Jump to content
Annons

Realverb Pro - ljudklipp?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Jag blev väldigt intresserad av hur Realverb Pro låter. Kan man höra nånstans hur bra detta reverb låter?

Jag är inte nöjd med hur SIR2, Altiverb och Waves IR-1 låter. Skulle jag tycka att Realverb Pro är lite bättre?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
creel (oregistrerad)
Vad är det för fel på Altiverb och Waves IR? Jag har använt båda och tycker båda är riktigt bra.

De låter för artificiellt. Låter inte verkligt.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

De låter för artificiellt. Låter inte verkligt.

Kan inte uttala mig om pluggen. Men jag vet att du länge eftersökt ett reverb som du gillar. Ett tips från mig som jag har testat och som jag tycker fungerade riktigt bra är att spela in ljudet genom dina monitorer i ett rum med akustiken du vill ha 😛

Lite krångligare, men då blir det inte artificiellt 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Kan inte uttala mig om pluggen. Men jag vet att du länge eftersökt ett reverb som du gillar. Ett tips från mig som jag har testat och som jag tycker fungerade riktigt bra är att spela in ljudet genom dina monitorer i ett rum med akustiken du vill ha ☺️

Lite krångligare, men då blir det inte artificiellt 😉

MVH

Anders

Sant, bra tips, men tyvärr har jag ingen möjlighet att göra något sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte inte heller om resultaten av Waves reverb.

Däremot så tycker jag att IK Multimedias Klassik Reverb var ganska bra.

Men den som jag har varit mest nöjd med, är Wavelabs NaturalVerb (helt ärligt, den låter väldigt rent, tycker de andra reverben förstör ljudet på varsitt sett). NaturalVerb finns som vst

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Knappast att du skulle vara mer nöjd med Realverb Pro. Om jag fick välja mellan den och altiverb, skulle jag ta det senare. Grymt bra men grymt dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ok. Nej, jag tycker inte Altiverb låter bra. Lät inte verkligt på den där demosidan heller.

Lutar åt ett Lexicon-reverb, UAD Plate 140 eller Kurzweil Rumour.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så låter rum, som Altiverb demon, verkligheten är inte bättre än så.

Men du kanske vill ha nåt som inte låter som ett riktigt rum.

Lexicon med flera har några höjdaralgoritmer som förvisso inte låter som ett riktigt rum men är täta och overkligt snygga.

Bricasti eller Lexicon är mitt tips.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Så låter rum, som Altiverb demon, verkligheten är inte bättre än så.

Men du kanske vill ha nåt som inte låter som ett riktigt rum.

Lexicon med flera har några höjdaralgoritmer som förvisso inte låter som ett riktigt rum men är täta och overkligt snygga.

Bricasti eller Lexicon är mitt tips.

Ja, alla ljudklipp med hårdvarureverb har låtit MYCKET bättre än alla mjukvarureverb och impulsreverb.

T.ex. tycker jag UAD Plate 140 låter mycket bättre än Altiverb, SIR2, Waves IR-1 och alla andra impulsprogram.

Men UAD Plate 140 är dyrt om man inte har ett UAD-kort, och jag är inte intresserad av de andra funktionerna i ett UAD-kort, jag vill bara ha ett bra reverb.

Tack för tipsen, Lexicon känner man ju till. Men har du förslag på modeller? Likaså med Bricasti?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vilka hårdvaror tycker du låter bättre?

Bricasti finns bara en modell.

Lexicon, vi kan väl ta i lite. 960 låter bra.

Om du tycker UAD är dyrt så är det ingenting mot ovan.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Vilka hårdvaror tycker du låter bättre?

Bricasti finns bara en modell.

Lexicon, vi kan väl ta i lite. 960 låter bra.

Om du tycker UAD är dyrt så är det ingenting mot ovan.

Ja, UAD t.ex. tycker jag låter bättre än dessa impulsprogram t.ex. Och alla Lexicon-reverb jag hört har låtit mycket bättre.

Det kanske är fel att säga att UAD låter verkligare än exempelvis Altiverb och de, men det är nåt med reverbet som gör att det låter MYCKET bättre i en mix.

Alla impulsprogram kan låta verkligt men själva reverbet hör inte ihop med grund/när-ljudet, det låter liksom pålagt. Det blir inget riktigt djup. Hårdvarureverbet däremot gör ljudet med dess reverb mycket fetare och det låter verkligen som att det hör ihop, även om reverbet inte låter naturligt.

