Jump to content
Annons

Klippa/Klistra


bastukorv

Recommended Posts

Hejsan, jag är nybliven far till ett usb-ljudkort och tänkte börja med att lära mig klippa/klistra gitarrer i Cubase.

Scenariot är om jag har en vers som går likadant i 4 takter så behöver jag bara spela en lyckad takt och sen klippa/klistra in 4st...

Så kom med tips&trix

exempel:

"jag brukar sätta på snap och dra tagningen till taktslaget och sen ta timestretch"

"jag brukar ta punch in/punch out för att spela om det som låter fel/otime:at"

"jag spelar in de 4 verserna, sätter på Snap to zero crossing, använder saxen och flyttar tills det låter ok"

och självklart den mest populära av oss:

"Jag sätter mina tagningar takt-enligt"

( OM det spelar någon som helst roll vilken musikstil det rör sig om så har vårat band 4 redan inspelade låtar på www.myspace.com/paintedon )

//MVH Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om versen går likadant i 4 takter, så skulle jag spela hela versen i en tagning hellre än att bara spela en takt och kopiera. Det är lätt att det låter väldigt stelt och trist när nästa takt är en exakt kopia av den föregående...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att klippa och klistra en och samma ljudfil flera gånger tycker jag kan vara väldigt användbart. Jag brukar göra så när jag spelar in trummor själv. Jag är ingen trummis och helt enkelt rätt så dåligt. Men ibland har jag tur och får till ett par justa takter. Då kan jag klippa&klistra och sedan loopa den och så blir det helfint. Inte i närheten av något slags äkthetsideal men om man vill skapa musik på egna villkor är det ett bra alternativ. Dessutom kan det bli väldigt häftigt ibland just på grund av det "onaturliga" i ljudbilden.

Annars föredrar jag att spela in alla verser eller refränger eller vad det kan vara och sedan klippa där det känns svajigt. Det funkar i för sig bara på instrument där det blir pauser ibland eller spelstilar där dito inträffar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om versen går likadant i 4 takter, så skulle jag spela hela versen i en tagning hellre än att bara spela en takt och kopiera. Det är lätt att det låter väldigt stelt och trist när nästa takt är en exakt kopia av den föregående...

ibland kan det vara själva poängen

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag sätter mina tagningar takt-enligt"

in en sextondel före första takten - ut en sextondel efter fjärde takten är slut

sen drar man man ihop ytterkanterna så tagningen är exakt fyra takter

kopierar ut dom som dom ska ligga å crossfadar mellan dom i skarvarna

se också till att spela en takt före tagningstakten å minst ett anslag efter sista

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah crossfader hade jag inte hittat än 😛 Tack så mycket för det Demonproducenten..

Det är jättebra att ni skriver men inte så många som verkar ha tips på klippa/klistra-tekniker?

Ingen annan som gör på något annat sätt?

Folk här måste vara väldigt taktsäkra då :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...