Jump to content
Annons

Preamp för mik och elgitarr


flashman

Recommended Posts

Hej!

Jag söker en Preamp för att använda både för mik (med 48v fantom) samt till Elgitarr för att använda till inspelning till dator.

Vissa säger att det är bara att använda en mixer och koppla både gitarr och mik till. Men då är frågan varför har vissa saker så kallade högimpedansingångar(HiZ)?

Skulle kanske en Linebox göra susen?

Någon som har något tips?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En enkel Behringer-mixer skulle kunna lösa dina problem. Nu vet jag inte om du hade tänkt spela in mer än två kanaler i taget, annars får du skaffa en fräckare mixer med "direct out" från varje kanal.

Om du använder dig av den enklaste mixern, t ex:

http://www.behringer.com/MX602A/index.cfm?lang=ENG

så kopplar du in din mikrofon på kanal 1, panorerar den maximalt till vänster. Sen kopplar du in din elgitarr i line in i kanal 2 eller någon av de andra Line-ingångarna. Denna signal panorerar du maximalt till höger.

Någon linebox behöver du inte, eftersom du redan har en lineingång med ganska hög inimpedans (>10kohm) på mixern. Dessutom använder man en linebox mest i andra sammanhang, då man vill få in en obalanserad signal (från t ex en synth eller direkt från en gitarr) i en balanserad ingång. Ditt ljudkort har säkert bara en vanlig obalanserad ingång om det är ett vanligt ljudkort.

Main out (left and right) från mixern kopplar du till ljudkortets line-ingång. Nu kan du spela in två spår samtidigt så att ena kanalen blir sången och andra kanalen gitarren. I efterhand kan du i datorn lägga på alla digitala effekter du önskar genom att använda något lämpligt inspelningsprogram, Cubase, CoolEdit (Adobe Audition) eller liknande.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar att kunna styra ljudet genom någon form av rör-preamp.. en sådan tillsammans med en mixer är en mkt bra lösning om du skall spela in hemma.. (Dessutom krävs ju en hyfsad mick oxå.. Men det är ju givet)..

Jag använder mig av en billig lösning--> Beheringer eurorack UB1204FX - PRO(mixerbord ung. 1800:- (finns bra mindre bord för omkring 600:-)) tillsammans med en behringer MIC200 (rör preamp ung. 700:-) och en ADK 51ST mick.. (1900:- , men finns även här bra billigare alternativ)) ..

Det funkgerar att bara ha micken rakt in i mixern, men jag tycker oftast att det saknas närvaro och värme i mina inspelningar utan en preamp..

Mina prylar är inte på något sätt exklusiva, så är du ute efter lite "bättre" grejer så leta på andra märken... Men då blir det oxå genast dyrare.. Behringer slänger in mkt funktioner för en billig penning, men med något sämre (på nå´t sätt antar jag att det är sämre) kvalitét..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon linebox behöver du inte, eftersom du redan har en lineingång med ganska hög inimpedans (>10kohm) på mixern.

Jag tycker ofta att passiva gitarr- och basmickar funkar bättre vid högre impedanser. Mer botten, är en vanlig kommentar. Jag tycker ljudet blir mer tredimensionellt (positivt alltså). Därför kör jag hellre med DI eller HiZ-ingång när jag spelar in passiva mickar.

Edit: förtydligade

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon linebox behöver du inte, eftersom du redan har en lineingång med ganska hög inimpedans (>10kohm) på mixern.

Jag tycker ofta att passiva gitarr- och basmickar funkar bättre vid högre impedanser. Mer botten, är en vanlig kommentar. Jag tycker ljudet blir mer tredimensionellt (positivt alltså). Därför kör jag hellre med DI eller HiZ-ingång när jag spelar in passiva mickar.

Edit: förtydligade

Ja, fast de flesta line-ingångar brukar hålla 50 kohm inimpedans och jag tror att det räcker för att ta hand om de flesta högimpediva mickarna, möjligen inte piezomikrofoner utan förförstärkare. Dessa kan kräva nästan 1Mohms ingångsimpedans.

F ö tycker jag att man hör mest diskantbortfall om man kör in en passiv gitarrmick eller basmick i en lågimpedansingång. Många Line-trafos (DI-box) har inte sällan bara ett par kohm på ingången och då brukar basisten klaga på att attacken försvinner. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag VTB-1 till att lajna gitarr och bas, men även sång.

Låter bra till mina behov. Jag använder dock inte rördisten, men det är ju frivilligt.

Tapco har en liten mixer för ca 1000 kr som verkar prisvärd med tanke på möjligheterna. Var nära att köpa den själv men har inte provat den. Det blev en VTB-1 i stället.

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Tapco har en liten mixer för ca 1000 kr som verkar prisvärd med tanke på möjligheterna. Var nära att köpa den själv men har inte provat den. Det blev en VYB-1 i stället.

Du var nära att köpa den men du har inte provat den? 😄 Låter lite skumt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tapco har en liten mixer för ca 1000 kr som verkar prisvärd med tanke på möjligheterna. Var nära att köpa den själv men har inte provat den. Det blev en VTB-1 i stället.

Du var nära att köpa den men du har inte provat den? 😄 Låter lite skumt...

Skumt är bara förnamnet 🙂

Jag har en stor mixer som inte får plats på skrivbordet så jag tänkte köpa Tapcon för att spara plats så att säga.

Jag kom dock på dels att det var smidigare med en preamp, dels att jag inte behövde en mixer för monitorlyssning eftersom jag kom på att det går att monitorlyssna genom sequensern... så - ja därför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...