Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej dÀr!

IgÄr var det knas. Jag satte ihop en DAW, set up, typ... Kopplade in midi in och midi ut till keyboard, samt en mik in och main stereo ut frÄn ljudkortet till aktiva monitorer samt usb frÄn ljudkortet till datorn och midi in och midi ut frÄn keyboardet. Externt bredbandmodem (usb) och en Steinbergnyckel (usb) fullÀndade hÀrligheten. NÀr jag skulle ha usb mellan keyboard och datorn senare, var jag tvungen att plocka bort internetmodemet, dÄ portarna var slut.

Hursomhelst, jag har inte kopplat sÄhÀr mycket förut och det blev knas - datorn hittade först "ingenting" och det kom upp gula varningstecken i kontrollpanelen. Efter FYRA omstarter lyckades datorn ha hittat ALLA enheter, dÀr en enhet i taget ytterligare hittades efter varje omstart. Varför? Rutan för ny maskinvara kom upp hela tiden...och usb-enheter hittades ej.

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat
Efter FYRA omstarter lyckades datorn ha hittat ALLA enheter, ...och usb-enheter hittades ej.

har du ett problem eller inte?

om inte - varför skriver du om det?

Postat
Hej dÀr!

IgÄr var det knas. Jag satte ihop en DAW, set up, typ... Kopplade in midi in och midi ut till keyboard, samt en mik in och main stereo ut frÄn ljudkortet till aktiva monitorer samt usb frÄn ljudkortet till datorn och midi in och midi ut frÄn keyboardet. Externt bredbandmodem (usb) och en Steinbergnyckel (usb) fullÀndade hÀrligheten. NÀr jag skulle ha usb mellan keyboard och datorn senare, var jag tvungen att plocka bort internetmodemet, dÄ portarna var slut.

Hursomhelst, jag har inte kopplat sÄhÀr mycket förut och det blev knas - datorn hittade först "ingenting" och det kom upp gula varningstecken i kontrollpanelen. Efter FYRA omstarter lyckades datorn ha hittat ALLA enheter, dÀr en enhet i taget ytterligare hittades efter varje omstart. Varför? Rutan för ny maskinvara kom upp hela tiden...och usb-enheter hittades ej.

😄

USB Àr ju plug & play,,, eller ibland "plug and pray..." hehe.. SÄ dom grejerna ska nog va lugnt, de mesta installeras automatiskt direkt utan omstart. Dock skulle jag kopplat in en sak i taget och kollat att datorn hittat enheten innan jag kopplat in nÀsta, för att slippa massa omstarter.

Postat

Det kan ocksÄ vara bra att anvÀnda funktionen "sÀker urkoppling" för de USB-prylar som kommer upp i den listan, om man vill slippa trassel. VÀnta helst ocksÄ nÄgra sekunder mellan ur- och in-kopplingar i samma port, sÄ att PnP-avkÀnningen hinner hantera det hela vÀgen.

Postat
har du ett problem eller inte?

om inte - varför skriver du om det?

😄🙂🙂🙂

Överförfriskad?

Klart det Àr ett problem om datorn inte hittar nÄnting av det man kopplar in.

Postat
Det kan ocksÄ vara bra att anvÀnda funktionen "sÀker urkoppling" för de USB-prylar som kommer upp i den listan, om man vill slippa trassel. VÀnta helst ocksÄ nÄgra sekunder mellan ur- och in-kopplingar i samma port, sÄ att PnP-avkÀnningen hinner hantera det hela vÀgen.

Jag har aldrig anvÀnt nÄnting i en och samma usb-port, jag har alltsÄ ingen hubba bubba eller sÄ...

VÄgar inte ens tÀnka pÄ vad som skulle hÀnda dÄ.

FÄr för mig att datorn fÄr ett spel varje gÄng det Àr en nÄgon lite obekant sak inkopplad, Àven om denna sak inte Àr helt ny för datorn. RÀcker att den inte varit i pÄ ett tag.

Postat
Jag har aldrig anvÀnt nÄnting i en och samma usb-port, jag har alltsÄ ingen hubba bubba eller sÄ...

