Jump to content
Annons

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Linebox är ett ganska oprecist uttryck. Är det en box som omvandlar till linjesignal, en box som tar emot linjesignal eller en box som låter en signal gå i direkt linje till annan utrustning (utan omväg via högtalare/rum/mikrofon)?

Om vi använder förkortningen DI funkar det bättre. Och visst är Red Box en typ av DI.

Och det är inte den enda varianten. Whirlwind och Proco gör t ex DI-boxar som går att koppla antingen innan eller efter förstärkaren. Utan högtalarsimulering då.

Ja säger du att det är så så är det väl kanske så... Jag ska inte säga emot för jag blir lite osäker när du nämnde det där. 😛

Annons
Postat

altså funkar vilken gittarmodul som helst tex boss gt 5 eller en korg toe works, som line box om man kör ett rent ljud då eller?? tänker på till el basen nu

Postat
korg toe works

Ny typ av pedal där man justerar olika parametrar med tårna? 🙂

Skämt åsido. Jag har ingen koll på de pedaler du nämner, men har de en line out (till skillnad från utgång til gitarrförstärkare) så ska det funka.

kallelooping (oregistrerad)
Postat
när man spelar in elbas är det då bäst at bara stoppa sladden rätt i bordet eller blir det bättre att line-a den genom en basförstärkare?

När jag tränar elbas hemma, så kopplar jag in den direkt i Line-In porten (6.3 mm Tele) på en av Mic ingångarna på min enkla Behringer UB 802 mixer. Det funkar bra m.a.p. signalnivåer, brus, överstörning etc.

Basljudet jag får då är ju helt rent, precis som elbasen skapar det med hjälp av sina tonkontroller och mickar.

Om det är träigt eller inte är ju en smaksak, för den musik jag tränar på funkar det bra.

Normalt så brukar man ju ha en kompressor inkopplad på basen för att få ett mer konstant ljudtryck, med det får jag klara mig utan och fixa trycket med "plock"fingrarna (bra träning).

När och om jag spelar in , så lägger jag på effekterna efteråt på elbasspåret.

/Kalle

Postat
När jag tränar elbas hemma, så kopplar jag in den direkt i Line-In porten (6.3 mm Tele) på en av Mic ingångarna på min enkla Behringer UB 802 mixer. Det funkar bra m.a.p. signalnivåer, brus, överstörning etc.

Basljudet jag får då är ju helt rent, precis som elbasen skapar det med hjälp av sina tonkontroller och mickar.

Om det är träigt eller inte är ju en smaksak, för den musik jag tränar på funkar det bra.

Normalt så brukar man ju ha en kompressor inkopplad på basen för att få ett mer konstant ljudtryck, med det får jag klara mig utan och fixa trycket med "plock"fingrarna (bra träning).

/Kalle

Jag har hört om säkra studiobasister i Nashville som spelat in basen helt okomprimerat med endast lite visuell hjälp av VU-metern på bandspelaren. De brukade för att få tiden att gå mellan tagningarna i studion öva skalor upp och ner på basens alla strängar med nästan stillastående VU. Så att öva utan kompressor måste ju vara bäst.

Många basar har mycket högre output på de fetare strängarna, om basisten spelar några toner på g-strängen låter det i mixen som att han slutar spela där. Då är det bara att skruva upp micken närmare de tunnare strängarna och släppa ner den lite från fetsidan.

Zogge (oregistrerad)
Postat
Om man vill lajna sit instrument men gillar samspelet mellan stärkare och instrument är det smart att lajna efter högtalarutgången. Då får man med hela signalkedjan fram till högtalarna. Dvs eventuell slutstegsdist, förstegsdist, övrig karaktär i stärkaren, både seriella och parallella effekter och självklart instrumentet.

Red Box har även högtalarsimulering så den går att köra rakt ut i PA eller använda direkt i mix om man vill.

Jo det var ju det jag trodde man ville undvika!? Det finns ju annars hur många pedaler eller effekter som helst, om man vill fixa basljudet. En bra variant är att ta ut två kanaler t.ex. en "rak" och en färgad till varsitt spår. Man kan sedan mixa ihop dessa efter smak.

Zogge (oregistrerad)
Postat
fixa trycket med "plock"fingrarna (bra träning).

/Kalle

Ja det tycker jag är mest vettigt. Hänvisande till Nashville-basisterna i svar nedan, kan jag säga att jag varit i åtskilliga studios både i Nashville och andra ställen i USA. Jag har sett (och hört) basister använda både och... Det vanliga i Nashville är annars att man använder de befintliga prylar som finns i studion. Ofta relativt små basstärkare med en 15 eller två 12 tumshögtalare. Det roliga är att allt spelas väldigt soft och "försiktigt" och utan någon större tidsåtgång.

Basister är ett speciellt släkte och många envisas med att spela in med gamla Gibson G 70 rörförstärkare, men även Fender Bassman förekommer ofta i dessa studios. Generellt kan jag säga att Amerikanska basister INTE gillar transistorstärkare. Fender Jazz eller Precisionbass är nog den mest använda El-basen.

Detta med att spela toner så att VU-n ligger still förekommer nog i alla länder, i varje fall om vi pratar om studiomusiker. Jag har hört sångare som också får "nålen" att ligga exakt. Inga kompressorer där alltså.

