Jump to content
Annons

Glapp i stärkaren?


spawnfestis

Recommended Posts

Hej! Jag har en YAMAHA CA-VI Natural Sound Stereo Amplifier.

Jag har länge haft problem med att ljudet "glappar" , ibland så distar

t.ex vänstra kanalen eller lägger helt av. jag får peta lite på "Balance"-knappen och

det funkar ibland för några sekunder, ibland inte.

Det skumma är att jag har skruvat upp den och försökt förebygga glapp...

men fortfarande samma problem. dessutom. När jag har cdspelaren påkopplad då

funkar nästan alltid båda kanalerna men i cubase tex är det oftast glapp (otroligt frustrerande)

Ibland är det nästan som om jag behöver "ladda upp elementen eller det innuti stärkaren".

Jag kan sätta på en tung trance-låt med mycket bas och båda kanalerna funkar i kanske 5 minuter, ibland en timma.

ja som sagt väldigt skummt beteende,.

Någon som kan kasta lite ljus över mitt problem?

tack 😄!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Låter som nån "pott" har oxiderat. Plocka isär den och spraya med någon bra kontaktspray.

Tack för svaret!

Du råkar inte ha specifikt köpexempel på en "kontaktspray"?

har aldrig gjort något liknande nämligen.

men det är bara att skruva upp då och spraya allting? (hela innehållet) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Du råkar inte ha specifikt köpexempel på en "kontaktspray"?

har aldrig gjort något liknande nämligen.

men det är bara att skruva upp då och spraya allting? (hela innehållet) ?

Att "spraya med kontaktspray" är nog bland det sämsta du kan göra. Jag har sedan många år tillbaka tappat räkningen på förstörd elektronik som jag fått ta hand om sedan folk kladdat med olika "fantastiska" kontaktsprayer. Ibland är det bara soptippen som återstår. I bästa fall blir det en massa jobb att få bort eländet och byta ut de potentiometrar etc som är räddningslöst förstörda av sprayen.

Om du vill ha kvar förstärkaren så lämna i stället in den till en elektronikverkstad för reparation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "spraya med kontaktspray" är nog bland det sämsta du kan göra. Jag har sedan många år tillbaka tappat räkningen på förstörd elektronik som jag fått ta hand om sedan folk kladdat med olika "fantastiska" kontaktsprayer. Ibland är det bara soptippen som återstår. I bästa fall blir det en massa jobb att få bort eländet och byta ut de potentiometrar etc som är räddningslöst förstörda av sprayen.

Om du vill ha kvar förstärkaren så lämna i stället in den till en elektronikverkstad för reparation.

Tack för svaret, kanske det enda kvar att göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "spraya med kontaktspray" är nog bland det sämsta du kan göra. Jag har sedan många år tillbaka tappat räkningen på förstörd elektronik som jag fått ta hand om sedan folk kladdat med olika "fantastiska" kontaktsprayer. Ibland är det bara soptippen som återstår. I bästa fall blir det en massa jobb att få bort eländet och byta ut de potentiometrar etc som är räddningslöst förstörda av sprayen.

Om du vill ha kvar förstärkaren så lämna i stället in den till en elektronikverkstad för reparation.

Jag vet att sprayandet har diskuterats förr, men jag tycker att om man skriver att det är "det sämsta man kan kan göra" och potentiometrar som är "räddningslöst förstörda", så kan man förklara lite mera varför? För det funkar ju! Jag sprayar på allt som rasslar och sprakar ellr annars inte funkar som det ska. Trots det har jag ALDRIG behövt byta nån potentiometer! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För det funkar ju! Jag sprayar på allt som rasslar och sprakar ellr annars inte funkar som det ska. Trots det har jag ALDRIG behövt byta nån potentiometer! 🙂

Kul för dig.

Jag har jobbat med elektronik sedan 60-talet. Och det är därför som jag sedan så många år har tappat räkningen på "söndersprayad" elektronik som hamnat på mitt bord.

Det är därför som jag avråder från användningen.

Det finns tillfällen när man kan använda kemikalier för smörjning och/eller rengöring. Men då gäller det att ha rätt kunskaper. Isopropylalkohol är väl det som gör minst skada - i de flesta fall.

Men spraya på du... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul för dig.

Jag har jobbat med elektronik sedan 60-talet. Och det är därför som jag sedan så många år har tappat räkningen på "söndersprayad" elektronik som hamnat på mitt bord.

Det är därför som jag avråder från användningen.

Det finns tillfällen när man kan använda kemikalier för smörjning och/eller rengöring. Men då gäller det att ha rätt kunskaper. Isopropylalkohol är väl det som gör minst skada - i de flesta fall.

Men spraya på du... 🙂

Du har helt rätt Violiner, det där med att spraya är väl en tillfällig lösning - på kort sikt. En burk kontaktspray kostar 70 kronor

och verkstan kostar 500 kronor, kanske därför man väljer det billigaste. Egentligen ska man väl plocka isär pottarna och

reglarna och göra rent dessa (med sprit?). Jag sabbade en Mackie mixer med CRC:s skitspray - inte kul.

Jag har iofs gjort som Burn, med mina hemmastärkare (Tema Elektronik-spray) och dessa har varit knasterfria i åratal.

Man ska som sagt i alla fall inte använda CRC:s elektroniksprej - den är väldigt kladdig, som sirap.

Tema Elektronik i Gbg har en hyfsad sort. Kanske finns andra märken också.

(Vad använder man till violinerna då? 😛)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Du råkar inte ha specifikt köpexempel på en "kontaktspray"?

har aldrig gjort något liknande nämligen.

men det är bara att skruva upp då och spraya allting? (hela innehållet) ?

Om man nu ska spraya något, så skruvar man isär lådan till förstärkaren och på den bakre delen av t.ex.

volymknappen ser det ut som på bilden - potentiometern har ett "hus", som har ett litet hål i sig. Däri kan man spreja

lite grann av nån bra sorts kontaktspray.

wh148.jpg

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...