Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag undrar över några inställningsmöjligheter i Device Setup, VST multitrack i Cubase LE. Dessa är mina inställningar:

Number of disk buffers: 4

Disk Buffer size: 128

ASIO-Driver: E-MU ASIO

Clock source: Internal

Release ASIO-Driver in Background: no

Direct Monitoring: yes

1) För Clock source kan jag välja MicroDock S/PDIF eller MicroDock ADAT istället om jag vill. Vad bör jag välja?

2) Vad innebär Release ASIO-Driver in Background. Ska jag förbocka det?

3) Direct Monitoring är förbockat. Vad är det bra för?

4) Vad menas med number of disks? Där kunde jag välja mellan 3 och 12, tror jag. Default var 4.

5) Är det bra att sätta dísk buffer size till 128. Högsta valbara värdet var 256, men det fanns åtskilliga lägre tal att satsa på också. F.ö. var min latency-inställning inställd till 50 ms.

p.s. Att E-MU ASIO var ett bättre val än ASIO Drivers t.ex. förstod jag. d.s.

😳

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat
Jag undrar över några inställningsmöjligheter i Device Setup, VST multitrack i Cubase LE. Dessa är mina inställningar:

Number of disks: 4

Disk Buffer size: 128

ASIO-Driver: E-MU ASIO

Clock source: Internal

Release ASIO-Driver in Background: no

Direct Monitoring: yes

1) För Clock source kan jag välja MicroDock S/PDIF eller MicroDock ADAT istället om jag vill. Vad bör jag välja?

Om du inte har en extern omvandlare som ska ge klocka, så ska det stå på Internal.

2) Vad innebär Release ASIO-Driver in Background. Ska jag förbocka det?

Om du vill låta ASIO släppa kontrollen över ljudkortet när du startar något annat program, men fortfarande har Cubase igång, så bockar du för det.

3) Direct Monitoring är förbockat. Vad är det bra för?

Det gör att du kan få medhörning nästan utan latency när du spelar in sång - men i så fall utan att samtidigt höra plugineffekterna, så det blir helt torrt.

4) Vad menas med number of disks? Där kunde jag välja mellan 3 och 12, tror jag. Default var 4.

Inte en aning. Kolla i manualen...

5) Är det bra att sätta dísk buffer size till 128. Högsta valbara värdet var 256, men det fanns åtskilliga lägre tal att satsa på också. F.ö. var min latency-inställning inställd till 50 ms.

Det beror på vad du trivs med och vad datorn orkar med. Medan man spelar in så vill man gärna ha så låg latency som möjligt. Runt 10ms brukar nog de flesta kunna leva med - men om du har många plugins och VSTi, så kanske datorn inte orkar, utan då måste man gå upp i latency för att inte få en massa knaster och sprak i ljudet. Latency påverkar bara lyssningen och inte inspelningen, så även om du skulle ha 500ms latency, så kommer allt att spelas in på rätt ställe, men du hör det inte förrän 500ms efter om du har medhörningen igång, så det kan vara lite jobbigt... 😳 När du sedan spelar upp det så kommer det däremot att ligga rätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.