Jump to content
Annons

MicPreamp


jivegard

Recommended Posts

Har idag en StudioProjects VTB-1 preamp men behöver ett par till. Känner dock inte för att betala mer än kanske 1500kr.

Behringer har en stereopreamp som heter ULTRAGAINPRO MIC2200. Den kostar nu 1195kr på MusikBörsen. Har ni någon erfarenhet av denna skapelse? Jag kommer främst att använda den tillsammans med StudioProjects B1- samt Röde NT-3-mickar när jag spelar in olika körgrupper.

Rekommenderar ni någon annan preamp i samma prisklass? Alltså, dubbla preamps för ca1500kr.

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

UltraGain Pro är helt ok faktiskt - men spelar du in mycket körer, så är det kanske inte eftersträvansvärt att ha ett rör som man inte kan koppla ur...? UltraGain Pro har alltid röret inkopplat, så den är inte som din VTB-1, där du kan stänga av det...

Ska det vara riktigt billigt, så finns också SM Pro Audio PR-4 (4-kanalig enkel preamp med obalanserade ut, halvrack och extern strömförsörjning) och PR-8 (8-kanalig enkel preamp med balanserade ut, 19"-rack och inbyggd strömförsörjning). De ligger på 1095:- resp. 1285:- 🙂🙂

Från samma företag kommer även IN-5, som har 2 micpreamps och 4 andra ingångar, samt utgång för monitorer och hörlurar. Den ligger på 1725:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, röret går inte att stänga av på Behringerampen? Då känns den som du säger inte aktuell.

Kikade på SMPROAudios prylar på din hemsida och på pappret verkar de helt klart intressanta. Hur är kvalitén på deras micpreampar? Jag vill ju ha minsta möjliga brusnivå eftersom jag främst kommer att spela in körer och ensembler.

Idag använder jag ett billigt Behringerbord. Jag gissar att SMPROs preamps ligger ett hack över i ljudkvalitet?

Hittade även SM PR8 MKII på tillverkarens hemsida. Denna multikanalspreamp verkar väldigt intressant. När kommer den till Sverige? Använder den samma preamps som PR8an?

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

MKIIan verkar även gå att bygga ut med "ADAT™ Lightpipe Output". Vad kostar en sådan och vad innebär den? Måste jag ha ett ljudkort med stöd för åtta ingångar över SPDIFen eller räcker det att jag har en SPDIF? Idag har jag ett M-Audio 1010LT-kort och undrar helt enkelt om jag kan koppla in denna preamp via SPDIFen och därmed få 8 extra ingångar?

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle INTE köpa en Behringer. Visst, det sitter ett rör i den, men den funkar absolut inte som en rörpreamp normalt gör. Kör med din Studio Projects tills du har råd att skaffa något bättre. Preampsens kvalité märks mest i en låt. Ju bättre preamps desto luftigare känsla.

Att A/B testa preamps kan ge en diff, men inte i närheten på skillnaden när du har en hel mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes! Var finns SM; Pro Audio att köpa här i Sverige?

Ännu så länge vet jag bara ett ställe... 😠

Min leverantör har inte tagit upp Mk2 - men det är förmodligen en tidsfråga.

Jag har testat en del och ljudkvaliteten är helt ok. Jag ska göra lite testinspelningar och jämföra med Behringern och lite annat. Förhoppningsvis kan jag hinna med det under denna veckan eller till helgen...

Behöver du riktigt lågbrusigt, ofärgat och högkvalitativt, så kan man dock inte titta på denna prisklassen, utan då skulle jag rekommendera en Line Audio Design OMP, som är en svensk (!) 8-kanalig preamp, som ligger på 5500:-. Faktiskt billigt som 17 för den höga kvaliteten. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Delta 1010 LT funkar alltså bra med SM Pro Audio PR-8? Och den har 48V fantommatning?

Jag har svårt att se fördelarna med en mixer om nu detta skulle funka. Varför vill man ha en mixer? 😳

Det ska fungera utmärkt.

Mixer vill man ha exempelvis om man har mycket extern utrustning som man vill kunna monitorlyssna på i realtid även om datorn är hårt belastad och därför måste ha högre latency inställd...

