Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2009


KillwithSkill

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
😛

jag hade nog hellre sett svullo i melodifestivalen än markoolio

eller vad skall sådana nummer där att göra egentligen

Bara markoolios bidrag , fick mina bidrag att vända sej i Datorn 🙂

Ja de kunde lika gärna hämtat en mupp från något fraggelhem. Han är tamejfan värdelös. Ok för spela för 10-åringar men för vuxna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 413
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)
och kanske rentav går runt med hjälp av de miljoner som de får in varje deltävling från telefonrösterna och genom att göra som den "reklamfria" sporten i SVT och sätta upp skyltar att "programmet presenteras av...". 😉

Ja och glöm inte hur fria de är från kommersiell påverkan. 🙂 För att inte heller glömma politisk också. Ja det såg vi väl för något år sen eller så när de stoppade något. Glömt vad nu 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

jag hade nog hellre sett svullo i melodifestivalen än markoolio

eller vad skall sådana nummer där att göra egentligen

Bara markoolios bidrag , fick mina bidrag att vända sej i Datorn 🙁

Fast vad jag läst om de sk jokrarna har ju tanken med dem varit att locka lyssnare/tittare genom att bjuda in artister som man tror kan locka fler och delvis andra grupper av människor att titta? Jag skrev t ex om The Ark. När de var med var melodifestivalen het t o m bland mina gymnasie-elever. Problemet kan kanske vara att jokerartisterna bjuds in utan att man har hört låten? Ibland har väl jokrarna fungerat och ibland inte? Själv uppfattade jag att t ex The Ark, mot alla odds, funkade. Deras fans pratade inte om någon "sellout", vad jag hört. Detta är en personlig åsikt men jag har även hört den från flera andra: Markoolio gjorde nog inte sin karriär några större tjänster?

Sen kan man säkert tycka att även jokersystemet är fusk, snacka om gräddfil! Dock kan jag förstå tanken bakom. När Björkman tog över festivalen ansåg många att festivalen behövde vitaliseras. Detta är min åsikt men jag tycker att man lyckats om man ser till intresset. Det är ju fakiskt också så att om Ni tittar i det lite längre perspektivet så har många av de gamla låtskrivarna (Holm, Söderberg m fl) fallit ifrån och en hel del nya tillkommit.

Sen tar Antikartellisten till knepet med Marie Lindberg (?) som exempel på en låtskrivare/ artist som kom in från kylan. Kan kanske vara så, vet inte. Vad jag dock vet är att hon har ihop det med basisten i Date. Han har både skivkontrakt, förlagskontrakt och en hel del kontakter i branschen. Om man nu misstänker fuffens i olika sammanhang så tycker jag det här verkar ganska lovande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vad jag läst om de sk jokrarna har ju tanken med dem varit att locka lyssnare/tittare genom att bjuda in artister som man tror kan locka fler och delvis andra grupper av människor att titta? Jag skrev t ex om The Ark. När de var med var melodifestivalen het t o m bland mina gymnasie-elever. Problemet kan kanske vara att jokerartisterna bjuds in utan att man har hört låten? Ibland har väl jokrarna fungerat och ibland inte? Själv uppfattade jag att t ex The Ark, mot alla odds, funkade. Deras fans pratade inte om någon "sellout", vad jag hört. Detta är en personlig åsikt men jag har även hört den från flera andra: Markoolio gjorde nog inte sin karriär några större tjänster?

Sen kan man säkert tycka att även jokersystemet är fusk, snacka om gräddfil! Dock kan jag förstå tanken bakom. När Björkman tog över festivalen ansåg många att festivalen behövde vitaliseras. Detta är min åsikt men jag tycker att man lyckats om man ser till intresset. Det är ju fakiskt också så att om Ni tittar i det lite längre perspektivet så har många av de gamla låtskrivarna (Holm, Söderberg m fl) fallit ifrån och en hel del nya tillkommit.

Sen tar Antikartellisten till knepet med Marie Lindberg (?) som exempel på en låtskrivare/ artist som kom in från kylan. Kan kanske vara så, vet inte. Vad jag dock vet är att hon har ihop det med basisten i Date. Han har både skivkontrakt, förlagskontrakt och en hel del kontakter i branschen. Om man nu misstänker fuffens i olika sammanhang så tycker jag det här verkar ganska lovande!

