Jump to content
Annons

2 brända skärmar inom loppet av ett par timmar


Tobias J

Recommended Posts

Satt idag och meckade i studion när plötsligt skärmen slocknade, började dofta bränt och bilden försvann.Ok tänkte jag, tur att jag har en likadan till. Satt ett par timmar senare och fikade när doften av bränd skärm kom till min näsa. Och tamefan hade den andra skärmen brunnit också. Just ställt 2 lånade Dali högtalare vid min skärm. Det enda som är nytt i studion är de 2 högtalarna. Kan det bero på högtalarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Men hur kan det komma så plötsligt? Har använt skärmarna i flera år..........

Hur undviker jag detta i framtiden?

HUr funkar det med avskärmning av sladdarna?

Tack för all hjälp förresten

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tänka mig att högtalarna skulle vara orsaken till att skärmarna dog.

Är de ungefär lika gamla, så borde de hålla ungefär lika länge, kan man ju tänka sig - även om det är våldsamt ovanligt att det blir så precis med livslängden...

Har det förekommit spänningsspikar på elnätet nyligen? Blixtnedslag eller något, kanske...? I så fall kan det vara därför de har lagt av - och det är kanske rena turen att inte fler prylar har gått till de sälla jaktmarkerna...

Om de inte står helt fritt (kanske är de "inmurade" i en hylla som sluter för tätt runt skärmarna) så håller de kortare tid än annars eftersom värmen inte kommer bort från dem. Har de separat nätdel, så kanske det är nätdelen som har lagt av, efter att ha täckts över med prylar/kablar/damm/whatever, som gör att de blir överhettade.

Det kan finnas femtielva orsaker, helt enkelt... Tråkigt är det, men inte så mycket att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du redan blivit avskärmad...

Jag tror lax^3 försökte sig på ett skämt. 😲

Åh sablar jag tror jag garvar i byxan

Ja va f-n. Så där är det tydligen när Murphy är framme. Helt osanolikt men tydligen möjligt. Gissar på spänningsspikar.

Jaha fram med pluskan då....

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lille konspirationsteoretikern i mig undrar om skärmarna är köpta samtidigt och använda ungefär lika länge?

Har nämligen hört historier från serviceelektriker om att en del producenter bygger in tidsinställda "bomber" som är avsedda att ge fel en tid efter att garantin löpt ut. Reservdelarna som behövs för att laga felet säljs till överpris vilket gör det olönsamt att reparera och tvingar kunden att köpa nytt. Tyvärr är det nog svårt att bevisa, men det skulle vara roligt att veta om det är exakt samma fel (elektriskt sett alltså) på båda skärmarna.

Mycket tråkigt i vilket fall, kolla bara att det inte är något fel på datorn som tar kål på skärmarna, så du slipper döda de nya också.

Tänker på om något slagit slint i nätagget på datorn och skickar jobbig spänning/ström via kabeljorden t.ex.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att den ena skärmen stal jag av morsan. Det var en slump att det var samma märke osv. Men tror inte det skiljer mer än ett par månader.

Angående nät agget så ligger det kanske nåt i det.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga är att den ena skärmen stal jag av morsan. Det var en slump att det var samma märke osv. Men tror inte det skiljer mer än ett par månader.

Angående nät agget så ligger det kanske nåt i det.......

Jag tror mer på att det är tillverkaren som har lagt in en programkod enligt nedan:

MAIN {

IF 'user looks like he/she can fund new gear'

ANDIF 'Warranty has run out'

ANDIF 'User has not purchased an extended warranty'

THEN 'Burn the living crap out of the monitor'

ELSE 'Start flicker-mode on screen' AND START subprocess #pamflet#

}END MAIN

Subprocess #pamflet#

{FIND 'adress of stingy tight git and send pamflet #4 containg offer of extended warranty

}

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...