Det finns egentligen många andra lägen där man gärna vill ha mixer, men med dagens ljudkort, känns det mindre och mindre befogat om man inte har liveframträdanden - eller som sagt, mycket extern utrustning...

Jag har min digitalmixer mest för lyssningen - och det är verkligen overkill, så lite externa prylar som jag har kvar - men den dagen jag känner för att gå direkt in till A/D-omvandlare kopplade till ljudkortet, kan jag göra det - och så får jag en kontrollyta till Cubase i stället... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes! Var finns SM; Pro Audio att köpa här i Sverige?

den finns här lite billigare. 5000:- inkl frakt!

http://shop.textalk.se/se/article.php?art=3849

Hmmm...

Här var det nog lite förvirring av modellerna... 😳

Vill man komma undan billigt, så kostar en SM Pro Audio PR-8 (8-kanalig rackmonterad preamp) inte mer än 1285:- - prutat och klart, i samma nivå som Thomann - fast i Sverige... 😆

Vill man ha superkvalitet så väljer man Line Audio Design OMP, som har ett nytt listpris på 5500:- sedan ett par månader tillbaks (och vad innebär listpris...? 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Delta 1010 LT funkar alltså bra med SM Pro Audio PR-8? Och den har 48V fantommatning?

Jag har svårt att se fördelarna med en mixer om nu detta skulle funka. Varför vill man ha en mixer?  😄

Det ska fungera utmärkt.

Mixer vill man ha exempelvis om man har mycket extern utrustning som man vill kunna monitorlyssna på i realtid även om datorn är hårt belastad och därför måste ha högre latency inställd...

Det finns egentligen många andra lägen där man gärna vill ha mixer, men med dagens ljudkort, känns det mindre och mindre befogat om man inte har liveframträdanden - eller som sagt, mycket extern utrustning...

Jag har min digitalmixer mest för lyssningen - och det är verkligen overkill, så lite externa prylar som jag har kvar - men den dagen jag känner för att gå direkt in till A/D-omvandlare kopplade till ljudkortet, kan jag göra det - och så får jag en kontrollyta till Cubase i stället... 🙂

Då kanske en mixer är bra, med tanke på att den datorn jag kommer använda inte är någon superdupersnabb sak?

Kommer nog ha en pentium 4 med 512 Ram.

Är det nån fara när det gäller latency om man vill spela in 1-2 spår och lyssna till 5-10 spår utan effekter samtidigt på en sådan dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske en mixer är bra, med tanke på att den datorn jag kommer använda inte är någon superdupersnabb sak?

Kommer nog ha en pentium 4 med 512 Ram.

Är det nån fara när det gäller latency om man vill spela in 1-2 spår och lyssna till 5-10 spår utan effekter samtidigt på en sådan dator?

Det borde inte vara några stora problem - åtminstone inte om du har ett bra ljudkort...

Jag kunde spela upp 26 stereospår samtidigt, med Cubase VST's inbyggda kompressor aktiv på alla, samt 1 Inserteffekt av olika slag på ungefär hälften av kanalerna, innan datorn inte ville vara med längre - och det testet gjorde jag på en P3 450 med 512MB RAM och ett RME Hammerfall9652 (för övrigt samma ljudkort som jag fortfarande kör med...).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag slänger in en till fråga här.

Tjänar jag någonting på att köpa en mixer istället för SM Pro Audio PR-8 om jag endå har direct monitoring i ljudkortet jag tänkt använda?

Eftersom att jag inte ska ha några externa effekter så kan jag inte komma på varför en mixer är bättre... Men jag vill dubbelkolla med er för att vara på den säkra sidan! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes! Var finns SM; Pro Audio att köpa här i Sverige?

Ännu så länge vet jag bara ett ställe... 😛

Min leverantör har inte tagit upp Mk2 - men det är förmodligen en tidsfråga.

Jag har testat en del och ljudkvaliteten är helt ok. Jag ska göra lite testinspelningar och jämföra med Behringern och lite annat. Förhoppningsvis kan jag hinna med det under denna veckan eller till helgen...

