Jump to content
Annons

vst triggar inte


Zmolker

Recommended Posts

Tjena!

jag har köpt ett begagnat medelitrumset 😄 (dd602) och kopplat via midi in & out till esi juli@ och cubase sx3. När jag därefter kopplar upp midikanalen på ett vstinstrument så triggar det inte som det ska. ca var 10:e slag går in i miditracken och ger utslag. Resten av slagen kommer bara upp på den röda midimätaren i transportpanelen.

Om jag kopplar setet till ez drummer så triggas alla slag rätt, om än med fel ljudibland, men det går ju att fixa med lite mapping, men med många andra pluggar fungerar det inte så bra. Signalen kommer alltså in i cubase, det är inte bara mitt trumset som är dåligt, utan det är nåt skräp i cubase som gör att inte alla slag hörs.

Jag har provat att koppla in en synt (yamaha S90) via både usb och midi, där fungerar allt som det ska. Varför gör det inte det med mina trummor?

Snälla, hjälp mig!

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Njae här är jag nog körd... Om det vore hårdvara som inbelivar lödkolv och andra trix kanske jag kunde hjälpa men.. Här låter det nog snarare som om det är själva VSTi pluggen som inte är kompatibel. Det funkar ju uppenbarligen med både SY99an och EZ-drummer så vi kan utgå från att det inte är nåt fel på trumsetes MIDI-signal i alla fall..

PMa hegobald, han kan sånt här och är snäll & hjälpsam.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått rätt så ger mätaren utslag på alla trumslag?

Men om man spelar in, så är det bara ett fåtal noter som "fastnar"?

Jag antar då att detta är samma oavsett vilken plugg som är laddad (också om ingen plugg är laddad)?

Om du väljer "List Edit" i Cubase, är det nån annan information än noter som spelas in?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör en miditrack, kopplar ljudkortets midiinport som in. En vsttrumma som ut. trycker på record. Jag slår 20 slag på trummornas virvel. Ett av dessa slag hörs i vstinstrumentet.

Jag spolar tillbaka och spelar upp inspelningen. Inspelningen innehåller 20 små midislag på virveln. Alla dessa registreras och spelas upp av vstinstrumentet.

jag fattar inte hur det kan bli såhär :S

Tack för alla svar hittills. Hoppas att detta gav en lite klarare bild 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...