Jump to content
Annons

Var får man tag i ett varmt ljud utan att lägga ner en förmögenhet?


Hipolito

Recommended Posts

Hej.

Jag har kollat runt lite på olika forum och sett att de flesta självklart rekommenderar gärna dyrare rörförstärkare för att få riktigt varmt och skönt ljud på inspelningar. Jag undrar om det finns någon som har hittat någon alternativ budget-väg för att komma fram till ett varmt ljud? Då menar jag prismässigt runt fem-sex tusen.

Är t ex Antares Tube plugin något att överväga tillsammans med någon hyfsad allround-mikrofon?

Eller kan en bandmikrofon göra någon skillnad? Eller är det så att man måste satsa på bra rör för att få riktig värme i inspelningarna?

Sen undrar jag också om det är dag-och-natt-skillnad på ljudet från en budget mikrofon om man kör den genom en micpreamp för 5000 kr än med en för 10.000 kr, eller om mikrofonen spelar en sådan viktig roll så att man inte kan utnyttja en bra rör-micpreamp utan att ha en riktigt fin mikrofon till.

Mvh,

Manne

Redigerat av Hipolito
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

PSP Vintage Wamer II funkar väldigt bra.

T-racks 3 Deluxe tycker jag även gör ett bra jobb...

Sonalikis gör också bra pluggar, men jag tror nog t-racks 3 är bättre...

Voxengo Analogflux Suite ska även vara bra..men har ej provat det..

Nomad Factory gör också bra pluggar...

Fast jag tycker samtidigt dom är något överskattade..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har sällan fått ett bra ljud med pluggar efter om inte grunden är bra. Pluggarna gör bara icing on the cake.

Tape pluggar och andra värmare använder jag faktiskt allt mer sällan på sång.

Det bästa är att få till bra ljud vid inspelningen.

Alla mickar har olika karaktär, en dyr mick behöver inte alltid vara den bästa vid ett givet tillfälle.

Men det är klart att en Peluso låter snäppet bättre än en Studio Projects B1.

En bra preamp gör också skillnad. Men att säga att en rörpreamp låter "varmare" är inget jag tycker är givet.

Ofta när man använder dyra rörgrejer så låter det rent och snyggt.

En del grejer som gamla kanalstrippar utan rör låter "varmare" trots avsaknad av rör.

Rummet avgör hur man uppfattar ljudet på inspelningen.

Studiorum låter olika, vissa hårdare andra mysmjukt.

Mina fem korvören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okaj.

Saken är den att jag har några halvbudgetmikrofoner och ett litet rum som jag försöker få att låta mysigt men det är svårt att få det där varma som sagt.

Så jag funderar på att testa med att köpa antingen en bandmikrofon, en rör-plugg, eller nya rör till en liten rör-förstärkare, bara för att testa om jag kan fixa någon skillnad med en relativt liten summa pengar.

Men om ljudet är så viktigt från grunden så kanske man måste behandla rummet först och främst? Och isåfall till vilken grad?

Vad säger folket?

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill Ni säkert ha källhänvisningar men det får Ni inte då jag inte orkar leta! En studioprofil som vi fick följa i Studios "Spår för spår" för ett par år sedan, lade distpluggar på allt möjligt för att skapa värme. Han lade distpluggen med extremt låga värden. Det var alltså inte meningen att det skulle låta distat, bara skapa värme. Kan det vara något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lagt upp en av låtarna på låtgrejen här på forumet.

Sök på, Kingshill - Be Mine, och kom gärna med tips på hur man kan göra föra att få till ett bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bekanting som mastrar gamla Hendrixtejper och har sig har förr haft mer mickar och grejer bla en handbyggd Braun (?) eller vad de nu heter, en rörmick. Han har sålt av det mesta utom mastringsgrejerna, men i stället hade han köpt en ADK rörmick för bara 1900 kr. Han tyckte den var hur bra och varm som helst även i jämförelse med den värstingmick han hade förr. Kommer tyvärr inte ihåg beteckningen på ADK´n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...