Postat

Ampeg gör fina basstärkare 😄

Postat
Jag har hört om säkra studiobasister i Nashville som spelat in basen helt okomprimerat med endast lite visuell hjälp av VU-metern på bandspelaren. De brukade för att få tiden att gå mellan tagningarna i studion öva skalor upp och ner på basens alla strängar med nästan stillastående VU. Så att öva utan kompressor måste ju vara bäst.

Många basar har mycket högre output på de fetare strängarna, om basisten spelar några toner på g-strängen låter det i mixen som att han slutar spela där. Då är det bara att skruva upp micken närmare de tunnare strängarna och släppa ner den lite från fetsidan.

Det är aldrig någon fördel att komprimera vid tagningen. Det gäller att ha koll på nivåerna bara så man inte överstyr. Särskilt viktigt är att aldrig kliva över fullscale-nollan digitalt.

kallelooping (oregistrerad)
Postat

"Många basar har mycket högre output på de fetare strängarna, om basisten spelar några toner på g-strängen låter det i mixen som att han slutar spela där. Då är det bara att skruva upp micken närmare de tunnare strängarna och släppa ner den lite från fetsidan."

Min enkla Yamaha RBX 270 elbas med passiva mickar ( en dual humbucker halsmick och single coil stallmick) är rätt balanserad i ljudnivån mellan strängarna när jag kombinerar mickarna och har tonkontrollen i mitten.

"öva skalor upp och ner på basens alla strängar med nästan stillastående VU"

Så avancerad träning har jag inte kört, men det skall bli nu..

/ Kalle

Postat
Jo det var ju det jag trodde man ville undvika!? Det finns ju annars hur många pedaler eller effekter som helst, om man vill fixa basljudet. En bra variant är att ta ut två kanaler t.ex. en "rak" och en färgad till varsitt spår. Man kan sedan mixa ihop dessa efter smak.

Jag är inte helt säker på vad du syftar på. Vad är det som du vill undvika?

Läs mitt inlägg som en bekräftelse på att det finns DI-boxar som är anpassade för att plocka signal efter slutsteget och att det finns tillfällen när det kan vara praktiskt. Det inte så att jag rekommenderar detta. Framförallt inte till någon som inte har en basrigg hon/han känner sig nöjd med.

Vill man göra det enkelt för sig skaffar man en bra DI-box för högohmig instrumentsignal och ansluter den mellan bas och mikrofonförstärkare. Eventuellt lite kompressor efter det för att få ett upplevt tryck i monitor/hörlurslyssning och vidare till ljudkort.

I efterbearbetningen kan man testa att splitta signalen och skicka ena genom en förstärkarsimulator för att ge lite mer liv åt basljudet. Dist/overdrive kan ge en värme också.

Postat
I efterbearbetningen kan man testa att splitta signalen och skicka ena genom en förstärkarsimulator för att ge lite mer liv åt basljudet. Dist/overdrive kan ge en värme också.

Bandkompression is the Shit... :rolleyes:

Postat

Glöm inte: Har Basgitarren ett grymt ljud i sig - linea direkt från bas via telekabel o lämplig DI-box

Är det summan av bas plus stärkare Du vill ha - linea från stärkaren. I detta fall är det ofta roligt att micka upp också.

Postat
Glöm inte: Har Basgitarren ett grymt ljud i sig - linea direkt från bas via telekabel o lämplig DI-box

Jag kan varmt rekommendera denna DI-box. :rolleyes:

410433jpg.jpg

BSS AR-133

Postat
"Många basar har mycket högre output på de fetare strängarna, om basisten spelar några toner på g-strängen låter det i mixen som att han slutar spela där. Då är det bara att skruva upp micken närmare de tunnare strängarna och släppa ner den lite från fetsidan."

Min enkla Yamaha RBX 270 elbas med passiva mickar ( en dual humbucker halsmick och single coil stallmick) är rätt balanserad i ljudnivån mellan strängarna när jag kombinerar mickarna och har tonkontrollen i mitten.

"öva skalor upp och ner på basens alla strängar med nästan stillastående VU"

Så avancerad träning har jag inte kört, men det skall bli nu..

/ Kalle

Det är inte ovanligt med basister som spelat på samma bas i tio år utan att fundera på att det blir nästan tyst när de spelar på D och G-strängen jämfört med två (eller tre) fläskigaste strängarna. Då måste man på ett bra sätt berätta att det är dags att skruva lite på mickarna. Det behövs ofta inte mer än en eller två mm hissning resp sänkning för att basen ska bli som ny.

Postat
Det är inte ovanligt med basister som spelat på samma bas i tio år utan att fundera på att det blir nästan tyst när de spelar på D och G-strängen jämfört med två (eller tre) fläskigaste strängarna. Då måste man på ett bra sätt berätta att det är dags att skruva lite på mickarna. Det behövs ofta inte mer än en eller två mm hissning resp sänkning för att basen ska bli som ny.

Ja, och det kan också vara käckt att tillägna sig en teknik som gör att man dänger till lite hårdare på de ljusa och lite svagare på de mörka. Har sett basister som sitter och tränar rätt in i en liten vu-mätare och nålen står i stort sett still!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.