Jump to content
Annons

Microfonskötsel


perhammar

Recommended Posts

Tjabba! Införskaffade mig en bra kondensatormicrofon som fungerar jättebra på alla sätt och vis. Nu står den i min studio i vardagsrummet. Jag vet inte hur ofta jag kommer använda den, och det kanske finns en chans att den står där ett tag utan att den används.

Är det någon som har någon erfarenhet av hur man sköter den bäst? Jag menar det blir ju alltid dammigt i lägenheten, osv. Ska jag täcka över den med något kanske? Och i och med att det är fönster in så kanske det kommer sol på den, e det superfarligt? Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör den i diskmaskinen då och då så håller den sig ren. (OBS - ABSOLUT INTE)

Skydd mott damm - plastpåse äver när micken inte används. Öppen nertill.

Sol är ingen större fara men undvik gärna hög temperatur som det kan bli i solen. Skuggig plats som man säger om växter är en bra idé.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör den i diskmaskinen då och då så håller den sig ren. (OBS - ABSOLUT INTE)

Skydd mott damm - plastpåse äver när micken inte används. Öppen nertill.

Sol är ingen större fara men undvik gärna hög temperatur som det kan bli i solen. Skuggig plats som man säger om växter är en bra idé.

// Gunnar

Soft! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ju alltid att köpa lite luft på burk och ta bort skruva isär den och blåsa bort damm och grejs! Sen om man har muffskydd brukar jag göra rent det med lite diskmedel och vatten för att få bort läppstift och spott som inte är så trevligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryckluft kan vara lite riskabelt. Om det är för stark luftström så kan man nog skada membranet även om det inte är en bandmic...

Att sätta en plastpåse eller plastfodral över, ser till att hålla kvar fukten (avdustning sker ju uppåt, där plasten ser till att funkten inte kommer någonstans, så det är kanske inte så lyckat. Om man vill låta micen sitta kvar på stativet och ha någon sorts dammskydd över, så hade jag hellre föreslagit en tygpåse, så att funkten har en chans att avdunsta genom tyget.

Silica Gel, som IDF nämnde, är mycket bra. Finns exempelvis hos Elfa, men det går inte att länka direkt till produkterna efter att de gjorde om sin hemsida...

1g påsar: 80-867-39, 100-pack för 136:- + moms

5g påsar: 80-867-47, 100-pack för 208:- + moms

Fuktindikator: 80-867-59, 100-pack för 640:- + moms

Fuktindikatorn är j-t dyr, men om man byter ut påsarna med några månaders mellanrum så bör man kunna känna sig säker. Om man däremot ofta är utomhus med micarna eller transporterar dem ofta, så kan det vara bra att ha fuktindikatorer också - eller kanske att byta ut påsen efter varje sådant äventyr. Påsarna är ju billiga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryckluft kan vara lite riskabelt. Om det är för stark luftström så kan man nog skada membranet även om det inte är en bandmic...

Att sätta en plastpåse eller plastfodral över, ser till att hålla kvar fukten (avdustning sker ju uppåt, där plasten ser till att funkten inte kommer någonstans, så det är kanske inte så lyckat. Om man vill låta micen sitta kvar på stativet och ha någon sorts dammskydd över, så hade jag hellre föreslagit en tygpåse, så att funkten har en chans att avdunsta genom tyget.

Silica Gel, som IDF nämnde, är mycket bra. Finns exempelvis hos Elfa, men det går inte att länka direkt till produkterna efter att de gjorde om sin hemsida...

1g påsar: 80-867-39, 100-pack för 136:- + moms

5g påsar: 80-867-47, 100-pack för 208:- + moms

Fuktindikator: 80-867-59, 100-pack för 640:- + moms

Fuktindikatorn är j-t dyr, men om man byter ut påsarna med några månaders mellanrum så bör man kunna känna sig säker. Om man däremot ofta är utomhus med micarna eller transporterar dem ofta, så kan det vara bra att ha fuktindikatorer också - eller kanske att byta ut påsen efter varje sådant äventyr. Påsarna är ju billiga...

Så behöver normal användaren oroa sig för att ens mick ska sluta funka om den sitter på mickstativet för länge och ej utsätts för damm eller dylikt smuts/värme/solljus. För nu blir jag smått paranoid här 😮 Orkar inte slita upp min Röde från shockmounten varje gång jag använt den, sitter som karlssonsklister 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så behöver normal användaren oroa sig för att ens mick ska sluta funka om den sitter på mickstativet för länge och ej utsätts för damm eller dylikt smuts/värme/solljus.

Kort svar: nej. 🙂

Längre svar: Damm förekommer överallt (titta på bokhyllorna och i datorn... 😉 ), så jag skulle rekommendera att du åtminstone hänger något bomullstyg över micen, så att dammet stoppas och aldrig kommer in till membranet. Petitesser, kan tyckas - men efter en längre tid så kan det samlas upp rätt mycket. När man sedan sjunger, så tillsätter man fukt från utandningsluften. Damm och fukt tillsammans blir en "härlig" gegga som med tiden kan klegga igen micen.

Sitter micen i en shockmount, så blir gummibanden förslappade snabbare om micen sitter där alltid, så man får hålla lite mer koll på när det är dags att byta gummibanden. Om man monterar upp micen varje gång i stället, så känner man vilket skick gummibanden är i och glömmer inte bort det så att micen en dag dråsar i backen för att gummibanden har torkat och går av... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

På mikronivå ser det ut såhär:

Inne i mikrofonen sitter en tunn plastfilm som sätts i svängning av luftens svängingar ( ljud.. ). Den är rackarns tunn. Den här lilla filmen sitter fast i en spole, de rör sig tillsammans. Runt spolen är det lindat koppartråd och när den lilla illbattingen rör på sig skapas en svag ström, som vi förstärker med vår lilla preamp. ( läs på wikipedia: induktion )

När det kommer grejs på den lilla plastfilmen så är det rätt lätt att se framför sig hur det lilla membranet får pyttelite svårare att röra på sig... att röra sig på det regelbundna sätt som mikrofontillverkarna tycker att den borde.

Kanske blir det bättre, kanske sämre.

Men oroa dig inte, mikrofontillverkarna har tänkt på det här och har oftast satt dammskydd ovanför membranet.

Du kan plocka sönder en själv och kolla. Det är rätt intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort svar: nej. 🙂

Längre svar: Damm förekommer överallt (titta på bokhyllorna och i datorn... 🙂 ), så jag skulle rekommendera att du åtminstone hänger något bomullstyg över micen, så att dammet stoppas och aldrig kommer in till membranet. Petitesser, kan tyckas - men efter en längre tid så kan det samlas upp rätt mycket. När man sedan sjunger, så tillsätter man fukt från utandningsluften. Damm och fukt tillsammans blir en "härlig" gegga som med tiden kan klegga igen micen.

Sitter micen i en shockmount, så blir gummibanden förslappade snabbare om micen sitter där alltid, så man får hålla lite mer koll på när det är dags att byta gummibanden. Om man monterar upp micen varje gång i stället, så känner man vilket skick gummibanden är i och glömmer inte bort det så att micen en dag dråsar i backen för att gummibanden har torkat och går av... 🙂

Hm, då tror jag att jag ska börja med att ta ner den, tack Claes!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bara låta ett vindskydd (en sådan man alltid får med gratis - sådan som reportrar har på utomhus) vara på, fungerar det bra för att förvara/skydda?

Det kan vara helt ok också som ett alternativ till en bit tyg, om man nu vågar ha micen sittande i shockmounten, dvs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...