Det är svårt att förklara i ord, men jag är säker på min sak och dessa impulsreverb låter inte bra, för att skapa ett mäktigt djup eller "utfyllnad". Det är just när man lägger stort reverb på en virvel som man märker detta. Det spelar ingen roll hur du eq:ar, ändrar svansen, sätter predelay, ändrar storlek på rummet, etc etc - reverbet låter ändå inte bra, det ger inget bra djup. Hårdvarureverb låter feta och "på riktigt", de kan få ett ljud att höra ihop med dess reverb.

Haha... Lexicon 960 kostade ju 150 k. Har du tips på något reverb under 10 k? Som jag kan tycka är okej?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej.

Jag tror inte jag har några idéer.

Själv kör jag som du vet gärna med impulser och då gärna från mina favoriter såsom Lexicon 480.

Det är så nära originalet så jag inte bryr mig om att det låter lite annorlunda.

Om du gillar UAD plåten köp ett UAD-kort, det är nog mest bang for the bucks.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

creel du är mycket hård på reverb.

Du sa tex att CSR är det fulaste du hört,

Ska lyssna på ditt reverb och det är säkert bäst.

För mig är musiken och helheten viktig och reverbets ljud ointresant,

Alla tycks älska Altiverb och liknande och det är säkert bra. För mig är det helt ointresant. Vill man ha et bra rum. Leta upp det.

Vill man göra en bra mix är det viktigare att styra predelay och efterklang och även kunna EQa detta än att ha ett perfekt reverb.

För mig finns det två reverb. Det ena är CSR och det andra är Princeton. Tycker även om Waves trueverb.

IRL kan man inte göra något vettigt av!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag vet vad creel menar. Däremot så vill jag samtidigt hålla med många ovan inlägg.

Du nämner eliten inom verbs men att du inte diggar dem. Precis som jag. Men, har du & jag kanske fel?

En grej jag kommit på är att sätta fx på send-kanalen som verben ligger på. Detta gör enorm skillnad. Bort med frekvenser jag tycker låter illa. Kanske sänka (eller höja) volymen på send-reglaget? Är det en kompressor där jag kan styra releasen som som jag är på jakt efter? Det går ju faktiskt att maniplera både svans och storlek med ytterliggare pluggar på send:en.

Nä creel, jag tror bara att du precis som jag, inte hittat rätt tweak på verben än =)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dom flesta reverb tyckar jag är användbara på ett eller annat sätt.

Ett vanligt fel som man gör som nybörjare är att ha för mycket diskant på reverben.

EQ på reverb är ingen dum idé så man tar bort oönskade effekter på efterklangen.

Det behöver inte betyda att reverbet är dåligt utan att det du skickar in i reverbet har en del grejer i sig som inte låter så gott och kan ställa till det i efterklangen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte förakta spår på egen kanal och även lägga 4 sekunder reverb av tex. det sämsta reverb jag vet Sonnox. Perfekt men bara som ett ljudspår.

Sends är perfekt och det är därför jag gilllar Waves jättegamla TrueVerb och CSR. Båda har möjligheten att ställa många parametrar det har inte dom konvolverande reverben.

Reverb är perfekt ungefär som på Avalon.

Tycker dock att EQ är underskattad.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Äsch, jag tycker ni är hopplösa och har dåliga öron. *lägger sig ner och tar skydd*

Men allvarligt talat, jag tycker inte alls det handlar om tweak. Reverben låter illa, precis som en dålig inspelad gitarr eller vad som helst. Du kan inte få det att låta bra med hjälp av eq, kompressor etc. Du kan göra det att funka bättre i mixen, men det kommer aldrig låta bra. Ni lurar bara er själva.

Det måste vara mycket bättre från början. Det går inte göra guld av kattskit. Att man finputsar med effekter som eq är dock en självklarhet, men det ger inga underverk på ett dåligt ljudande reverb.

Jag ger upp denna diskussion, ni får gärna tycka precis tvärtemot, men jag kommer stå kvar vid min åsikt.