Tycker inte jokrarna har bidraget med något eftersom man nästan kan räkna ut på förhand vilka Christer skall välja :-)

Niklas Strömstedt sömninga bidrag t.e.x i en festival som skall vara vital o nytänkande hahaha

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tror nog att de tänker i mer kommersiella banor än folk i gemene vill tro. Vi tar in Amy Diamond igen. Henne ringer barn och tonåringar och röstar på(klirr i kassan) och sen tar vi in någon popgrupp såsom BWO och då når vi den gruppen som ringer in och röstar(klirr i kassan) och sen någon som passar äldre(lite mindre klirr i kassan eftersom de nog inte ringer lika mycket som yngre) och här kan vi ta in en hårdrocksgrupp och få vissa att rösta som normalt aldrig eller sällan gör det annars (klirr i kassan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att de tänker i mer kommersiella banor än folk i gemene vill tro. Vi tar in Amy Diamond igen. Henne ringer barn och tonåringar och röstar på(klirr i kassan) och sen tar vi in någon popgrupp såsom BWO och då når vi den gruppen som ringer in och röstar(klirr i kassan) och sen någon som passar äldre(lite mindre klirr i kassan eftersom de nog inte ringer lika mycket som yngre) och här kan vi ta in en hårdrocksgrupp och få vissa att rösta som normalt aldrig eller sällan gör det annars (klirr i kassan.

Jo snart kanske de klirrar rejält om glashuset , men då kanske Björkman säger , ja men den som inte har begått nån synd får kasta första stenen .......

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att de tänker i mer kommersiella banor än folk i gemene vill tro. Vi tar in Amy Diamond igen. Henne ringer barn och tonåringar och röstar på(klirr i kassan) och sen tar vi in någon popgrupp såsom BWO och då når vi den gruppen som ringer in och röstar(klirr i kassan) och sen någon som passar äldre(lite mindre klirr i kassan eftersom de nog inte ringer lika mycket som yngre) och här kan vi ta in en hårdrocksgrupp och få vissa att rösta som normalt aldrig eller sällan gör det annars (klirr i kassan.

Jag tror inte Ni behöver spekulera i detta fall. Man sa klart och tydligt att jokrarnas roll var att locka de lite mer etablerade artisterna + artister man vanligtvis inte förknippar med festivalen. Man angav två skäl. Det ena var att när jokertanken introducerades hävdade man att många etablerade artister tvekade inför melodifestivalen och man hade svårt att få med "stora namn". Det andra var att man ville bredda artist- och genreutbudet. Detta gick i linje med annat man införde, som man angav, gjordes för att popularisera/ vialisera festivalen. En måttstock på detta är hur mycket pengar det genererar.

Jag har lite svårt att förstå vad det är som upprör med detta. Varje år dyker det samtidigt upp artister som, åtminstone inte jag, har hört talas om tidigare. En kritik som framförts på flera ställen i medierna denna vecka är att det är för många okända/ halvokända artister i kommande deltävling.

Link to comment
Dela på andra sajter

mallorcamange (oregistrerad)
Det som komplicerar det hela, är att det i nuläget har en framtoning av reell konkurrens - och det är det jag inte gillar eftersom konkurrensen inte sker på lika villkor.

Egentligen är det ju ganska enkelt om man nu har en önskan om att någon gång få med en låt. Om man gör låtar som man verkligen tror på, så är det bara att kontakta ett förlag och låta dem ta del av det och bedöma, så kan det finnas chans att det händer något - i alla fall enormt mycket större chans än om man bara skickar in låtar helt anonymt till SVT.

Vill man tvunget vara med som artist, så kan det kanske vara svårare, men som upphovsman behöver det inte vara så komplicerat om man gör musik som förlaget också tror på. Gör man däremot musik som förlaget inte tror på så hade man ju ändå inte kommit med även om de verkligen lyssnade på alla låtarna.