Behöver du riktigt lågbrusigt, ofärgat och högkvalitativt, så kan man dock inte titta på denna prisklassen, utan då skulle jag rekommendera en Line Audio Design OMP, som är en svensk (!) 8-kanalig preamp, som ligger på 5500:-. Faktiskt billigt som 17 för den höga kvaliteten. 😎

Nu kan jag meddela att leverantören har tagit upp SM Pro Audio PR8 MK2 - den med Lightpipe-utgång. Priset hamnar på 4295:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slänger in en till fråga här.

Tjänar jag någonting på att köpa en mixer istället för SM Pro Audio PR-8 om jag endå har direct monitoring i ljudkortet jag tänkt använda?

Eftersom att jag inte ska ha några externa effekter så kan jag inte komma på varför en mixer är bättre... Men jag vill dubbelkolla med er för att vara på den säkra sidan! 😛

Direct Monitoring skickar ut insignalen direkt - innan den behandlas av Cubase - så det blir helt obehandlat. I dag har de flesta ljudkort någon sorts egen mixer för routing - och då klarar man sig långt utan en extern mixer om man ändå inte behöver lyssna med effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

MKIIan verkar även gå att bygga ut med "ADAT™ Lightpipe Output". Vad kostar en sådan och vad innebär den? Måste jag ha ett ljudkort med stöd för åtta ingångar över SPDIFen eller räcker det att jag har en SPDIF? Idag har jag ett M-Audio 1010LT-kort och undrar helt enkelt om jag kan koppla in denna preamp via SPDIFen och därmed få 8 extra ingångar?

JJ

Detta är intresant, fick du någonsin något svar om du kan skaffa extra ingångar såhär

Link to comment
Dela på andra sajter

MKIIan verkar även gå att bygga ut med "ADAT™ Lightpipe Output". Vad kostar en sådan och vad innebär den? Måste jag ha ett ljudkort med stöd för åtta ingångar över SPDIFen eller räcker det att jag har en SPDIF? Idag har jag ett M-Audio 1010LT-kort och undrar helt enkelt om jag kan koppla in denna preamp via SPDIFen och därmed få 8 extra ingångar?

JJ

Detta är intresant, fick du någonsin något svar om du kan skaffa extra ingångar såhär

ADAT Lightpipe är 8 kanaler, medan S/Pdif är två - så det går inte att koppla ihop dessa interface med varandra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en till får det bli! 😛

Jag skulle gärna vilja ha tips på mixer med minst 3 x 48v fantommatning och några linje ingångar. Det ska också finnas möjlighet att skicka varje kanal separat till ljudkortet.

Finns det några sånna i 1000-1500 kronors klassen?

EDIT: Skulle en Alto S-8 fungera?

s-8big.jpg

"-kanals mixer fördelat på 4 mik/line, samt 2 stereokanaler.

Den ena stereokanalen har dessutom mikingång, vilket ger sammanlagt 5 st mikingångar!

Gemensamt för samtliga kanaler är volym in, lågpassfilter, 3-bands EQ, 2 auxar, panorering, volym ut och peak indikator.

Masterdelen består av fantommatning, volym för MAIN MIX och kontrollrumslyssning,

AUX returer och 12-stegs LED indikator. Samtliga XLR ingångar är guldpläterade. Dessutom återfinns utgångar för main out, kontrollrum, tape in/out och aux send/return."

Verkar som att den har sepeparata AUX utgångar för varje kanal, eller har jag missat nåt? 😛

Redigerat av Påsen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Claes! Det är nu mer aktuellt än någonsin med en preamp och jag behöver 8 kanaler samt ADAT Lightpipe-utgång. Har du hunnit testa SM PRO AUDIO SM PR8 MK2? Hur står den sig mot exempelvis Behringer Ultragain Pro-8 Digital ADA8000, som ju ligger i ungefär samma prisklass?

Preampen kommer i första hand att användas vid körinspelning vilket kräver låga brusnivåer.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag skulle vilja ha tips på rörpreamp som har XLR- samt teleanslutningar. Finns såna?

Sen undrar jag hur mycket bättre ljudkvalitén blir om jag t.ex. spelar in gitarr via en mixers teleingång/alt. rörpreamps teleingång, istället för ljudkortets line-in (har ett hyfsat ljudkort). Bör nämnas att jag använder en Sansamp Tri.Ac preamp efter gitarren.

Tacksam för tips! 🙂

Redigerat av selm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...