En vacker dag när jag köpt ett hårdvarureverb ska jag skapa en tråd och förklara med ljudklipp vad jag menar. 🙂 Hur ett impulsreverb inte ger samma "djupkraft" och tyngd. Det handlar inte om att eq:a, predelaya, morfa eller komprimera - det måste ju vara ett bra ljud från början.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, jag tycker ni är hopplösa och har dåliga öron. *lägger sig ner och tar skydd*

Men allvarligt talat, jag tycker inte alls det handlar om tweak. Reverben låter illa, precis som en dålig inspelad gitarr eller vad som helst. Du kan inte få det att låta bra med hjälp av eq, kompressor etc. Du kan göra det att funka bättre i mixen, men det kommer aldrig låta bra. Ni lurar bara er själva.

Det måste vara mycket bättre från början. Det går inte göra guld av kattskit. Att man finputsar med effekter som eq är dock en självklarhet, men det ger inga underverk på ett dåligt ljudande reverb.

Jag ger upp denna diskussion, ni får gärna tycka precis tvärtemot, men jag kommer stå kvar vid min åsikt.

En vacker dag när jag köpt ett hårdvarureverb ska jag skapa en tråd och förklara med ljudklipp vad jag menar. 😛 Hur ett impulsreverb inte ger samma "djupkraft" och tyngd. Det handlar inte om att eq:a, predelaya, morfa eller komprimera - det måste ju vara ett bra ljud från början.

Mmm...men låter alla skivors reverb dåligt som producerats de senste 7-8 åren? Med all säkerhet inte mycket hårdvaru reverb på dem inte... 9 av 10 plattor lär vara gjorda med den första versionen av AltiVerb samt kompletterade med ProTools medföljande/inbyggda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm...men låter alla skivors reverb dåligt som producerats de senste 7-8 åren? Med all säkerhet inte mycket hårdvaru reverb på dem inte... 9 av 10 plattor lär vara gjorda med den första versionen av AltiVerb samt kompletterade med ProTools medföljande/inbyggda...

Vilka plattor menar du då? Jag gissar på att 9 av 10 plattor har mixats med hårdvarureverb. Kanske inte Basshunter då (och liknande musik.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, jag tycker ni är hopplösa och har dåliga öron. *lägger sig ner och tar skydd*

Men allvarligt talat, jag tycker inte alls det handlar om tweak. Reverben låter illa, precis som en dålig inspelad gitarr eller vad som helst. Du kan inte få det att låta bra med hjälp av eq, kompressor etc. Du kan göra det att funka bättre i mixen, men det kommer aldrig låta bra. Ni lurar bara er själva.

Det måste vara mycket bättre från början. Det går inte göra guld av kattskit. Att man finputsar med effekter som eq är dock en självklarhet, men det ger inga underverk på ett dåligt ljudande reverb.

Jag ger upp denna diskussion, ni får gärna tycka precis tvärtemot, men jag kommer stå kvar vid min åsikt.

En vacker dag när jag köpt ett hårdvarureverb ska jag skapa en tråd och förklara med ljudklipp vad jag menar. 😛 Hur ett impulsreverb inte ger samma "djupkraft" och tyngd. Det handlar inte om att eq:a, predelaya, morfa eller komprimera - det måste ju vara ett bra ljud från början.

Visst är det så att hårdvarureverben är bättre.. men inte lika mångsidiga och man behöver ju så jäkla många! 🙂

Och ja, det är sant. Man kan inte göra guld av kattskit.. så jag antar att du spelar in dina instrument med high end/vintage mickar och preamps i samma klass i ett rum med fantastisk akustik också. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jag tror du letar efter något som inte finns. Lyssna på många gamla plattor. Hur bra är egentligen de gamla hårdvarureverben? Ändå låter allt bra. Det handlar mer om användaren än bara ha s.k. rätta grejjer.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Mmm...men låter alla skivors reverb dåligt som producerats de senste 7-8 åren? Med all säkerhet inte mycket hårdvaru reverb på dem inte... 9 av 10 plattor lär vara gjorda med den första versionen av AltiVerb samt kompletterade med ProTools medföljande/inbyggda...
Varifrån har du fått att det skulle vara så? Pratar du om demos här på Studioforum, eller? Isåfall kan det stämma. Annars om vi pratar om proffsskivor så är du ganska garanterat ute och cyklar med dina siffror.
Om det är UAD´s realverb pro du menar så kan jag hjälpa dig med demo om du vill.

Jag har Realverb Pro, Plate 140, CRS, Sir1 och Cubase reverben ink nya grymma reverence.

