Jump to content
Annons

Extern micpreamp, vara eller icke vara...


MJInc

Recommended Posts

Läste artikeln i Studion nr 1-09 som handlade om att lyckas med sånginspelning. I den tolkar jag det som att författaren anser att man vinner i ljudkvalitet genom att använda micpreamp (i stället för att koppla micen direkt in i ljudkortet). Är det så? Dvs jag som novis och glad amatör beträffande sånginspelning (men vill sträva efter så rimligt bra ljud som möjligt), kan jag få märkbart bättre ljudkvalitet på sånginspelning om jag använder en micpreamp? I mitt fall använder jag en Röde NT 3 och Waveterminal 192L (som har fantommatning men tack vare ett batteri i NT3:an klarar jag mig utan fantommatning).

Citerar artikeln:

"Precis som tillgången på mikrofoner i olika prislägen har exploderat de senaste åren så har mindre efterskalv skett på preampsidan och det finns ingen anledning att spela in direkt i ljudkortet längre. Du hör betydligt större skillnad om du köper den billigaste mickpreampen för 1500-1800 kronor än om du lägger samma pengar på motsvarande bättre mikrofon."

Mvh Micke....

Ps. Om någon har synpunkt på mitt val av mikrofon så välkomnar jag förslag på lämpliga alternativ.

Edit: lade till "Extern" i rubriken.

Redigerat av MJInc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Du har ju redan en preamp inbyggd i din Waveterminal. Hade du inte haft det så hade du inte fått nån hanterbar signal från din mikrofon. Mao så MÅSTE man ha preamp för att kunna använda mikrofoner eftersom signalen från micen är så svag så den måste förstärkas.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju redan en preamp inbyggd i din Waveterminal. Hade du inte haft det så hade du inte fått nån hanterbar signal från din mikrofon. Mao så MÅSTE man ha preamp för att kunna använda mikrofoner eftersom signalen från micen är så svag så den måste förstärkas.

Jo, det har du förvisso rätt i, fast i artikeln så skriver han "...att spela in direkt i ljudkortet..." och då får man väl anta att han menar ett ljudkort med inbyggd preamp liknande mitt. Eller? Så då ändrar jag min fråga, är en extern micpreamp att föredra än den inbyggda jag har i ljudkortet (med avseende på ljudkvalitet)?

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Lägger du tex 5000:- på en extern preamp så är den hästlängder bättre än din inbyggda. Man får vad man betalar för som med allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Om man har ett ljudkort med två mic-ingångar (och två preamps såklart), kan man då använda dessa med andra (dyrare) externa preamps utan att använda preamparna på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger du tex 5000:- på en extern preamp så är den hästlängder bättre än din inbyggda. Man får vad man betalar för som med allt annat.

Rimligtvis får man bättre kvalitet om man lägger ut större summor på teknisk utrustning.

Men i artikeln som jag citerade stod det "mickpreampen för 1500-1800 kronor" så självklart avsåg jag denna summa. Borde kanske formulerat mig tydligare....så jag formulerar om min fråga ännu en gång: är en extern micpreamp (även de billigare på marknaden för ca 1500-1800kr) att föredra än den inbyggda jag har i ljudkortet (med avseende på ljudkvalitet)?

Mvh Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har ett ljudkort med två mic-ingångar (och två preamps såklart), kan man då använda dessa med andra (dyrare) externa preamps utan att använda preamparna på ljudkortet?

Mitt ljudkort har en kombinerad "line in/mic in" så jag antar att om jag använder mig av en extern preamp så kopplar jag om ingången från "mic in" till "line in".

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Rimligtvis får man bättre kvalitet om man lägger ut större summor på teknisk utrustning.

Men i artikeln som jag citerade stod det "mickpreampen för 1500-1800 kronor" så självklart avsåg jag denna summa. Borde kanske formulerat mig tydligare....så jag formulerar om min fråga ännu en gång: är en extern micpreamp (även de billigare på marknaden för ca 1500-1800kr) att föredra än den inbyggda jag har i ljudkortet (med avseende på ljudkvalitet)?

Mvh Micke....

