Jump to content
Annons

Dur och moll skalor


MrMentrish

Recommended Posts

Tja!

Min fråga är att vi säger att jag spelar en skala i G dur då är ju självklart grundtonerna G men om vi säger att jag börjar spela på en mollskala i G moll istället är grundtonerna då F#/Gb eller fortfarande G bara att skalan ändrar toner?

Kanske är en dum fråga men vet man inte så vet man inte.

// Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan passa på att ställa ytterliggare en fråga i samma tråd istället för att skapa en ny:

Om jag ska skriva ett solo till ett komp där det spelas t ex Dsus4 som inte är ett självklart durackord är det durskalan som gäller då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Min fråga är att vi säger att jag spelar en skala i G dur då är ju självklart grundtonerna G men om vi säger att jag börjar spela på en mollskala i G moll istället är grundtonerna då F#/Gb eller fortfarande G bara att skalan ändrar toner?

Kanske är en dum fråga men vet man inte så vet man inte.

// Tom

Grundtonen/tonerna är fortfarande G om du spelar i G (oavsett om det är dur eller moll). Däremot ändras ju t ex tersen beroende på om du spelar dur eller moll (mollters-durters, bestämmer i princip om du spelar moll eller dur).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att ställa ytterliggare en fråga i samma tråd istället för att skapa en ny:

Om jag ska skriva ett solo till ett komp där det spelas t ex Dsus4 som inte är ett självklart durackord är det durskalan som gäller då?

Annars passar Cdurpenta bra eftersom den inte innehåller tersen F# som är ganska dissonant mot G:et i Dsus4.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan passa på att ställa ytterliggare en fråga i samma tråd istället för att skapa en ny:

Om jag ska skriva ett solo till ett komp där det spelas t ex Dsus4 som inte är ett självklart durackord är det durskalan som gäller då?

Dsus4 räknas varken som ett dur eller moll eftersom det inte finns någon ters med (det är tersen som avgör dur/moll).

Sus 4 betyder att 3:an (tersen) är utdragen/utbytt (suspended) till en 4:a (kvart). Så själva ackordet är varken dur eller moll, men sammanhanget kommer

avgöra om du uppfattar det som dur eller moll.

Så det du måste göra är att se vilka andra ackord som används runt Dsus. Om det t.ex är ett Gm eller Bb så är det med all säkerhet D moll som är tonarten.

Om det däremot finns med t.ex Bm, F#m eller andra ackord som har tonen F# så är det D dur som gäller.

Enklast tror jag är att du helt enkelt lär dig D-mollskalan och D-durskalan och sedan testar att spela de bägge upp och ner över alla ackorden.

Du kommer ganska tydligt höra vilken som passar bäst. Alternativt så provar du att byta ut ackordet Dsus4 mot ett Dm och sedan mot ett D för att

se vilket som passar bäst i låten. Något av dem kommer låta ok medan det andra kommer låta lite lustigt...

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...