Hade en lexiconburk men var för slö för att använda den så jag sålde den.

Det vore grymt schysst att få höra lite ljudklipp. Ta något plateliknande på en virvel, om du orkar och har tid.
Vilka plattor menar du då? Jag gissar på att 9 av 10 plattor har mixats med hårdvarureverb. Kanske inte Basshunter då (och liknande musik.)
+1
Visst är det så att hårdvarureverben är bättre.. men inte lika mångsidiga och man behöver ju så jäkla många! 😛

Och ja, det är sant. Man kan inte göra guld av kattskit.. så jag antar att du spelar in dina instrument med high end/vintage mickar och preamps i samma klass i ett rum med fantastisk akustik också. Eller?

Nej, det viktigaste enligt mig är att ljudkällan och inspelningsrummet är bra, och micken hyfsad. Preamps tycker jag inte har lika stor betydelse, där är det mer ljudnörderi. Men visst påverkar preamp ljudet, men skulle du lyssna på en färdig skiva och fick jämföra två låtar där ena låten har använt svindyra preamps på gitarrerna och den andra låten halvbilliga så skulle du inte tycka det var nån jätteskillnad, tror jag. Däremot skulle det vara väldigt stor skillnad att byta ut ett fint hårdvarureverb på exempelvis virveln (där det är extremt viktigt enligt mig) till typ SIR impulsreverb. Samma sak om man bytte ut hela gitarr-riggen, eller bytte till ett kasst rum med jobbig och knepig akustik, det skulle paja hela mixen direkt. (förutsatt att det är gitarrbaserad musik och det inte är en bakgrundsgitarr som knappt hörs).

Jag tycker t.ex. Shure SM57 och Sennheiser MD421 räcker grymt långt, för närmickning. Får man det inte att funka så är det "fel" på grejerna och/eller rummet.

Nu är ju jag sån som strävar efter att spela in det mesta så torrt som möjligt nästan. Varför? Jo, vill jag ha rumsljud så vill jag ha stora rum, minst 30 kvadrat, och det har jag inte tillgång till. Vanligt sovrum (eller lite större) passar inte till nåt tycker jag. Vår replokal/studio är kanske på 25 kvadrat.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det viktigaste enligt mig är att ljudkällan och inspelningsrummet är bra, och micken hyfsad. Preamps tycker jag inte har lika stor betydelse, där är det mer ljudnörderi. Men visst påverkar preamp ljudet, men skulle du lyssna på en färdig skiva och fick jämföra två låtar där ena låten har använt svindyra preamps på gitarrerna och den andra låten halvbilliga så skulle du inte tycka det var nån jätteskillnad, tror jag. Däremot skulle det vara väldigt stor skillnad att byta ut ett fint hårdvarureverb på exempelvis virveln (där det är extremt viktigt enligt mig) till typ SIR impulsreverb. Samma sak om man bytte ut hela gitarr-riggen, eller bytte till ett kasst rum med jobbig och knepig akustik, det skulle paja hela mixen direkt. (förutsatt att det är gitarrbaserad musik och det inte är en bakgrundsgitarr som knappt hörs).

Jag tycker t.ex. Shure SM57 och Sennheiser MD421 räcker grymt långt, för närmickning. Får man det inte att funka så är det "fel" på grejerna och/eller rummet.

Nu är ju jag sån som strävar efter att spela in det mesta så torrt som möjligt nästan. Varför? Jo, vill jag ha rumsljud så vill jag ha stora rum, minst 30 kvadrat, och det har jag inte tillgång till. Vanligt sovrum (eller lite större) passar inte till nåt tycker jag. Vår replokal/studio är kanske på 25 kvadrat.

Visst är det så att ljudkällan måste låta bra och att rummet måste vara bra. Men att micken bara måste vara hyffsad och att preampen inte spelar nån större roll håller jag verkligen inte med om. Det är jävligt stor skillnad på preamp och preamp.. API och Neve låter väldigt väldigt olika. Till exempel.

Man måste nog också fundera på för vem man gör musik.. Sitter man och mixar kommersiellt åt skivbolagen kanske det är värt att investera i ett hårdvarureverb. Har man en hemstudio och gör lite enklare inspelningar hemma i sitt sovrum ned en MD421 för att sen publicera på myspace kanske det inte gör så stor skillnad för dom som lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...