Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Lite bakgrund först:

Jag kommer det nÀrmaste Äret (om nÄgra mÄnader) ge mig av till Australien och kuska runt i en Land Cruiser. PÄ resans gÄng hade jag tÀnkt mig spela in lite enklare akustisk musik i en minimal portabel "hemstudio".

Till frÄgan; skulle det funka att ha studion utomhus?

Bilen Àr ju pÄ tok för liten för att ge vettig akustik, och den kommer förmodligen vara fylld med campingutrustning och annan bröte.

Jag tÀnker fixa nÄgot slags hopfÀllbart bord för laptop, ljudkort mm, montera monitorer i hemgjorda fÀsten som hÀnger frÄn takrÀcket och sen ha ett utdragbart solskydd som "tak".

Är det nĂ„gon som testat nĂ„got liknande? Man fĂ„r ju mindre problem med reflektioner, men det blir vĂ€l annat som stĂ€ller till det istĂ€llet antar jag...

Vad tror ni det finns för fallgropar?

VÀdret Àr ju naturligtvis en faktor, man fÄr helt enkelt se till att tajma inspelningarna nÀr det Àr vackert vÀder och relativt vindstilla.

Hur Àr det med basen? Blir det för tunnt att köra med t.ex. Adam A5 som monitor? Avsaknaden av vÀggar gör vÀl att basenergin sprider sig pÄ ett helt annat sÀtt? En sub kanske kan behövas...

/Andreas

Annons
Postat
Hej!

Lite bakgrund först:

Jag kommer det nÀrmaste Äret (om nÄgra mÄnader) ge mig av till Australien och kuska runt i en Land Cruiser. PÄ resans gÄng hade jag tÀnkt mig spela in lite enklare akustisk musik i en minimal portabel "hemstudio".

Till frÄgan; skulle det funka att ha studion utomhus?

Bilen Àr ju pÄ tok för liten för att ge vettig akustik, och den kommer förmodligen vara fylld med campingutrustning och annan bröte.

Jag tÀnker fixa nÄgot slags hopfÀllbart bord för laptop, ljudkort mm, montera monitorer i hemgjorda fÀsten som hÀnger frÄn takrÀcket och sen ha ett utdragbart solskydd som "tak".

Är det nĂ„gon som testat nĂ„got liknande? Man fĂ„r ju mindre problem med reflektioner, men det blir vĂ€l annat som stĂ€ller till det istĂ€llet antar jag...

Vad tror ni det finns för fallgropar?

VÀdret Àr ju naturligtvis en faktor, man fÄr helt enkelt se till att tajma inspelningarna nÀr det Àr vackert vÀder och relativt vindstilla.

Hur Àr det med basen? Blir det för tunnt att köra med t.ex. Adam A5 som monitor? Avsaknaden av vÀggar gör vÀl att basenergin sprider sig pÄ ett helt annat sÀtt? En sub kanske kan behövas...

/Andreas

LÄter ju som en skitrolig idé!

Ta bara med dig ett par lurar som du Àr vÀlbekant med ocksÄ, sÄ garderar du dig mot mycket!

Och vad gĂ€ller sjĂ€lva inspelandet sĂ„ finns det ju faktiskt vĂ€ggar att tillgĂ„ utomhus. En akustisk gitarr lĂ„ter sĂ€kert skitgött om du sitter i nĂ€rheten av nĂ„n klippvĂ€gg t ex? Kan inte pĂ„stĂ„ att jag testat, men min poĂ€ng Ă€r att det finns intressanta akustiska miljöer utomhus ocksĂ„, och inte bara öppet fĂ€lt. Kan du inte göra det till ett tema genom inspelningarna, att hitta stĂ€llen som lĂ„ter jĂ€vligt speciellt akustiskt? Typ distansmickad singer/songwriter i en liten bergsklyfta i australien tycker jag lĂ„ter intressant đŸ˜±

Postat

hÄller med ovanstÄende talare! Se till att dokumentera platserna med foto och gör en liten story kring varje lÄt. Det vore ju vÀlgit roligt som köpare av din skiva sen.

Om vill ha mycket bas tycker jag yamaha HS80M kan vara ett alternativ.

