Jump to content
Annons

Högpassfilter problem


GoestaB (oregistrerad)

Recommended Posts

GoestaB (oregistrerad)

har spelat in trummor analogt på band och tyvärr så råkade ett högpassfilter vara påkopplat på mixern vid nedmixning, och jag haar inte tillgång till bandet längre. Det jag undrar över är har man förlorat basen i mikrofonen för gott? Jag har ju testat i efterhand att kompensera med extra bas i eq, men frågan är om det går att ersätta basen så i efterhand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
som tillägg till WB:s inlägg kan man ju säga att högpass inte skär bort allt tvärbrant utan med en viss lutning

så jo - man kan få tillbaka en del

men det blir svårare ju längre ner i registret du kommer

Din jäsikens Messerschmitt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GoestaB (oregistrerad)

Tack för era svar!, jo det var så jag tänkte om man tänker sig Eq kurvan med ett högpassfilter fast man ser till att göra det omvänt med höjning i basen för att kompensera för den bas som fattas, jag märker ju att det blir skillnad men frågan är ju om man inte har tappat nåt på vägen i vilket fall, eq's färgning och så vidare.

Om man tänker sig såsom att man har sänkt volymen i basregistret vilket man gjort med högpassfiltret och sedan efter så höjer man volymen i basen med ett värde som motsvarar den sänkning man av misstag gjorde med högpassfiltret, så tycker man ju att det logiskt sett inte borde vara några problem. Sen vet jag inte exakt hur pass mycket högpasssfiltret tar bort där det är som brantast på kurvan, men på vst eq ser det ju ut som att kurvan bara går till -24db men det kanske är missvisande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...