Jump to content
Annons

hemmastudio jämföres med studio på 70, 80 tal


rockstone

Recommended Posts

Annons

Jag tror man kan göra bättre grejer nu, eller i alla fall lika bra. Det som är så mycket bättre nu är ju CD-skivan, vi slipper den värdelösa vinylen. Jag har gjort några singlar och LP på vinyltiden, och fy fan vad besviken jag alltid blev på ljudet från vinylen, jag visste ju hur masterbandet lät.

Många inspelningar vi nu hör på CD från 60, 70 och 80-talet är ju inte avspelade från vinylen utan det är från sparade masterband, eller ännu bättre, från orginal 24-kanals banden som blivit finputsade med ny digital teknik. Jag gillar gammal 50 och 60-talsmusik men vinylen i sig är det en jäkla tur att vi slipper idag.

Så där har vi ett plus, även om vi har dålig akustik i våra studios. Jag har nyss insett att i den gamla bok jag läste om studioakustik så stod det att det absolut sämsta man kunde ha var kaklade väggar och inte tvärtom. Jag ska knacka ner kaklet igen nu, jag har hyrt en bilmaskin och en kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör jag linda in micken med gladpack innan jag börjar blanda fogmassa? Eller är det onödingt? Jag vill ju ha ett riktigt fint 70-tals betongrocksound?

Nu har jag läst lite mer i boken. Det står att kakel i mixningsavdelningen är helt förkastligt, men det står också att; i större professionella recording studios med större takhöjd sätter man ofta kakel i ett mindre hörn för att just där kunna uppnå en hårdare akustik. Detta är ibland önskvärt, och till exempel bongospelare vilja ibland ha en hårdare respons på sina små instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är Ja.

Man kan idag göra en låt som håller samma kvalitet som 80.

Förlåt jag menade produktion. En bra låt är minst lika svår att göra då som nu.

Nu har man mycket som inte var gratis då.

Det som dom hade då var bra rum och fantastisk outboard. (precis som idag)

Så länge som du inte försöker att spela in det som är akustiskt med dåliga mickar i ett dåligt rum kommer du antagligen att göra bättre saker då det gäller produktion.

Går du ännu längre tillbaka så är jag helt säker.

Tyvärr är produktion fulkomligt ointresant.

Frågan man ska ställa sig är om låten eller musiken är tillräckligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag ska jag foga mellan kakelen i lyssningsrummet. Jag har googlat men hittar inget om vilket silikon eller fogfix som är bra i en studio. Jag får väl köra på gehör...

Love it! vill se när du står och sjunger och kaklar samtidigt för att få till bra akustik. 😛

Redigerat av nlg84
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man kan göra bättre grejer nu, eller i alla fall lika bra. Det som är så mycket bättre nu är ju CD-skivan, vi slipper den värdelösa vinylen. Jag har gjort några singlar och LP på vinyltiden, och fy fan vad besviken jag alltid blev på ljudet från vinylen, jag visste ju hur masterbandet lät.

Många inspelningar vi nu hör på CD från 60, 70 och 80-talet är ju inte avspelade från vinylen utan det är från sparade masterband, eller ännu bättre, från orginal 24-kanals banden som blivit finputsade med ny digital teknik. Jag gillar gammal 50 och 60-talsmusik men vinylen i sig är det en jäkla tur att vi slipper idag.

Så där har vi ett plus, även om vi har dålig akustik i våra studios. Jag har nyss insett att i den gamla bok jag läste om studioakustik så stod det att det absolut sämsta man kunde ha var kaklade väggar och inte tvärtom. Jag ska knacka ner kaklet igen nu, jag har hyrt en bilmaskin och en kompressor.

Jovisst.. men man får ju itne glömma charmen, det ska ju faktiskt låta på ett speciellt vis annars kan man skippa det.

Fast det är väl klart att man inte såg på det på det viset då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Jag skall direkt erkänna att jag inte kan ett skit om varken studiobygge eller akustik och kan därför, och ska för den delen inte heller ge något svar på frågan om en hemstudio idag kan låta som en 70-80 tals studio. Men däremot så har ju soundet på exempelvis populärmusiken förändrats ganska mycket jämfört med hur det låter idag. Eftersom jag är musiker själv och är framför allt löjligt fashinerad av trummor så tycker jag det är relativt "lätt" att få ett sound som påminner om det gamla 70 talet. Jag skulle vilja kalla det lite dött, inte så mycket luft och dynamik, sedan kan ju det betyda något helt annat för någon som är mer insatt i terminologin kring ljud, dock var sången otroligt viktig, det är ytterst få låtar från sjuttiotalet inom pop där sångaren uppenbart sjöng falskt, man hittade mer "felspelningar" i musiken istället. På 80 däremot började det mixtras med elektronik och sound en hel del, elektroniska trummor ersatte mänskliga och inom pop kunde man höra härligt falsksjungande sångare... men musiken den var djävlar i mig exakt. Slår man ihop dessa två årtioenden soundmässigt finns det goda chanser att lyckas skapa något som påminner om den eran i en hemstudio med dagens teknik.

Har en känsla av att jag kommer få mothugg som f*n av de som verkligen kan något här, men kom ihåg, allt är relativt, subjektivt och det finns inget rätt eller fel, bara olika sätt att se på saker 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...