Bra fråga! Det undrar jag också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Rimligtvis får man bättre kvalitet om man lägger ut större summor på teknisk utrustning.

Men i artikeln som jag citerade stod det "mickpreampen för 1500-1800 kronor" så självklart avsåg jag denna summa. Borde kanske formulerat mig tydligare....så jag formulerar om min fråga ännu en gång: är en extern micpreamp (även de billigare på marknaden för ca 1500-1800kr) att föredra än den inbyggda jag har i ljudkortet (med avseende på ljudkvalitet)?

Mvh Micke....

Det blir ju lite som att jämföra hundskit å kattskit... 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Mitt ljudkort har en kombinerad "line in/mic in" så jag antar att om jag använder mig av en extern preamp så kopplar jag om ingången från "mic in" till "line in".

//Micke....

Är det så man gör? När man har externa preamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, du ska ju inte koppla en extern preamp in i dina som du har inbyggda på ljudkortet. vad är då poängen med en extern om man får fråga?

Har du någon/några line in på ljudkortet så bör du använda dig av dem.

Nu vet jag inte vad du har för ljudkort och vad det är för något men någon större skillnad borde det rimligtvis inte bli om det är såpass billiga saker som det handlar om

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad du har för ljudkort och vad det är för något men någon större skillnad borde det rimligtvis inte bli om det är såpass billiga saker som det handlar om

Det var just det som var min fråga, hur pass är skillnaden mellan inbyggd preamp och billigaste varianterna av extern preamp. Jag tolkade nämligen artikeln som att det är en märkbar skillnad.

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Tascam 8824mkll digitalporta. Preamparna och ADomvandlarna är väl ungefär lika halvbra som i lite enklare ljudkort. Till den köpte jag en ART DPSll stereopreamp, med möjlighet till lite olika rörljud. När jag kopplade den direkt till portans vanliga lineingång surrade det lite skumt, så om det blev bättre vete f-n. Jag bor nära järnväg och tyckte mig känna igen det högspännings-surret. Men preampen har även en digital utgång och portan en likadan, när jag kopplade den vägen tyckte jag absolut ljudet blev bättre, helt klart.

Jag tror de lite billigare preamparna i dag är nog ett par snäpp bättre än för fem år sen.

Men kan man inte komma förbi/runt den preamp man har vete 17 om det blir bättre. Då får man ju brus från två preampar i serie i stället för en.

Preampen köpte jag beg till typ halva priset, har glömt bort vad det var, lite pino.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Alltså, du ska ju inte koppla en extern preamp in i dina som du har inbyggda på ljudkortet. vad är då poängen med en extern om man får fråga?

Har du någon/några line in på ljudkortet så bör du använda dig av dem.

Nu vet jag inte vad du har för ljudkort och vad det är för något men någon större skillnad borde det rimligtvis inte bli om det är såpass billiga saker som det handlar om

Nej, det var just det jag undrade. Så man använder line-in då alltså, tack då vet jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ART DPS ll

Här har det testat den och de är ganska förtjusta vad jag förstår.

http://www.soundonsound.com/sos/Oct04/articles/artdps.htm

333 euro på Thomann. Om det går att få den billigare begagnad så är det i närheten av de 1500-1800kr.

http://www.thomann.de/se/art_dps_ii.htm

Ska plöja igenom testartikeln.

Tack GuitarNilsson.

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

333 euro på Thomann. Om det går att få den billigare begagnad så är det i närheten av de 1500-1800kr.

http://www.thomann.de/se/art_dps_ii.htm

Ska plöja igenom testartikeln.

Tack GuitarNilsson.

//Micke....

Här är den mkt billigare än hos Thomann

http://www.dv247.com/invt/20343/

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är den mkt billigare än hos Thomann

http://www.dv247.com/invt/20343/

Hmm...den som söka skola finna. 🙂

Såg att artikeln var från 2004, men intressant läsning. Har ju digital in så blir ju lite intresserad av att djupdyka mer i ämnet och alternativa preamps. 😄

//micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var just det som var min fråga, hur pass är skillnaden mellan inbyggd preamp och billigaste varianterna av extern preamp. Jag tolkade nämligen artikeln som att det är en märkbar skillnad.

