frejan (oregistrerad) Postat 24 februari 2009 Postat 24 februari 2009 Hej! Jag undrar hur man på ett effektivt sätt blir av med jordbrum, utan att påverka inspelningsljudet när jag spelar in elbas. Jag vet att man kan ansluta ljudkortet till ett jordat uttag för att få det att försvinna, men jag har så långt till ett sådant uttag och jag skulle vilja få detta att funka ändå (utan att dra sladdar dit)... Kan kanske någon DI-box vara ett alternativ? Vet någon vad detta beror på? Jag har t.ex. inte samma problem med mitt elpiano, trots att båda går till ojordade uttag. Mvh Frej
Claes Holmerup Postat 24 februari 2009 Postat 24 februari 2009 Gitarr- och basmicar tar väldigt lätt upp störningar. Har du CRT-skärmar, så stäng av dem medan du spelar in - eller byt ut dem mot nyare, platta skärmar. Se också till att inte ha lågenergilampor, lysrör, dimmer eller trådlösa telefoner/basstationer i närheten - och se så att inte signalkabeln ligger intill nätkablar eller transformatorer... En liten artikel om störningar.
Demonproducenten Postat 24 februari 2009 Postat 24 februari 2009 använd humbuckermickar eller möjligheten att köra två mickar öppna samtidigt på basen förändrar visserligen ljudet men störningarna försvinner
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.