Om det ligger i SVT eller någon annanstans kvittar kanske - men eftersom det är Eurovisionen, så måste det antagligen ligga i en rikstäckande kanal som alla kan se, vilket innebär SVT eller TV4. Sedan kan de sänka orimliga gage till dåliga programledare och ta bort fjant -"reportage" och sådant meningslöst skit, så har de sparat in en hel del - och kanske rentav går runt med hjälp av de miljoner som de får in varje deltävling från telefonrösterna och genom att göra som den "reklamfria" sporten i SVT och sätta upp skyltar att "programmet presenteras av...". 🙂

Jag är ju kanske lite nörd och skriver låtar, spelar in, spelar med band och gillar ändå idol och melodifestivalen, något som jag skulle tycka vara lite fränt är om man inleder festivalen med exempelvis 4-5 program med en jury ungefär som idol - sprättar kuverten, skrattar åt lite dåliga låtar, tycker till om det som är bra, öppnar nya kuvert lyssnar lite, självklart behöver inte alla låtar visas men typ som idol/talang. Sen presenteras låtskrivare + artister som de tänkt. Okej då har vi värmt upp några kvällar innan och sen är det dags för deltävlingarna.

Antagligen skulle G:son kanske få med en låt ändå men inte som det är idag.

Kanske en dum ide men va f-n tänk er en jury med låt oss säga: Bert Karlsson, Andreas Carlsson, kanske Bagge, några gamla artister: Björn/Benny?, Jocke Berg, Hammerfall. Typ en jury per stad som skickar vidare ex antal bidrag till delfinalerna.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Allmänheten skickar in sina bidrag till SVT, men det är inte SVT som bedömer - utan de skickar i sin tur ut dessa bidrag till 3 förlag.

Vilka är de 3 förlagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju kanske lite nörd och skriver låtar, spelar in, spelar med band och gillar ändå idol och melodifestivalen, något som jag skulle tycka vara lite fränt är om man inleder festivalen med exempelvis 4-5 program med en jury ungefär som idol - sprättar kuverten, skrattar åt lite dåliga låtar, tycker till om det som är bra, öppnar nya kuvert lyssnar lite, självklart behöver inte alla låtar visas men typ som idol/talang. Sen presenteras låtskrivare + artister som de tänkt. Okej då har vi värmt upp några kvällar innan och sen är det dags för deltävlingarna.

Antagligen skulle G:son kanske få med en låt ändå men inte som det är idag.

Kanske en dum ide men va f-n tänk er en jury med låt oss säga: Bert Karlsson, Andreas Carlsson, kanske Bagge, några gamla artister: Björn/Benny?, Jocke Berg, Hammerfall. Typ en jury per stad som skickar vidare ex antal bidrag till delfinalerna.....

ne G:son med flera skulle få en rejäl match om reglerna ändras och det vet dom

ja det är inte bara mina bidrag som håller melodifestivals klass , tror det finns mängder i den stora högen av okay låtskrivarmatrial

som bara eldas upp varje år i den stockholmska natten , t.o.m dom konstnärliga fåglarna på taken över östermalm måste gråta den natten

ne de måste till en förändring , någon rakryggad på Granskningsnämnden - eller JK - eller att det klivar fram folk i branschen

som vill lätta på sina hjärtan - tycker de är bedrövligt att behöva räkna upp samma namn varje år nu

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

ne G:son med flera skulle få en rejäl match om reglerna ändras och det vet dom

ja det är inte bara mina bidrag som håller melodifestivals klass , tror det finns mängder i den stora högen av okay låtskrivarmatrial

som bara eldas upp varje år i den stockholmska natten , t.o.m dom konstnärliga fåglarna på taken över östermalm måste gråta den natten

ne de måste till en förändring , någon rakryggad på Granskningsnämnden - eller JK - eller att det klivar fram folk i branschen

som vill lätta på sina hjärtan - tycker de är bedrövligt att behöva räkna upp samma namn varje år nu

konkurrensnämnden finns de väl också

Har hört på låtarna nu

här får alla en länk som är intresserade

http://svt.se/melodifestivalen

LÅT NR 3 känns bra med handen på hjärtat

men dom andra känns riktigt riktigt tråkiga

som man vill lura på svensson även detta år

men de funkar nog hahaha

skall vi verkligen behöva höra detta till leda

denna färglösa ljudmatta som inte har några

varken toppar eller dalar i ens hjärta

vi kanske håller på att utveckla en

lobotomerad-musik-konsumtions-arme

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Det Antikartellisten uttrycker är sina åsikter och sitt tyckande o smak. Du som läser detta behöver inte hålla med honom. Det är också intressant hur han ser på allt detta när allt han vill är att få med sina egna låtar!

