har hört.

Postat
Du kan ju kolla in Vox VT-serie, som har någon form av "power level-control" - med andra ord fullt ös utan megahög volym. Funderar själv på en VT50 men de finns ner till 15w tror jag... om power-kontrollen finns på alla vet jag dock inte, men de låter jäkligt bra av det jag har hört.

Det var ju mer i rätt prisklass. Kan alltid testa en sån men är ju egentligen ute efter en väldigt enkel förstärkare med helrör (VT är väl moddelering?)

Postat
Tror inte tiny terror passar min budget även om det säkert är jättefina prylar så...

Dels vill jag kunna spela med reverb bara för spelandets skull (för det låter tufft med fjädersploing), dels inbillar jag mig att det låter bra att dra reverbljudet genom en mic...

Tonelab passar inte heller riktigt eftersom jag vill höra ljudet från förstärkaren när jag spelar in + att jag vill ha lite nersmutsat ljud (av rum o högtalarelementet).

ljudet hör du ju i monitorerna/lurarna när du spelar in, vox tonlab har : spring, room och plate reverb att välja på. olika delay mm. 16 förstärkare och 10 högtalare.

Postat
ljudet hör du ju i monitorerna/lurarna när du spelar in, vox tonlab har : spring, room och plate reverb att välja på. olika delay mm. 16 förstärkare och 10 högtalare.

Det är just det som är grejen, vill inte ha 16 förstärkare och 10 högtalare att välja på. 😄

Sen vill jag ha möjligheten att ställa förstärkaren en bit från datorn och annat elektroniskt eftersom det blir en väldig massa statiskt smuts (bor i en ojordad lägenhet 🙂 )

Postat
Det var ju mer i rätt prisklass. Kan alltid testa en sån men är ju egentligen ute efter en väldigt enkel förstärkare med helrör (VT är väl moddelering?)

Ja, det är den och rörbestyckad. Men visst, vill du inte ha flera olika modeller att välja på så är den inte rätt för dig.

Postat

VT verkar ju vara något att kolla på isåfall (räcker ju att en av modellerna låter som det jag är ute efter för att det ska vara vettigt).

Däremot undrar jag fortfarande hur det här med effektloop fungerar. På förstärkare med effektloop när i kedjan stoppas effekterna in? efter all förstärkning eller någon annan stans?

Kan jag få samma resultat genom att sätta effekten mellan output på förstärkaren och högtalarelementet?

Postat (redigerat)

Finkelsmak, i fx loopen hamnar effekterna efter förstärkarens preamp och påverkas inte av dess gain eller tonkontrollerna på förstärkaren. Det går såklart även utmärkt att stoppa den typen av effekter mellan gitarr & förstärkare med pedaler. Det beror på vilket ljud man vill ha.

I din prisklass så tror jag definitivt att du blir mest nöjd med en modellingförstärkare eftersom de är så mångsidiga och prisvärda. Både Vox och Fender (superchamp DX) har lågwattsförstärkare med rör och låter skitbra.

Du måste testa förstärkarna själv för att veta vad du gillar.

Här är fyra demos av Fender super champ DX, min favorit i denna katergori:

Ett jämförande test av Gearmanndude mellan Tiny Terror mot Egnator Rebel 20:

Redigerat av Magpie
Postat

Tänk på att rörförstärkare i en lägenhet kan låta vansinigt högt! Blackheart med sina 5 watt överröstar det mesta! Finns inget reverb inbyggt dock men låter himla bra! Jag har en Levin-transistor förstärkare för hemmademos....å även min portas gitarrsimuleringar! (sen lite hemliga grejer)

rock on!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.