//Micke....

En van lyssnare hör stor skillnad, och även om du inte gör det finns det ju preamps som färgar ljudet ganska ordentligt.

I en full pop/rock mix tror jag däremot vinsten är liten om du har ett hyfsat ljudkort, lägsta nivån är helt enkelt ganska bra idag. Men i en direkt A/B lyssning kommer du höra skillnad på proffsgrejer och det som sitter i enklare ljudkort.

Sedan gör ju mikrofonen mycket också, det är kombinationen som är tricket.

Men det är ingen idé att köpa något för under typ 5000, då kan du lika gärna köra med den inbyggda förstärkaren.

Billiga rör preamps ger jag inte mycket för heller.

Och ja - självklart skall preampen in i line-in, om den inte har en AD i sig förstås för då kan du ju använda digital in.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ingen idé att köpa något för under typ 5000, då kan du lika gärna köra med den inbyggda förstärkaren.

Billiga rör preamps ger jag inte mycket för heller.

//J

Här blir det tydligt att åsikterna går väldigt isär. Författaren till artikeln tycker helt tvärtom.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En van lyssnare hör stor skillnad, och även om du inte gör det finns det ju preamps som färgar ljudet ganska ordentligt.

I en full pop/rock mix tror jag däremot vinsten är liten om du har ett hyfsat ljudkort, lägsta nivån är helt enkelt ganska bra idag. Men i en direkt A/B lyssning kommer du höra skillnad på proffsgrejer och det som sitter i enklare ljudkort.

Sedan gör ju mikrofonen mycket också, det är kombinationen som är tricket.

Men det är ingen idé att köpa något för under typ 5000, då kan du lika gärna köra med den inbyggda förstärkaren.

Billiga rör preamps ger jag inte mycket för heller.

Och ja - självklart skall preampen in i line-in, om den inte har en AD i sig förstås för då kan du ju använda digital in.

//J

Vissa micingångar (som de jag har i mitt mixerbord) är även anpassad för +4 dBu utan kvalitetsförsämring om man vrider ner gain på 0. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar artikeln:

"Precis som tillgången på mikrofoner i olika prislägen har exploderat de senaste åren så har mindre efterskalv skett på preampsidan och det finns ingen anledning att spela in direkt i ljudkortet längre. Du hör betydligt större skillnad om du köper den billigaste mickpreampen för 1500-1800 kronor än om du lägger samma pengar på motsvarande bättre mikrofon."

han menade kanske micingången på ett standardljudkort och då är ju svaret ja

men de flesta ljudkort med micpreampar för musikproduktion har ganska bra kvalitet

och man måste mkt upp i pris för en extern preamp för att det ska bli en tydligt hörbar skillnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

han menade kanske micingången på ett standardljudkort och då är ju svaret ja

men de flesta ljudkort med micpreampar för musikproduktion har ganska bra kvalitet

och man måste mkt upp i pris för en extern preamp för att det ska bli en tydligt hörbar skillnad...

Menade han ett standardljudkort kan även jag förstå att det behövs en extern preamp. 😉 Fast jag tycker inte man kan

skriva en artikel om hur man lyckas med sånginspelning på datorn med ett standardljudkort!? Eller?

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ingen idé att köpa något för under typ 5000, då kan du lika gärna köra med den inbyggda förstärkaren.

Ok, då är det 2 som anser att det inte blir bättre och 1 som anser det är möjligt.

Om jag inte vore så blyg 😉 så skulle jag lägga upp ett ljudprov som ni skulle få lyssna på för att bedömma om just mitt ljudkort

färgar ljudet till det sämre....fast å andra sidan kan ju micken påverka en del....å akustiken...å bakgrundsljud...äh, det får bli instrumentala låtar framöver.... 🙂

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det är skillnad på preamps, och du får vad du betalar för, oavsett om det preampen är inbyggd i ditt ljudkort eller extern.

Köper du ett ljudkort med inbyggd preamp för runt 2000:- (2 kanaler in) som kommer inte preamparn vara något vidare. Helt ok, men beroende på dina krav.....

