Jump to content
Annons

Hur bra är kompressorn i Logic ?


TheHitman

Recommended Posts

Annons

Jag tycker faktiskt den är riktigt bra! Det är sällan jag drar igång sonalksis osv nu för tiden.

Det är väl tack vare de nya krets-emuleringarna... VCA, ClassA_R och ClassA_U funkar klockrent.. Platinum används endast när man behöver sidechaina på ett visst sätt..

sen har kompressorn flera gömda funktioner: Inbyggd parallel kompression, deesser osv..

Kan ju tipsa om en snubbes presets som "emulerar" Waves SSL Buscomp som är riktigt grymma:

http://www.gearslutz.com/board/music-compu...r-download.html

Men visst, det är alltid bra med flera alternativ.. Jag är lite sugen på Waves hyprid-comp med synkbar release-tid:)

Ett annat hett tips är The Glue http://www.cytomic.com/Beta/The_Glue_Beta_Info.html

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Så vitt jag vet, så är det riktigt många som svär vid den där kompressor. Framförallt för sidechaining. Men den ska vara riktigt bra i övrigt också. Själv använder jag mig av Sonalksis pluggar, eftersom dem passar bäst för mina behov =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också med ssl presets. Och håller med helt. Kör nästan altid med logics compressor nu för tiden.

Gillar VCA och FET framförallt. De andra är också bra (kommer ej ihåg vad de heter. de ska väl emulera nån känd kompressor tror jag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn i logic fram till åttan är ybersämst. Den blinkade mest! Men i åttan så är den rätt bra! Men ska man ha en bra kompressor så är det universal audio som gäller.

Universal Audio får man väl gratis om man köper hårdvara från dem, annars är dem snuskigt dyra. Men o andra sidan, jag är inte i behov av UA kompressor då musiken jag gör kräver inte så pass mycket finnes =)

Link to comment
Dela på andra sajter

eremit (oregistrerad)
Aldrig använt logic eftersom jag kör med pc men instämmer med kws. Inget slår UAD

Oj, den meningen har så många nivåer. Man kan skönja essensen av den klassiska ljudsnubbe-stereotypen.

Comicbookstore-guy gone audio liksom.

No offense, men ye olde ljudbögeridetektor slår i taket.

(Kan ju även tas som en komplimang)

Det finns många bilar jag inte har provat, men jag har testat ett antal, så jag vet vilken som är bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
🙂 Nä någon ljudbög är jag då rakt inte. Men har testat allt i mjukväg när det gäller kompressorer förutom Logic och PT och har inte funnit något som slagit UAD av allt det jag testat. 🙁
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, den meningen har så många nivåer. Man kan skönja essensen av den klassiska ljudsnubbe-stereotypen.

Comicbookstore-guy gone audio liksom.

No offense, men ye olde ljudbögeridetektor slår i taket.

(Kan ju även tas som en komplimang)

Det finns många bilar jag inte har provat, men jag har testat ett antal, så jag vet vilken som är bäst.

Och du har testat UAD? Troligtvis inte med tanke på ditt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD är grymt bra grejer, jag blev även imponerad av min nyinköpta Focusrite Liquid Mix som jag hittade på Macoteket för 3000 pix, de har säkert kvar ett par, riktigt bra pris och det går ju ladda ner hur många olika kompressorer och EQs som helst! 🙁

I övrigt tycker jag att kompressorn i Logic är riktigt bra när man lär känna den, går att göra det mesta med de olika lägena, tycker tex att Opto är grymt bra till sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

eremit (oregistrerad)
Och du har testat UAD? Troligtvis inte med tanke på ditt inlägg.

Ursäkta min nyfikenhet, men vad fick dig att inta försvarsställning över min kommentar som inte innehåller nån som helst åsikt om någon kompressor eller annan ljudutrustning.

Eller kände du dig bara allmänt träffad?

För att svara på din fråga, nej, jag har inte testat UAD. Har jag provat Logics kompressor? Vad har det med saken att göra?

Eller menade du att om jag hade provat UAD så skulle jag automatiskt veta att det inte existerar bättre kompressorer i hela världen?

Nä, jag börjar misstänka att jag missat ironi i ditt inlägg, i så fall lägger jag en liten reservation och en tillhörande ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
För att svara på din fråga, nej, jag har inte testat UAD. Har jag provat Logics kompressor? Vad har det med saken att göra?

Och så kallade du mig mer eller mindre för ljudbög. 😛 Ja du är rolig du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt provat båda under ungefär lika lång tid.

UAD låter bra och ser ser ju riktigt snygga ut (jo det påverkar mer än man tror).

Men om man jämför logics kompressor(logic 8) med ssl presets med waves ssl så är man riktigt nära.

Men att säga vilken som är bäst är väl ganska löjligt.

Det låter ju olika.

UAD har ju många olika compressorer. LA2A och 1176 är ju jätte bra på olika saker och logics är ju en väldigt flexibel arbetsmaskin.

Fattar inte hur alla frågor ska bli en diskussion på förskolenivå (min pappa är starkare än din).

Link to comment
Dela på andra sajter

eremit (oregistrerad)
Och så kallade du mig mer eller mindre för ljudbög. 😛 Ja du är rolig du.

Ursäkta min nyfikenhet, men nu förstår jag inte.

Ser inte sambandet i din kommentar och citatet.

Jag har påpekat det trångsynta resonemanget man ofta kan iaktta hos den klassiska ljudbög-stereotypen. Huruvida du är ljudbög eller inte kan jag i övrigt inte uttala mig om.

Vilken kompressor som är "bäst" är ointressant för mig, jag är varken välbevandrad med UADs eller Logics kompressorer. Jag har aldrig uttryckt nån favör åt varken UAD eller Logic hållet.

Att jag aldrig har testat UAD, hur förändrar det (den subjektiva) uppfattningen om det trångsynta i ditt resonemang? Jag förstår inte.

Blir någon mindre ljudbög i en betraktares ögon ifall betraktaren har provat UAD?

Sorry till trådskaparen för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ursäkta min nyfikenhet, men nu förstår jag inte.

Nej och jag förstår verkligen inte dig heller och ditt resonemang.

Jag har påpekat det trångsynta resonemanget man ofta kan iaktta hos den klassiska ljudbög-stereotypen. Huruvida du är ljudbög eller inte kan jag i övrigt inte uttala mig om.

Och vad är en klassisk ljudbög-stereotyp? Om du läser ovanför så skrev jag att jag inte är någon.

Vilken kompressor som är "bäst" är ointressant för mig, jag är varken välbevandrad med UADs eller Logics kompressorer. Jag har aldrig uttryckt nån favör åt varken UAD eller Logic hållet.

Och vad var det som du ville ha sagt då att min subjektiva åsikt var att inget slår UAD?

Att jag aldrig har testat UAD, hur förändrar det (den subjektiva) uppfattningen om det trångsynta i ditt resonemang?

Vad då förändrar? Vad snackar du om egentligen? Vad vill du ha sagt? Vad är det som är trångsynt med mitt resonemang? Är jag trångsynt för att jag tycker något är det bästa enligt mig och allt det jag testat?

Jag förstår inte.

Nej inte jag heller.

Blir någon mindre ljudbög i en betraktares ögon ifall betraktaren har provat UAD?

Vem har påstått något sådant förutom du? Det är ju du som tjatar om ljudbögar hela tiden och inte jag eller någon annan.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...