VÄgar inte ens tÀnka pÄ vad som skulle hÀnda dÄ.

FÄr för mig att datorn fÄr ett spel varje gÄng det Àr en nÄgon lite obekant sak inkopplad, Àven om denna sak inte Àr helt ny för datorn. RÀcker att den inte varit i pÄ ett tag.

En sak som kan vara bra nÀr man har lagt till nÄgon ny pryl, Àr att koppla in den i alla portarna, en efter en, sÄ att datorn fÄr kÀnna igen den överallt och installerar drivern för alla portarna. DÄ behöver man inte fundera över det om man rÄkar koppla in nÄgon enhet i "fel" port, utan dÄ Àr det klart med drivrutinskopplingar överallt.

Postat
🙂😄😄😼

Överförfriskad?

Klart det Àr ett problem om datorn inte hittar nÄnting av det man kopplar in.

underförfriskad?

kanske vattenbrist?

Efter FYRA omstarter lyckades datorn ha hittat ALLA enheter

om den hittat alla - vilken har den inte hittat?

Postat
En sak som kan vara bra nÀr man har lagt till nÄgon ny pryl, Àr att koppla in den i alla portarna, en efter en, sÄ att datorn fÄr kÀnna igen den överallt och installerar drivern för alla portarna. DÄ behöver man inte fundera över det om man rÄkar koppla in nÄgon enhet i "fel" port, utan dÄ Àr det klart med drivrutinskopplingar överallt.

Stopp och belĂ€gg nu 😼 Min uppfattning och tro (vad jag lĂ€st nĂ„nstans) Ă€r att det Ă€r bra att undvika risk för konflikt i portarna och t ex hĂ„lla porten för ljudkortet ren frĂ„n andra drivare? Liksom att hubbar (Ă„tminstone passiva) bĂ€st anvĂ€nds av "enklare" ting som en mus t ex.

Perhaps OT, men nÀr vi ÀndÄ hÄller pÄ i den hÀr trÄden, sÄ skulle iaf jag vara tacksam för klargörande ang delande av IRQŽs och annat smÄtt och gott som eventuellt kan stÀlla till det?

Postat
Stopp och belĂ€gg nu â˜ș Min uppfattning och tro (vad jag lĂ€st nĂ„nstans) Ă€r att det Ă€r bra att undvika risk för konflikt i portarna och t ex hĂ„lla porten för ljudkortet ren frĂ„n andra drivare? Liksom att hubbar (Ă„tminstone passiva) bĂ€st anvĂ€nds av "enklare" ting som en mus t ex.

Perhaps OT, men nÀr vi ÀndÄ hÄller pÄ i den hÀr trÄden, sÄ skulle iaf jag vara tacksam för klargörande ang delande av IRQŽs och annat smÄtt och gott som eventuellt kan stÀlla till det?

Jag har hört sĂ„ mĂ„nga gĂ„nger att det aldrig kan fungera med USB-nycklarna i en hub, sĂ„ nĂ€r jag Ă€ndĂ„ behövde ha fler USB-portar tillgĂ€ngliga, sĂ„ tog jag tillfĂ€llet i akt och testade att sĂ€tta in donglarna i hubben och köra ett ganska stort projekt med flera pluggar och VSTi som anvĂ€nder dongleskydd. Fungerade lika klockrent som nĂ€r jag hade donglarna inpluggade i datorns portar direkt. Det Ă€r dock lite varning för det - och det Ă€r troligen bara aktiva hubbar (alltsĂ„ sĂ„dana med egen nĂ€tdel) som kan fungera bra. Inga garantier, alltsĂ„... 🙂

DETTA Ă€r den hub jag testade med. 🙂

Det blir inga delade IRQ bara för att man har installerat drivers. Drivrutinen anvÀnds ju inte förrÀn rÀtt pryl sitter inpluggad.

Det som kan vara olyckligt, Àr om ljudkortet delar IRQ med nÄgot annat som anvÀnds hela tiden, som t ex grafikkortet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.