Jump to content
Annons

Oförklarligt meddelande ploppar upp titt som tätt


debatt

Recommended Posts

Hellu!

Jag får upp ett meddelande titt som tätt på min bildskärm av någon märklig anledning.

"Bäste kund!

Gör så här om du har problem med att spela MIDI-filer:

1. Klicka på Start och sedan på Kontrollpanelen.

2. Klicka på System och underhåll och därefter på System.

3. Klicka på Enhetshanteraren och därefter på Fortsätt när meddelandet Kontroll av

användarkonto visas.

4. Markera Conexant High Definition SmartAudio 221 enligt bilden nedan.

5. Högerklicka och välj Avinstallera."

Det står att det är från Toshiba Online Product Information och jag fattar inte om det verkligen är det och varför de sänder det till mig i så fall.

Hur ska jag göra om jag INTE vill avinstallera ovanstående. Och Midi har jag aldrig provat/använt ännu.

Visst... jag har ju problem att få ljudkortet det externa E-mu 1616 att fungera tillsammans med Toshiba-laptopen, men... jag hade redan blivit inställd på att köpa ett nytt ljudkort.

Vad är det man försöker säga mig? Att det är en fysiskt defekt i Toshiba P300-1EC-modellen?

Det verkar inte som om jag kan klicka nån annanstans under meddelandet, typ "nej tack" önskar inte avinstallera "Conexant High Definition SmartAudio 221".

Så vad göra och får det för verkan om jag inte vill avinstallera det interna Conexant, utan ha det installerat eller installera det på nytt senare? Drivrutinerna till mitt externa E-mu 1616 ligger fortfarande kvar i laptopen. Tänkte ringa Toshiba ännu en gång i kommande vecka för ett definitivt besked om hur man ska kunna spela in mångkanalig musik på laptopen, vilket ljudkortsformat som är lämpligast nu.

Hur känner Toshiba Online Product Information av att jag har problem med det interna ljudkortet de nämner, eller är det bara en allmängiltig information?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En liten fråga i anknytning härtill: Om jag helt avinstallerar det interna ljudkortet som jag uppmanas till att göra här, vad får det för konsekvenser? Kommer jag att kunna höra ljud på Internet, såsom Windows Media Player, You Tube, MySpace etc?

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga i anknytning härtill: Om jag helt avinstallerar det interna ljudkortet som jag uppmanas till att göra här, vad får det för konsekvenser? Kommer jag att kunna höra ljud på Internet, såsom Windows Media Player, You Tube, MySpace etc?

🙂

//:debatt

Nej, det kommer du inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, men den viktigaste frågan kvarstår. Det är ju så att Toshiba Online Product Information innebär att de har full koll på ens hårdvara. Intressant då att de upptäckt att jag har problem med att spela upp Midi-filer. Jag har inte testat det nånsin, men däremot har jag ju problem att spela upp wav-filer, om jag kopplat till mitt externa ljudkort till laptopen.

Detta är alltså ett meddelande som kommer upp på skärmen UTAN att jag först kontaktat dem eller gjort någonting. Ett slags löpande kontinuerlig support kan vi kalla det. Eller hur?!

😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det kommer du inte.

Lite väl kort svar va?

Dessutom var det fel.

Det går mycket bra att köra ljudet på internet med samma ljudkort som man spelar in musik med. Jag har inte installerat det interna ljudkortet (dvs ljudchippet på moderkortet) på någon av mina datorer, jag kör allt ljud på andra ljudkort och det funkar helt felfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok...

jag tar viktigaste frågan igen:

HUR kan det komma sig att Toshiba Online Product Information ger mig information jämt och ständigt genom ett meddelande från dem som ploppar utan att jag själv kontaktat dem i ärendet och vars meddelande ABSOLUT INTE går att klicka bort på ett sådant sätt att jag inte ska behöva få det igen. Dvs. det verkar inte som att meddelandet kommer att upphöra att sändas såvida jag inte avinstallerar mitt interna ljudkort. Det finns ju liksom ingen ruta av typen "visa inte meddelandet igen".

Är inte djävligt konstigt?

Är inte det samma sak som att medge att man klantat sig vid konstruktionen av en laptop?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dom har upptäckt att du varit inne och klyddat i installationen och råkat stänga av nåt som dom anser borde vara på.

Har du kryssat i en ruta vid någon uppstart av datron i tidernas begynnelse så gå ett program in och automatiskt föreslår uppdateringar av olika mjukvaror som tex BIOS eller ljudkort. (För de komponenter som ingår i Toshiban från fabrik.)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har upptäckt att du varit inne och klyddat i installationen och råkat stänga av nåt som dom anser borde vara på.

Har du kryssat i en ruta vid någon uppstart av datron i tidernas begynnelse så gå ett program in och automatiskt föreslår uppdateringar av olika mjukvaror som tex BIOS eller ljudkort. (För de komponenter som ingår i Toshiban från fabrik.)

Jag har inte "råkat" stänga av nåt, jag provade enligt förslag att inaktivera ljudkortet för att se om det funkade bättre då med det externa, vilket inte utgjorde någon större förbättring. Men det kanske är så att de helt enkelt föreslår en avinstallering istället...

Detta meddelande har bara kommit upp under de allra senaste dagarna, jämt och ständigt, men de allra senaste dagarna (och även några dagar dessförinnan) har jag inte haft en enda grej i datorn varken inaktiverad eller avinstallerad.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

--- så gå ett program in och automatiskt föreslår uppdateringar av olika mjukvaror som tex BIOS eller ljudkort. (För de komponenter som ingår i Toshiban från fabrik.)

Att föreslå en avinstallering är ju knappast en uppdatering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte funderat på att vända dig till datorforum som tex Sweclockers med sånna här svåra datorfrågor? 🙂 Visserligen finns det en del kunskap här men det kanske är lättare där trots allt. Bara en tanke.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte funderat på att vända dig till datorforum som tex Sweclockers med sånna här svåra datorfrågor? 🙂 Visserligen finns det en del kunskap här men det kanske är lättare där trots allt. Bara en tanke.

/M

Har aldrig provat Sweclockers. Men tack, det ska jag göra. Liksom en förnyad supportkontakt...åter igen!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

problem med att spela MIDI-filer:

observera också att det står midi-filer och det är ju något helt annat än att spela midi via ett interface

Toshiba Online Product Information är väl bara ett program så det kan du avinstallera om det blir jobbig

men du kan ju alltid avinstallera ljudkortet och se vad som händer

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men ta dig i kragen, karl.

du skapar problem där det inte är några med din hypkondriska inställning till datorer.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet från olika datorer är att man inte behöver gå in och mixtra med det interna ljudkortet.

Under kontrollpanelen väljer man om man vill att standard-ljud från Windows ska spelas upp med det interna eller externa ljudkortet.

Lika i musikprogrammet - brukar man kunna välja vilket ljudkort (och kanaler m m) man vill arbeta med.

Blir det nåt sånt här jobbigt läge kan man få tillgripa en systemåterställning med efterföljande ominstallationer :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...