Jump to content
Annons

Problem med Peavey Classic 30


Phobophobia

Recommended Posts

Hej!

Köpte nyligen en splitter ny Peavey Classic 30 och har precis börjat leka med och ställa lite olika ljud. Vad som oroar mig är att det är något som rasslar/vibrerar i förstärkaren när jag spelar dämpade låga toner. Vibrationerna/rasslet hörs faktiskt svagt hela tiden, men mest när jag dämpar tonerna G och G# på gitarren. Jag testade att sänka basfrekvenserna på förstärkaren, och det blev en liten förbättring. Men jag vill ju inte hålla på och kompromissa med ljudet hela tiden heller. Man vill ju kunna kräma på i basregistret om det skulle behövas, utan att känna sig hämmad.

Mäkta irriterande då jag tänkt spela in gitarr med denna förstärkaren i veckan. Finns det någon som vet vad detta kan bero på och/eller vad kan jag göra åt det?

Tacksam för alla tips/svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har hört att det är ett problem med just peavey classic och att det är rören som rasslar. Finns tydligen nån slags "shockmount" grej man kan sätta runt rören för att de inte ska rassla, nån som vet mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Limpan: Shockmount?

IDF: Jag är hyffsat okunnig när det kommer till rörförstärkare och allt vad det innebär, men det är någon form av ståltråd som stöder/fixerar rören. Rören är alltså inte fastsatta i själva tråden (det är rörens ovandel som sitter fast i "förtärkarkroppen" medan tråden som sitter kring nedre delen mest finns där som en support/stöd eller vad man kan kalla det). Jag är dålig på att förklara. Hoppas ni förstår vad jag menar. Kan det alltså vara ståltråden kring något av rören som vibrerar vid lite starkare basfrekvenser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Limpan: Shockmount?

IDF: Jag är hyffsat okunnig när det kommer till rörförstärkare och allt vad det innebär, men det är någon form av ståltråd som stöder/fixerar rören. Rören är alltså inte fastsatta i själva tråden (det är rörens ovandel som sitter fast i "förtärkarkroppen" medan tråden som sitter kring nedre delen mest finns där som en support/stöd eller vad man kan kalla det). Jag är dålig på att förklara. Hoppas ni förstår vad jag menar. Kan det alltså vara ståltråden kring något av rören som vibrerar vid lite starkare basfrekvenser?

shockmount är helt enkelt en upphängning som 'är tillför att hindra ex. rör att vibrera eller så. Till mickar är det för att hindra ex stampljud att föras från golvet in i stativet och in i micken - vilket skapar väldigt frekvensmässigt låga ljud som kan förstöra vilken inspelning som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en peavey classic 30. Hade samma problem. Jag spelade där det rasslade som mest samtidigt som jag provade att trycka lite försiktigt på ståltrådsupphängningarna på så sätt lokaliserade jag vilka som skallrade värst, sen så tröck jag bara åt dessa lite hårdare, det hjälpte. Kan höras lite fortfarande men det är inte så farligt och jag har aldrig märkt att det hörs när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en peavey classic 30. Hade samma problem. Jag spelade där det rasslade som mest samtidigt som jag provade att trycka lite försiktigt på ståltrådsupphängningarna på så sätt lokaliserade jag vilka som skallrade värst, sen så tröck jag bara åt dessa lite hårdare, det hjälpte. Kan höras lite fortfarande men det är inte så farligt och jag har aldrig märkt att det hörs när jag spelar in.

Tack för tipset! Får ta och testa det då. Hur avlägsnar jag gallret på bästa sätt? Hur gjorde du?

Link to comment
Dela på andra sajter

midnightrambler (oregistrerad)

Jag har kört Peavey Classic 14 år. Ett visst rassel får man ta helt enkelt men det finns ju gränser för vad som är acceptabelt. Har du garanti så bör du väl reklamera den. Fast det som hörs i verkligheten behöver inte komma med på inspelning, beror väl på hur du mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Peavey Classic 14 år. Ett visst rassel får man ta helt enkelt men det finns ju gränser för vad som är acceptabelt. Har du garanti så bör du väl reklamera den. Fast det som hörs i verkligheten behöver inte komma med på inspelning, beror väl på hur du mickar.

