Jump to content
Annons

Klang i stallfjÀdrarna


Ventures

Recommended Posts

Brukar man dÀmpa stallfjÀdrarna i strator för att motverka att de klingar med. Har inte tÀnkt sÄ mycket pÄ det förut men nÀr man dÀmpar strÀngarna fortsÀtter det att sjunga i fjÀdrarna. Inbyggt reverb kanske?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Brukar man dÀmpa stallfjÀdrarna i strator för att motverka att de klingar med. Har inte tÀnkt sÄ mycket pÄ det förut men nÀr man dÀmpar strÀngarna fortsÀtter det att sjunga i fjÀdrarna. Inbyggt reverb kanske?

NjaĂ€...men förmodar att du har bakluckan bortskruvad och spelar utan förstĂ€rkare. dĂ„ kan det lĂ„ta sĂ„....löser sig med distorsion Ă„ hög volym! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vibrationen frÄn strÀngarna gÄr ju ner i fjÀrdrarna oavsett om luckan Àr pÄ eller inte. Snarare skulle det bli Ànnu mer pÄtagligt om luckan sitter dÀr.

Hur som helst. Jag har tagit en avklippt strumpa som jag har pillat in mellan fjÀrdrarna. Typ "vÀvt" dit den. Testa det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Absolut funkar strumpa! SjÀlv har jag haft samma problem med en annan gitarr. Det ljudet fortplantades i mickarna och blev speciellt framtrÀdande vid dist. Löste det genom att stoppa in dasspapper! Varning för flÀtningstekniken, strumpan kan börja trassla in sig i fjÀdrarna och pÄverka stallposition, svaj mm. Om problem uppstÄr, prova att bara lÀgga strumpan emot istÀllet för lindning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

midnightrambler (oregistrerad)
Brukar man dÀmpa stallfjÀdrarna i strator för att motverka att de klingar med. Har inte tÀnkt sÄ mycket pÄ det förut men nÀr man dÀmpar strÀngarna fortsÀtter det att sjunga i fjÀdrarna. Inbyggt reverb kanske?

Det hÀr Àr en del av soundet i en strata, den skall lÄta sÄ tycker jag. DÀrför vill jag inte skruva Ät fjÀdrarna sÄ stallet ligger an mot kroppen Àven om jag kör med borttagen svajarm.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FjÀderreverb?

EDIT: insÄg nu att det var det du syftade pÄ med "inbyggd reverb". HÀr försöker man vara roligt, men sÄ framstÄr man som efterbliven istÀllet.

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla tips och svar. Det var en variant ocksÄ att det Àr en del av stratans ljud. Jag sparar tipsen till ev kommande behov av dÀmpning. Eftersom det Àr en "oskruvad" gitarr frÄn 1980-81 kanske man skall lÄta det vara. Jag har inte ens kollat under fjÀderluckan. En 30 Ärig fotomodell med oskulden kvar, eller hur Nysse formulerade det om en annan gitarr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OT kanske men fick just lÀmna ivÀg min strata pÄ rep.

Han skulle sÀtta en trÀbit bakom stallet (innanför luckan nÄgerst) som visst ska dÀmpa vibrationer.

OBS! Detta gÄr endast om man inte svajar...

Nu till nĂ„t annat: Böja jĂ€rnrör bröja brĂ€njör.... đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja visst Àr det en del i det fantastiska ljudet i en strata. NÀr jag kört mina tvÄ riff fram och baklÀnges tillrÀckligt lÀnge brukar jag spela bak pÄ fjÀdrarna. Med gitarrmickarna 0 cm frÄn högtalaren samtidigt och alla distar i bott blir det hur vackra ljud som helst.

Man kan fÄ det att gnissla fint frÄn strÀngarna uppe pÄ huvudet ocksÄ.

Och mer fina ljud fÄr man genom att snurra svajarmen i gÀngorna. HÀr fÄr man absolut aldrig hÀva i olja eller annat smörjmedel, dÄ förstör man gitarren. Genom att snurra pÄ svajarmen kan man faktiskt fÄ fram ett snyggt sustain ur ackord med ganska rent ljud.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag skulle kalla det en del av sustainen.. đŸ˜±

nÀr jag var yngre gaffadÀmpade jag fjÀdrarna för att kunna köra palm-mute ordentligt, men nu vill jag ha mkt och lÄng ton.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag skulle kalla det en del av sustainen.. đŸ˜±

nÀr jag var yngre gaffadÀmpade jag fjÀdrarna för att kunna köra palm-mute ordentligt, men nu vill jag ha mkt och lÄng ton.

Spelar man försiktigt hörs det inte heller om man inte viftar runt nÄt hemskt med gitarren. Men spelar man hÄrt hjÀlper det till att skapa stratasound. En del spÀnner fjÀdrarna hÄrt, tar bort svajspaken och drar Ät Àven trÀskruvarna som hÄller stallet

för att slippa det hela, det Àr en smaksak. Men dÄ tycker jag faktiskt att stratan stÀmmer ur sig mer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som Limpan redan tipsat om (liksom jag i en annan trÄd) sÄ fungerar det utmÀrkt att stoppa ihÄlig gummislang i fjÀdrarna. Ibland kan det vara bra att fÄ tyst pÄ fjÀdrarna och det syns inte om man anvÀnder slang, jÀmfört med tejp eller papper. HÀr finns en demo pÄ youtube för den som vill se:

HÀr Àr tvÄ trÄdar frÄn fenderforumet som tar upp skillnader mellan olika stallfjÀdrar + ett fjÀdertest.

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...8-02-2702:31:48

http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&...21&offset=0

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spelar man försiktigt hörs det inte heller om man inte viftar runt nÄt hemskt med gitarren. Men spelar man hÄrt hjÀlper det till att skapa stratasound. En del spÀnner fjÀdrarna hÄrt, tar bort svajspaken och drar Ät Àven trÀskruvarna som hÄller stallet

för att slippa det hela, det Àr en smaksak. Men dÄ tycker jag faktiskt att stratan stÀmmer ur sig mer.

Dessa fjÀdrar Àr ju till för att justera hÄrdheten i stall och Àven dÀrmed strÀngens hÄrdhet.

strator Ă€r skojiga att justera! 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dessa fjÀdrar Àr ju till för att justera hÄrdheten i stall och Àven dÀrmed strÀngens hÄrdhet.

strator Ă€r skojiga att justera! 😉

Nu förstÄr jag inte riktigt? "StrÀngens hÄrdhet" stÀmmer vÀl inte riktigt? Ju mer man stÀmmer upp en strÀng, desto hÄrdare spÀnd blir den men samtidigt ökar ju tonhöjden och det brukar man ju inte vilja? Eller har jag missat nÄgot? Vill man ha ökad hÄrdhet (och dÀrmed bÀttre ton och bÀttre "stÀmningshÄllning" mm) sÄ byter man ju till tjockare strÀngar. DÄ brukar man ocksÄ fÄ justera svajet eftersom den ökade dragstyrkan i de tjockare strÀngarna resulterar i att stallet bockar sig framÄt och hamnar i ett felaktigt lÀge. Man drar dÄ Ät fjÀdrarna sÄ att de orkar dra upp stallet i önskat lÀge igen. Vet inte om jag missförstÄtt Dig, IDF?

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...