Postat (redigerat)

DivineCo: Jag tror jag stÀllde frÄgan lite klumpigt, som sagt det Àr klart det gÄr, ville kanske mer fÄ lite tankar om vad man skall tÀnka pÄ. Inspelningen tror jag inte Àr nÄt problem, men lyssningen kanske kan bli lurig. Hörlurar Àr givet som komplement, kommer Ätminstone köpa ett par bra slutna lurar för sÄngpÄlÀgg.

Tack för ett jĂ€ttebra tips ang musikmixen, kollade pĂ„ första avsnittet pĂ„ svtplay, snacka om vĂ€rldsmusik!😐

Det dÀr med bergsklyfta lÀt ju jÀkligt roligt, mÄste testas. TÀnker att det kan vara kul med lite bakgrundsljud ocksÄ ibland, kanske en flock kakaduor eller sÄ.

Skall absolut fota lite ocksĂ„, jag tĂ€nkte faktiskt göra lite panoramor pĂ„ intressanta platser. För typ hundra Ă„r sen praktiserade jag pĂ„ naturhistoriska i gbg och gjorde nĂ„gra panoramor/vr-bilder (lĂ€nkarna Ă€r nere pĂ„ höger sida), inga fotografiska mĂ€sterverk direkt, men det var jĂ€kligt kul. Det Ă€r jag och min handledare som sitter i valen. 😄

edit: stavning

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Postat

Nice!!

Det brukar vara vĂ€ldigt kĂ€nsligt med stereo-bilden ute fria luften (ni har sĂ€kert gĂ„tt förbi ett PA utomhus nĂ„n gĂ„ng) sĂ„ det gĂ€ller att sitta stilla i rĂ€tt lĂ€ge. 🙂

En bra kardioid mikrofon kanske kan vara vÀlkommet nÀr ni vill ha med lite mindre av omgivningen.

Det dÀr blir ju ett spÀnnande projekt!

Postat

Du kan dock inte kalla det hemstudio sen, utan utomhus studio eller naturstudio 😛 SĂ„ tills vida att du inte bor utomhus ocksĂ„ 😄

Postat
Du kan dock inte kalla det hemstudio sen, utan utomhus studio eller naturstudio 😄 SĂ„ tills vida att du inte bor utomhus ocksĂ„ 🙂

Eller "bortstudio" 😛

Postat (redigerat)

Fan vad kul! Jag kommer ocksĂ„ antagligen spela in de akustiska instrumenten (akustisk gitarr, sĂ„ng och eventuellt andra grejer) pĂ„ mitt landstĂ€lle pĂ„ Lisö senare. TĂ€nkte ocksĂ„ ta bilder och grejer och om det kommer in lite vindbrus (som inte stör) eller kanske nĂ„gon bil eller nĂ„gon som promenerar sĂ„ fĂ„r det bli sĂ„! 😛 haha, ser fram emot att höra lite resultat sen. Tjoooo.

Edit: Kom pĂ„ att exempelvis Cult of Luna spelade in Somewhere along the highway i nĂ„gon stuga mitt i skogen nĂ„gonstans i Norrland, och hör man riktigt noga pĂ„ sĂ„ngen sĂ„ hör man t.ex snödrivor som faller frĂ„n taket, och regndroppar ifrĂ„n istappar i vissa partier. Det ger faktiskt en magisk effekt för de som vet om det, eller har de rĂ€tta högtalarna/hörlurarna. 😄

Redigerat av barrf
Postat

Jag ska ju bo i bilen sĂ„ nog blir det hemstudio alltid 🙂. Det blir förhoppningsvis en Land Cruiser som Ă€r konverterad till "campervan", bara jag kan hitta en som ligger i min prisklass.

cborg: bra synpunkter, noterat.

Det dĂ€r med bergsklyftan fick mig att spinna vidare lite, det mĂ„ste ju vara grymt att lĂ€gga pĂ„ reverb genom att spela upp en inspelning i en klyfta, grotta eller sĂ„ och spela in pĂ„ ny kanal. Som en naturlig plugg 🙂. DĂ„ kan man leka med inspelningar man redan gjort pĂ„ annan plats. Man fĂ„r nog lĂ€gga lite tid pĂ„ att hitta rĂ€tt placering pĂ„ mikar och högtalare, men det Ă€r det sĂ€kert vĂ€rt.

/Andreas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.