Ja, faktum är att jag inte vet än om rasslet kommer höras på en inspelning. Men i vilket fall är det ju irriterande. Jag kommer ju inte bara använda förstärkaren i studiosituationer heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, faktum är att jag inte vet än om rasslet kommer höras på en inspelning. Men i vilket fall är det ju irriterande. Jag kommer ju inte bara använda förstärkaren i studiosituationer heller.

Samma problem här och det hörs på inspelning.

Hittade efter sökning på nätet någon som borrat hål i ett alu-rör som spänns över rören. Kallas Tube Tamer!

Kanske kan någon händig börja tillverka till forumpris.

Att köpa nya rör som annars föreslås verkar vara ett vågspel (åtminstone dyrt) om man inte är säker på att det hjälper.

Skall kolla om det sitter nåt löst skrot i min då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en peavey classic 30. Hade samma problem. Jag spelade där det rasslade som mest samtidigt som jag provade att trycka lite försiktigt på ståltrådsupphängningarna på så sätt lokaliserade jag vilka som skallrade värst, sen så tröck jag bara åt dessa lite hårdare, det hjälpte. Kan höras lite fortfarande men det är inte så farligt och jag har aldrig märkt att det hörs när jag spelar in.

pilla bara inte på rören med fingrarna. Då lämnar du fett från fingrarna på rören, och det kan i värsta

fall bli så upphettat att röret går sönder. Enligt vad jag har fått lära mig iaf! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur stor andel av alla Peavey Classic-förstärkare som säljs som faktiskt har den här defekten? Det är ju jävligt klantigt av antingen Peavey, eller mellanhänder, eller både och. Jag verkar ju inte vara den enda som har det här problemet, menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, min är nytillverkad. VÄLDIGT konstigt att både de gamla och de nya har samma fel.

Det komiska i hela det här scenariot är att jag var på väg att köpa en begagnad (för halva priset dessutom), men tänkte "Nä, jag kommer antagligen bara få reparera den eller uppleva något annat strul efter ett tag, så jag köper en ny istället". Där fick jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att i Peavey Revalver som bl a skall simulera en Classic 30, finns inte skramlet med. Så det är i alla fall inte en del av ett "signature sound" 😆

Men seriöst är det riktigt synd för det är en bra förstärkare. Jag har dock samma problem i en Laney LC15R faktiskt. Köpte Peaveyn för att slippa rassel 😳

Jag har ett skyddsgaller bak och om man kan hitta en remsa av vämetåligt mtrl s ca 1,5 cm tjockt borde man kunna pressa in det mellan galler och rör... men det blir varmt så jag vet inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att i Peavey Revalver som bl a skall simulera en Classic 30, finns inte skramlet med. Så det är i alla fall inte en del av ett "signature sound" 😛

Men seriöst är det riktigt synd för det är en bra förstärkare. Jag har dock samma problem i en Laney LC15R faktiskt. Köpte Peaveyn för att slippa rassel 😳

Jag har ett skyddsgaller bak och om man kan hitta en remsa av vämetåligt mtrl s ca 1,5 cm tjockt borde man kunna pressa in det mellan galler och rör... men det blir varmt så jag vet inte...

Signature sound 😆

Ja, riktigt synd. Jag älskar ljudet i dem...

Finns det någon förstärkare i samma prisklass som kommer i närheten, ljudmässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
midnightrambler (oregistrerad)
Signature sound ☺️

Ja, riktigt synd. Jag älskar ljudet i dem...

Finns det någon förstärkare i samma prisklass som kommer i närheten, ljudmässigt?

