Jump to content
Annons

Spela in från hardware synth?


logic83

Recommended Posts

Annons
Om det är en Virus TI så ska det väl räcka med att koppla in USB kabeln?

Har du fått ljudet att fungera ännu?

Jag vet hur man får in ljuden i programmet. Men när jag vill ha andra slingor i låten och rattar så förstörs det ljudet jag gjorde innan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 syntar och en keyboard kopplat till datorn.

Kan skapa midi slingor som överförs till syntarna och de spelar upp dem.

Men då kan man inte ha 2st ljudslingor samtidigt på utan man måste spela in den ena slingan först sedan spela in den andra.

Även just därför jag har 2st syntar.

Keyboarden klarar dock detta galant, eftersom den har mer midi ljud i sig.

Ingen aning om hur många midi kanaler den klarar samtidigt, men hitills har jag lyckats återskapa en silent hill låt, då keyboarden har ganska realistiskt piano ljud och stråkar.

http://www.youtube.com/watch?v=1RVpzwqWTYM...re=channel_page en youtube hur det ser ut hos mig

Edit

en till youtube jag gjort

http://www.youtube.com/watch?v=om4PUSSnRlE...re=channel_page med Korgen

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

TIn har ju 16 parter dvs du kan spela upp 16 olika ljud samtidigt under förutsättning att antalet röster räcker till. För att göra det måste du sätta upp ljuden på olika kanaler i Virus Control då hamnar de på olika midikanaler. I din sequencer måste du sen adressera midispåret till respektive midikanal. Borde stå rätt tydligt i manualen hur du gör detta & i din sequencers manual hur du gör där. Nyckeln är iaf olika midikanaler för olika ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

TIn har ju 16 parter dvs du kan spela upp 16 olika ljud samtidigt under förutsättning att antalet röster räcker till. För att göra det måste du sätta upp ljuden på olika kanaler i Virus Control då hamnar de på olika midikanaler. I din sequencer måste du sen adressera midispåret till respektive midikanal. Borde stå rätt tydligt i manualen hur du gör detta & i din sequencers manual hur du gör där. Nyckeln är iaf olika midikanaler för olika ljud.

jag har provat det där på min Korg.

Har lyckats få in 2st ljud samtidigt, men varje gång midi spåret skall loopas tillbaka så nollställs ljudet och bara ena ljudet spelas upp.

Något måste jag göra fel eftersom det finns en demo låt i synten som innehåller flera melodier samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har provat det där på min Korg.

Har lyckats få in 2st ljud samtidigt, men varje gång midi spåret skall loopas tillbaka så nollställs ljudet och bara ena ljudet spelas upp.

Något måste jag göra fel eftersom det finns en demo låt i synten som innehåller flera melodier samtidigt.

Du har inte din sequencer inställd på att den ska byta program på synten? Om du har flera parter så ska det gå att spela olika ljud på olika midikanaler. Kika i manualen för sequencern och synten 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte din sequencer inställd på att den ska byta program på synten? Om du har flera parter så ska det gå att spela olika ljud på olika midikanaler. Kika i manualen för sequencern och synten 😉

Addar en midi out kanal...

Add channel -> Midi out.

Väljer port nr som KORG r3 synten är inkopplad på...

Port nr 2.

Väljer en Patch (ett instrument) som skall spelas upp

Patch 41 Violin, (det blir en bas för mig)

Den här är midi out kanalen är inställd på Channel 1

Jag addar en till midi out kanal som läggs på channel 2

Ställer in samma port nr, dvs port nr 2.

Väljer ett nytt instrument.

Nu blir det inget ljud alls, så då antar jag att det är något som skall ställas in på synten.

Läser i manualen för synten och återkommer

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter så. På min Virus måste jag trycka på Multiknappen för att den ska jobba med flera ljud. Kanske finns nåt liknande på din Korg?

hm. fick svar på ett Korg forum.

the R3 has 8 notes of polyphony -- that is, it can produce 8 simultaneous notes, but not 8 different sounds.

in order to get two sounds at once, your patch must use 2 timbres, in either Split, Layer, or Multi modes.

Det var det jag lyckades med en gång, att få 2st olika ljud att fungera samtidigt, Då när jag har 2st midi kanaler lyckades ställa in olika ljuden medan musiken var igång och loopades. Men när jag stängde av och startade om ljudet på nytt så låste sig synten till första midi kanalen som var inställd på ett speciellt ljud och alla inställningar för att dela upp 2st multimode timbres nollställdes.

Nu vet jag åtminstonne vad jag skall leta efter om jag köper en ny synt. Och vara hundra procent säker att den kan ta flera channels samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 syntar och en keyboard kopplat till datorn.

Kan skapa midi slingor som överförs till syntarna och de spelar upp dem.

Men då kan man inte ha 2st ljudslingor samtidigt på utan man måste spela in den ena slingan först sedan spela in den andra.

Även just därför jag har 2st syntar.

Keyboarden klarar dock detta galant, eftersom den har mer midi ljud i sig.

Ingen aning om hur många midi kanaler den klarar samtidigt, men hitills har jag lyckats återskapa en silent hill låt, då keyboarden har ganska realistiskt piano ljud och stråkar.

http://www.youtube.com/watch?v=1RVpzwqWTYM...re=channel_page en youtube hur det ser ut hos mig

Edit

en till youtube jag gjort

http://www.youtube.com/watch?v=om4PUSSnRlE...re=channel_page med Korgen

Digiharpen e fin =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det lagligt att kapa en tråd bara så där? Har Logic83 fått svar på din fråga???

Jag har fått svar på min fråga så jag lämnar tillbaka tråden 😛

Men lite av mitt problem lät som att logic83 kunde använda sig av.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har köpt en Access Virus TI, men får inte det att bli inte till en audioclip.

Hur gör jag?

Hälsningar Micke

Din Virus TI kan integrera med datorn genom endast USB-kabeln. Då skapar du upp till 16 olika midi-spår i din host med olika midikanaler och kopplar dem till samma instans av virus control. I virus control väljer du vilka ljud du vill ha i varje "part". Som Becker skrev, du måste säkert sätta synten i något "multi"-läge eller så. nu har jag inte en virus (ännu) men försöker hjälpa dig så gott jag kan.

Hursomhelst.. då strömmas audion från synten till plugin-instansen av virus control. alltså inget audiomaterial spelas in (förutom midin på kanalerna) . Precis som en mjukvarusynth med andra ord. Du kan även välja att dela upp de olika parterna på 3 virtuella stereo-ut kanaler från din virus som du kan hämta upp i olika bussar i din host (lär se olika ut för olika inspelningsprogram).

SEN om du vill ha audioclips så är det en annan grej. då måste du printa/recorda/spela in audiomaterialet. Det behöver du inte med din virus TI men vill du det ändå kan du göra följande:

1. Koppla via USB som jag skrev ovan och sedan BOUNCA dina spår.

2. skita i USBn och koppla synten ("som vanligt") med de olika FYSISKA stereo-ut kanalerna på din virus till ingångar på ditt ljudkort. (om du vill kunna redigera midi osv så kan du koppla in midi in/ut till synten med.

Tycker ABSOLUT du ska leta rätt på din manual alt. ladda ner från access sida. Det LÄR ju stå där hur du använder deras 20.000kr-synt 😛

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...