Köper du ett ljudkort för 5000:- (fortfarande 2 in) så kommer preamparna vara avsevärt bättre. Det samma gäller om vi fortsätter stiga i pris. Men det beror ju också på vad du har för ljudkrav samt konfigurationskrav (flera ingångar, MIDI etc).

Sen får man inte glömma bort A/D-omvandlaren som också påverkar ljudets väg in i datorn.

Så för att förenkla:

En bra preamp och en bra A/D-omvandlare kommer göra ditt ljud bättre. Generellt, alltså.

Men det ställer också oftast högre krav på din akustiska miljö och i sin tur på din mikrofon.

Själv satsade jag på så bra preamps som jag kunde få för min budget. Jag har inga krav på mer än 2 ingångar, så det blev en Apogee Duet. Och det är en klar skillnad jämfört med min tidigare rigg, med en gammal Mackie-mixer och ett ljudkort med endast Line-in.

Men som du redan vet. Vi har alla olika öron, olika krav och olika plånböcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man får vara beredd på att det kan vara marginella skillnader mellan preamps i ljudkortet och en billigare extern.

Men det beror också på hur man använder grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får vad man betalar för... Så säger man inom alla branscher, ljud, bilar, möbler vad som helst. Konstig och felaktig generalisering om ni frågar mig.

Min erfarenhet är att det finns dyra grejer som är bara skit. Det är väl inte precis vanligt, men det finns. Lika kan man hitta billigare prylar som gör exakt det de ska i åratal utan krångel. Den benhårda tron på att man alltid får vad man betalar för gör att somliga chansar och sätter ett alldeles för högt pris på sina grejer, alltid kommer det nån med fet plånbok och handlar.

Enstaka ggr kan det tom vara så att man haft som ambition att tillverka en helt enastående bra produkt, men av nån anledning blev det för komplicerat eller dåligt på nåt annat vis. Men dyrt blev det. Och det räcker ju för en del köpare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ha hela riggen någorlunda i paritet med vartannat om man ska få ut bästa möjliga resultat. Om lyssningen består av ett par budgetmonitorer för 1000:-/par och ett ljudkort för 500:-, så kan man inte förvänta sig att höra någon jätteskillnad mellan två preampar där den ena går på 500:- och den andra på 10000:- - men om monitorerna ligger på typ 10000:- och ljudkortet kanske 5000:- eller något, så handlar det som regel om en annan ljudkvalitet på lyssningen och man kommer att höra detaljer på ett annat sätt - och mycket lättare kunna höra skillnaden mellan preamparna också. Går man sedan upp ytterligare i kvalitet på omvandlarna, så blir det ännu lättare.

Hela ljudkedjan från mic till lyssning hänger ju ihop och påverkar hur bra/dåligt ljudet blir. Svårare är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ha hela riggen någorlunda i paritet med vartannat om man ska få ut bästa möjliga resultat. Om lyssningen består av ett par budgetmonitorer för 1000:-/par och ett ljudkort för 500:-, så kan man inte förvänta sig att höra någon jätteskillnad mellan två preampar där den ena går på 500:- och den andra på 10000:- - men om monitorerna ligger på typ 10000:- och ljudkortet kanske 5000:- eller något, så handlar det som regel om en annan ljudkvalitet på lyssningen och man kommer att höra detaljer på ett annat sätt - och mycket lättare kunna höra skillnaden mellan preamparna också. Går man sedan upp ytterligare i kvalitet på omvandlarna, så blir det ännu lättare.

Hela ljudkedjan från mic till lyssning hänger ju ihop och påverkar hur bra/dåligt ljudet blir. Svårare är det inte.

Ok, det där tolkar jag som ett nej (man hör ingen märkbar skillnad mellan inbyggd preamp i ljudkortet och billigare varianter av extern preamp).

Tack Claes.

Blir nog till att försöka förbättra akustiken, dämpa datorn, bli bättre på att ratta effektkedjan på sånginspelningen...och framför allt lära mig sjunga! 😉

//micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...