Visst finns det annat bra i samma (eller lite mera) prisklass men dom låter ju annorlunda. Gillar man Peavey Classic så känns det som att man måste upp till det dubbla priset för att inte sakna den. Jah har försökt, är inne på min andra. Fick ett bud på min Classic 30 och tänkte att jag skulle skaffa en Fender Deluxe (22Wattaren) men tyckte sedan det blev för dyrt. Peaveyn hade ju ändå dom där kvaliteterna som en bra rörförstärkare skall ha. Köpte sedan en beg Delta Blues (Classic 30 i större låda med 15tum). Tycker den är bättre med mer botten och större ljud men rasselbefriad är den ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur stor andel av alla Peavey Classic-förstärkare som säljs som faktiskt har den här defekten? Det är ju jävligt klantigt av antingen Peavey, eller mellanhänder, eller både och. Jag verkar ju inte vara den enda som har det här problemet, menar jag.

Nej absolut inte.. Jag har haft 3 olika Peavy classic30-stärkare i min närhet de närmsta åren och alla har haft samma typ av rasslande.. Jag tror det ligger an på Peavey att helt enkelt förbättra konstruktionen, men förutom det är ju stäkaren toppen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen fenomenet ifrån mina classic 30-dagar. Jag fick för mig att det kunde vara gallret som sitter på baksidan som rasslade men jag hann sälja den innan jag testat att skruva av gallret. Antingen beror det på det eller som många andra skrivit, rörhållarna. Tror jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Köpte en Peavey Classic 30 igår 😄, lät kanon men rasslande ljud från rören vid låga frekvenser. Sökte på nättet och hittade denna som jag beställde i natt, Har genomgående får bra betyg av de som köpt den.

http://cgi.ebay.co.uk/TOMS-TUBE-TAMER-For-...p3286.m63.l1177

Se kundsvar på denna på hans hemsida : http://my.att.net/p/s/community.dll?ep=87&...=137583&ck=

Mvh TMM 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja detta verkar vara ett vanligt problem på classic 30. Min hade grova problem, det var så man fick julstämning av all bjällerklang 🙂. Jag bytte förstegsrören och problemet var borta. Kan påpeka att ett av rören som satt i var ett "Long plate" som är extra vibrationskänsligt. Inte så smart, men jag är inte säker på att det satt i från fabrik, musikaffären kan ju ha bytt om ett gått sönder...

Att staga upp rörmonteringen kan nog hjälpa, har inte försökt eftersom jag sålde den strax efter bytet, men att byta förstegsrör kan vara värt besväret. Eftersom man inte måste matcha förstegsrören kan du köpa ett att testa med i olika positioner.

Jag hade också (separata) problem med lågfrekvent brum, som slutade om jag lutade förstärkaren lite framåt, för att komma tillbaka efter ett tag i upprätt läge. Det löste sig med byte av slutrören. Vet inte orsaken, gissar på mekanisk oscillation.

Skulle jag köpa en igen skulle jag nog testa med en "tube tamer" eller liknande, det borde åtminstone förlänga livslängden på rören. Små combos är nog lite av en tortyrkammare för rör, de sitter ofta uppochner med halvtaskigt luftflöde rakt i vägen för ljudvågen från baksidan av högtalaren, inte konstigt att de dör i förtid...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT men nu när ändå peavey classic 30 är på tal; Hur låter den som topp och låda egentligen? Är det samma? Bättre eller sämre? Så borde den ju inte skallra iaf, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
midnightrambler (oregistrerad)
Hej!

Köpte en Peavey Classic 30 igår 🙂, lät kanon men rasslande ljud från rören vid låga frekvenser. Sökte på nättet och hittade denna som jag beställde i natt, Har genomgående får bra betyg av de som köpt den.

http://cgi.ebay.co.uk/TOMS-TUBE-TAMER-For-...p3286.m63.l1177

Se kundsvar på denna på hans hemsida : http://my.att.net/p/s/community.dll?ep=87&...=137583&ck=

Mvh TMM 🙂

Hej! Ge gärna en rapport när du provat den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...