Jump to content
Annons

Tips angående utveckling av studio


Adish

Recommended Posts

Hejsan. Är ny här på forumet, men har följt studio forum länge då det har gett mig mycket bra tips.

Har lite frågor som jag vill få ut, och som jag inte riktigt hittar dunderbra svar på i forumet.

Sitter och gör musik väldigt mycket, och känner att jag utvecklas, är dock sugen på att uppgradera mig

när det gäller studioutrustning. Sitter just nu med Reason, och vanliga datorhögtalare. Samt,

ett midiklaviatur av modellen M-Audio 49e, och ett par hörlurar DT 770 Pro.

Jag blir smått irriterad då jag hör att min mixning inte blir dunder, när jag lyssnar på en låt

jag gjort i bilen eller i annan stereo till exempel. Jag har ju ett par bra lurar nu, men detta

har bara gjort det endast lite bättre än tidigare, men då inte exakt som jag vill ha det. Enkelheten liksom finns inte,

jag tycker att jag hör vad som saknas, fattas, men det blir svårt att få till det.

Blir även trött av lurar efter en timme.

Vad anser ni som vet vad ni snackar om? Behöver tips.!

Behövs bara lurarna, eller är mitt problem monitorer osv.?

Ljudkort?? Vad har ni för råd? Och hur funkar allt? Vad bör jag satsa på.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det lutar väl åt att din lyssning inte räcker hela vägen. Ett par hyfsade monitorer i ett någorlunda akustiskt behandlat rum skulle nog ta dig en bra bit framåt. Sen kan det ju också vara så att du måste lägga lite mer krut på mixning i största allmänhet. Vad är det du saknar i dina mixar? Om du laddar upp något du har gjort kan det vara lättare att komma med råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lutar väl åt att din lyssning inte räcker hela vägen. Ett par hyfsade monitorer i ett någorlunda akustiskt behandlat rum skulle nog ta dig en bra bit framåt. Sen kan det ju också vara så att du måste lägga lite mer krut på mixning i största allmänhet. Vad är det du saknar i dina mixar? Om du laddar upp något du har gjort kan det vara lättare att komma med råd.

Håller helt med, + att mixa korta stunder i gången och med svag volym så att inte öronen blir trötta.

Mina hörlursmixade hemmainspelade låtskisser brukar låta väldigt illa när jag tar dom till studion för att färdigställa låtarna.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för svaren!

Okej, jag hade tänkt köpa ett par monitorer för 3000 / paret, det är allt vad min ekonomi tillåter nämligen.

Tror ni att det kommer hjälpa mig ?

Jag har försökt läsa igenom Studio Mixologi några gånger, där står ju det mesta.

Dock är det ändå inte riktigt enkelt för mig, antar att jag gör fel som sitter och skruvar 2 timmar i hörlurar,

och sedan hoppas på superresultat..

Hur lång tid bör det ta att mixa en normal låt? Och visst bör det inte vara själva Reason som är dåligt,

man bör väl kunna göra väljudande låtar där i också va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att skruva bort sig, och om man sitter i två timmar utan att riktigt veta vad man letar efter blir det inte lättare. Du ger inget konkret exempel, så mina råd blir generella. Du kanske försöker klämma in för mycket på en gång. Se över arrangemanget - om två instrument spelar i samma oktav samtidigt kan det bli pannkaka. Allt kan inte höras samtidigt, så prioritera det viktiga. Skär bort bas på sånt som inte behöver det. Det kanske låter trist i isolation, men i mixen brukar det funka fint. Panorera ut olika element och använd automation för att lyfta fram respektive dämpa olika spår efter behov.

Angående monitorer så brukar rådet vara att hellre vänta lite och spara ihop till segmentet runt 6-7000 och uppåt. Men visst. Du kommer nog märka skillnad om du nu sitter med datorhögtalare. En billigare lösning tills vidare kan vara att försöka ordna lyssning med en vanlig stereo om du har något som står och skräpar. Det är bättre än datorhögtalare och skillnaden mot budgetmonitorer är nog mindre än man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir smått irriterad då jag hör att min mixning inte blir dunder, när jag lyssnar på en låt

jag gjort i bilen eller i annan stereo till exempel. Jag har ju ett par bra lurar nu, men detta

har bara gjort det endast lite bättre än tidigare, men då inte exakt som jag vill ha det. Enkelheten liksom finns inte,

jag tycker att jag hör vad som saknas, fattas, men det blir svårt att få till det.

Jag tror att det du beskriver är ett naturligt steg i utvecklingen.

Nästa steg är att identifiera vad det är i dina mixar som inte funkar i bilen och gå tillbaka och ändra. Själv har man väl bränt ett antal tusen cdr-skivor just därför.

Klart det är bra med ordentlig lyssning men långt viktigare är att nöta själva jobbet, att lära sig mera.

Jag hade lagt två tusen på ett par ESI eller liknande, och en tusing på att stanna hemma från jobbet ett par dagar för att mixa. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för inläggen.

Känns väl som om jag brister i mixningen, och kunskap om detta.

Dock, har jag en liten teori.

Med monitorer så borde väl det vara lättare att förstå sig på mixningen ordentligt?

Med mina datahögtalare, är basen både grumlig och dånande, med subwoofer som jag

nästan börjar ana är smått trasig. Bara oljud. Och med mina hörlurar (Visserligen för 1900:-)

så känns det som om jag inte kommer ända fram, främst i basfrekvenserna.

Och visst är det väl basen som är viktigast att få till, som tar mest energi osv?

Plus att lurarna flyttar väl inte luft på samma sätt som riktiga monitorer, då

känner man basen i hela kroppen. Borde jag inte ha ett par monitorer i mitt fall för att

kunna utveckla min mixning?

Tack för all hjälp hittils!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Alltså inbilla dig inte bara för att du skaffar högtalare så kommer det automatiskt att låta bättre. Det är kunskap och övning som ger goda resultat. För att få riktigt bra resultat får man öva mycket länge och ofta. Det tar flera år att bli bra. Mixning är en konstform och som alla konstformer tar det år att utvecklas till att bli skicklig. Och lägg till tålamod på listan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...