Jump to content
Annons

Billig laptop för inspelning


dr0ster (oregistrerad)

Recommended Posts

dr0ster (oregistrerad)

Jaha, då är det dags att välja inspelning burk. Och f-n va svårt det ska vara då.

Kikat lite på dessa burkar (nya)...

Lenovo 3000 N500:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=424728

+ Kör tydligen OSX utan problem

+ Billig

+ Hygglig prestanda

+ Lenovo

- Ingen röd pekplupp i mitten

- Förbaskat fult med silver utsida

Lenovo Thinkpad SL500

http://www.phonehouse.se/laptops/standard/...o-sl500-nrja5sw

+ Förbaskat snygg irl

+ Pekplupp

+ Mysigt tangentbord

- Låg upplösning (på just den billiga modellen på Phonehouse)

- Inte dual core

--

Har även kikat runt lite på några andra alternativ.

Tx.e köpa sig en lite äldre begagnad laptop eller MacBook om man kmr över billigt.

Hur mycket prestanda krävs egenkligen till inspelning idag?

Och hur ska man göra med avsaknaden av firewire på majoriteten av PC laptop'sen?

Vilka gör tystast burkar egenkligen och gör det stor skillnad med grafikkort ifrån tx.e Intel som delar på RAM'et och Celeron processor istället när det kmr till ljud nivån?

En sak som jag kan se som en stor fördel med SL500 datorn är framförallt spillsäkert tangentbord. Jag har en tendens att dricka framför datorn...och tja..har la hänt 1-2ggr att dricka råkat komma på tangentbordet. Med min tidigare Thinkpad var detta inget problem.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
+ Kör tydligen OSX utan problem

Jasså?

Vart hittar du den informationen?

Är det då inte bättre att köpa en mac?

Måste det vara en laptop?

Krediten på den första du hade som förslag kostar bara någon femhundring mindre än en macbook.

Om du behöver firewire eller inte är ju upp till dig, vad har du för slags ljudkort?

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)
Med en stationär dator blir problemet mindre om du spiller, då du bara behöver köpa ett nytt tangentbord.( Några hundralappar) Stationär dator ger dig generellt mer dator för samma pengar.

word!

även om jag kan förstå att du vill ha en laptop, eftersom den blir lättare att flytta med sig.

men ska du bara sitta hemma så skulle jag ta en stationär istället.

du får oftast ganska mkt bättre prestanda för samma peng.

hoppas du hittar nåt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

dr0ster (oregistrerad)

Stationär känns ganska så ur bilden helt. Har en 1:a och har en tendens att ta med datorn lite då och då hit och dit.

"Jasså?

Vart hittar du den informationen?

Är det då inte bättre att köpa en mac?"

Sök runt. F.ö klarade min tidigare Thinkpad att köra OSX ganska problem löst också.

Största problemet...ganska stort problem egenkligen...var att ljud-in på inbyggda ljudkortet och trådlöst nätverk inte fungerade.

"Varför är den röda pekpluppen så viktig?"

För dom ggrna jag inte har extern mus så tkr jag det är mycket bekvämare med "den röda pluppen" än vanliga trackpaden. Klarar knappt av trackpads...dom känns så....olydiga. 😆

Redigerat av dr0ster
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
För dom ggrna jag inte har extern mus så tkr jag det är mycket bekvämare med "den röda pluppen" än vanliga trackpaden. Klarar knappt av trackpads...dom känns så....olydiga. 😆

Det är en vanesak skulle jag säga. det finns ju olika kvalitet även på toutchpads och dessutom olika "finnish" (blank/matt). Försök testa några olika ska du se om du inte kan vänja dig.

Annars skulle jag lätt kolla in www.dell.se. Deras laptops är riktigt prisvärda och bra. Har flera kompisar som använder dom till just musikproduktion/inspelning. Rullar tydligen klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
dr0ster (oregistrerad)

Anledningen till N500 tillskillnad ifrån MacBook hängde lite på att dom nya MacBook burkarna har blivit små kända för att ha alvarliga problem med sprickor bl.a vilket inte alls känns kul.

Nu blev det dock iofs varken en N500 eller MacBook. Råkade av en händelse, i sista sekunden när jag skulle åka och köpa N500:an kolla en sista gång på blocket, trillade över en butik med begagnad hårdvara och kom över en PowerBook G4 15" 1,67Ghz'aren med högupplöst skärm för en 2800:- i fint skick bortsett ifrån att den fått en kyss på höger sida och att batteriet är slut.

Rullar på fint och Leopard fungerar prima på den med. Kanske inte vassaste maskinen iofs och Snow Leopard lär ju inte funka och kanske inte det absolut senaste heller.

Köpte mig även ett Behringer Midi klaviatur (begagnat, kom över billigt) och råkade få med ett Behringer UCA200 ljudkort med RCA ut och RCA in. Någon som vet hur det är gentemot PowerBook G4:ans interna ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...