Jump to content
Annons

Percussion i låtarna


spawnfestis

Recommended Posts

Hej!

Jag funderade på att köpa in Lite percussion-dingsar nu.

Shaker, Tamburin, maracas? eventuellt en triangel.

Brukar ni köra på pluggar/samples när ni lägger in små shakersounds eller "pling" i eran musik

eller är det bäst att köpa "the real deal" och spela in med dynamisk mic?

(Har en DM57 dynamisk, borde fungera) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag funderade på att köpa in Lite percussion-dingsar nu.

Shaker, Tamburin, maracas? eventuellt en triangel.

Brukar ni köra på pluggar/samples när ni lägger in små shakersounds eller "pling" i eran musik

eller är det bäst att köpa "the real deal" och spela in med dynamisk mic?

(Har en DM57 dynamisk, borde fungera) ?

Köp på!

Det är roligt att ha saker att ta fram och skramla med.

Roligare med äkta vara och ofta snabbare att ta fram en att börja trixa med pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med föregående talare. Percussion är tusen gånger snyggare att spela in själv. Shakers och tamburiner har en förmåga att bli levande när det inte är 100% perfekt. Dessutom kommer du att vara helt ensam om de ljud du spelar in. Enstaka koklockor, gongar och dylikt kan du däremot använda mjukvara till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Jag funderade på att köpa in Lite percussion-dingsar nu.

Shaker, Tamburin, maracas? eventuellt en triangel.

Brukar ni köra på pluggar/samples när ni lägger in små shakersounds eller "pling" i eran musik

eller är det bäst att köpa "the real deal" och spela in med dynamisk mic?

(Har en DM57 dynamisk, borde fungera) ?

Stämmer in i kören. Absolut köra med riktiga grejjer.

När det gäller tamburin kan du lyssna dig fram till vilken du vill ha. De låter väldigt olika ska jas säga. Själv föll jag för en Latin Percussion-tamburin med en mörkare ton. Den fyller ut väldigt fint på ett sätt som jag tycker är sällsynt hos tamburiner.

Sedan tycker jag att du borde kika på ett ägg. Det låter kanske fånigt med ett bra ägg kan göra underverk på en låt. Jag använder hellre ägg än både maracas och shaker.

Åh, en triangel! Det önskar jag mig i födelsedagspresent!!

Och bjällerklang är väldigt fint att ha. Går inte att få till snyggt via pluggar tycker jag.

Men har du ingen annan mik att spela in med? Visst kan du nog få det att funka med din mik, men du tar nog upp ljuden bättre och finare med en konding tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer in i kören. Absolut köra med riktiga grejjer.

När det gäller tamburin kan du lyssna dig fram till vilken du vill ha. De låter väldigt olika ska jas säga. Själv föll jag för en Latin Percussion-tamburin med en mörkare ton. Den fyller ut väldigt fint på ett sätt som jag tycker är sällsynt hos tamburiner.

Sedan tycker jag att du borde kika på ett ägg. Det låter kanske fånigt med ett bra ägg kan göra underverk på en låt. Jag använder hellre ägg än både maracas och shaker.

Åh, en triangel! Det önskar jag mig i födelsedagspresent!!

Och bjällerklang är väldigt fint att ha. Går inte att få till snyggt via pluggar tycker jag.

Men har du ingen annan mik att spela in med? Visst kan du nog få det att funka med din mik, men du tar nog upp ljuden bättre och finare med en konding tror jag.

JO! förra veckan så blev det nyköp!

Studio Electronics SE2200 A Kondensatormic för 3000 på MB

😏 övernöjd.

Och angående triangel, jag håller med, tror det blir svårt att få till ett lika bra ljud som orginalet med pluggar...

klockor skulle vart skoj att ha med,

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fattigmans-tips är att köpa ett vindspel på Rusta/Dollarstore/ÖoB för en femtiolapp. Plocka sönder det så har du plötsligt fem olika "trianglar". Jag har till och med byggt ett 12-radigt chimes genom att kapa sönder olika vindspel. Låter finfint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fattigmans-tips är att köpa ett vindspel på Rusta/Dollarstore/ÖoB för en femtiolapp. Plocka sönder det så har du plötsligt fem olika "trianglar". Jag har till och med byggt ett 12-radigt chimes genom att kapa sönder olika vindspel. Låter finfint.

Helbra idé, det ska jag titta på! du har inte lust att plocka in en bild i tråden?

bara för skoj skull,

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett fattigmans-tips är att köpa ett vindspel på Rusta/Dollarstore/ÖoB för en femtiolapp. Plocka sönder det så har du plötsligt fem olika "trianglar". Jag har till och med byggt ett 12-radigt chimes genom att kapa sönder olika vindspel. Låter finfint.

Ja, Jag vill också se bild!

Hur gjorde du för att få olika längd hela vägen? Eller började den om med jämna mellanrum? Om man tar från olika vindpel borde ju tonen vara olika och det är ju det man vill åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-14669-1236630020.jpg

Som ni ser så körde jag varannan (med en liten miss i mitten). Rören är ihåliga och kapade med vinkelslip. Det knepigaste var nog att fästa dem i bamburöret.

På bilden (längst ned till vänster) syns även en kinesisk handtrumma. Karatekid II ni vet...

post-14669-1236630067.jpg

Och på tal om bjällror... Eftersom jag spelar en hel del olika instrument på scenen gjorde jag mig ett elastiskt bjäller-band som jag kan ha på handen hela tiden. Eftersom jag har den runt handflatan kan jag spela synt, gitarr etc utan att släppa "tamburinen".

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt så tycker jag percussion är så jävla kul så det krävs en 😄 varje gång man tar upp ämnet.

Nämen riktiga inspelningar är alltid att föredra tycker jag. En riktigt inspelad tamburin låter ju hundra gånger roligare och mer levande än en samplad. Det fina med percussion som tamburin och ägg och sånt är att om man som jag är lite dålig på att hålla takten exakt (och inte spelar några avancerade rytmer) så kan man utan att det märks lägga på en "enhance timing"-plugg för att snygga till det. Det blir bra i takt men låter fortfarande levande.

Det andra fina är att man kan använda nästan vad som helst som percussion. Jag har använt en rubikskub på en låt (vrid, vrid, vrid, vrid) och dragkedja bland annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 för äkta! Och speciellt shakers och tamburiner som är billiga dessutom. Jag har kommit på mig själv MÅNGA gånger (nä, jag lär mig aldrig 🙂) att jag sitter och gräver i shakerloopar och börjar klippa och trixa för att få det att sitta. Sen kommer jag på att jag har en mick uppställd och en ful potatisformad shaker liggande på datorn. Det är ju bara att *shikkashikka* och hitta ett par takter som är bra så är det klart! Smidigt OCH låter bättre. Som sagt, +1 för äkta! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju att spela rytmiska figurer lika bra på klaviaturen som live - och har man samplingar, så är det ju inspelad "äkta vara", så det är egentligen ingen skillnad - annat än i att man skakar och slår alternativt spelar på tangenter...

Vissa saker är däremot, som sagt, svårare att få till riktigt bra, eftersom det ofta finns brister i vilka samplingar som har gjorts, men för bekvämlighetens skull kör jag alltid med samplingar. Saknar jag någon sorts sampling så låter jag något annat percussioninstrument ta upp den markeringen - och kan på så sätt ibland få fram helt oväntade vändningar i rytmen - så samplingarnas begränsningar kan faktiskt göra att resultatet blir ännu lite bättre ibland... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...