Så här berättar Mikael Rickfors om sin medverkan på gp.se idag. Kan vara värt att vädra andras åsikter om t ex G.son:

"Nu, många år senare, tycker Mikael Rickfors att det ska bli kul att vara med i "jättebalunsen". Förra året skickade han in ett egenskrivet bidrag.

- Jag blev totalrefuserad så jag beslutade mig för att lämna skrivandet till dem som kan det bättre.

Årets låt, Du vinner över mig!, är skriven av Thomas G:son. Mikael Rickfors beskriver den som en rocklåt med en 80-talstouch.

- Det är den typ av musik jag började med en gång i tiden. Jag har gått varvet runt."

Så tycker alltså ett proffs. Ett proffs som alltså själv blivit refuserad.

Hela artikeln: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=477705

Antikartellist: Du får det att låta som att Du hatar festivalen. Samtidigt vill Du ha in Dina låtar där? Du kan ändå inte mena att Dina låtar kommer att förändra allt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar ingen att det "inte handlar om hur bra låtarna är?" det är ju ett stort nöja att kolla, å få familjen att samlas framför tvn. ett synnerligen underhållande program!

Antikartellisten: Kan vi få höra nåt av dina bidrag?

Till er som vill höra bra schlager: kolla in musikhögskolornas "Smask"! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Antikartellisten uttrycker är sina åsikter och sitt tyckande o smak. Du som läser detta behöver inte hålla med honom. Det är också intressant hur han ser på allt detta när allt han vill är att få med sina egna låtar!

Så här berättar Mikael Rickfors om sin medverkan på gp.se idag. Kan vara värt att vädra andras åsikter om t ex G.son:

"Nu, många år senare, tycker Mikael Rickfors att det ska bli kul att vara med i "jättebalunsen". Förra året skickade han in ett egenskrivet bidrag.

- Jag blev totalrefuserad så jag beslutade mig för att lämna skrivandet till dem som kan det bättre.

Årets låt, Du vinner över mig!, är skriven av Thomas G:son. Mikael Rickfors beskriver den som en rocklåt med en 80-talstouch.

- Det är den typ av musik jag började med en gång i tiden. Jag har gått varvet runt."

Så tycker alltså ett proffs. Ett proffs som alltså själv blivit refuserad.

Hela artikeln: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=477705

Antikartellist: Du får det att låta som att Du hatar festivalen. Samtidigt vill Du ha in Dina låtar där? Du kan ändå inte mena att Dina låtar kommer att förändra allt?

NEJ ja brinner för att skriva musik

men jag hatar oförätterna kanske mer

som vissa verkar ha förskansat sej idag

Det kan aldrig bli trovärdigt

om jag själv kunde sortera ut

mina egna bidrag som skall

skickas till den sista granskningen

eller va tror du ?

Link to comment
Dela på andra sajter

NEJ ja brinner för att skriva musik

men jag hatar oförätterna kanske mer

som vissa verkar ha förskansat sej idag

Det kan aldrig bli trovärdigt

om jag själv kunde sortera ut

mina egna bidrag som skall

skickas till den sista granskningen

eller va tror du ?

Jag tror Dig. Du har helt och hållet övertygat mig om att Du brinner för Din musik. Varför tar Du inte kontakt med något/ några förlag eller skivbolag? Det är ju nästa naturliga steg. Få folk inom branschen att lyssna på Dina låtar. Om någon sen gillar Din musik så brukar det ju bli så att man tar sig ett snack om vart man vill nå och åt vilket håll man vill gå (oj, Du har "smittat" mig, jag har fått rimsjukan av Dig!).

Rådet är ärligt och vänligt menat. Så har alla som jobbar som låtskrivare idag gjort. Det är inget fusk. För att folk inom branschen skall vilja jobba med Dig måste de få reda på att Du finns. Det är Ditt ansvar att ta kontakten, både gentemot Dig själv och mot Din musik. Det jag har hört talas om funkar bäst är att börja med en telefonkontakt. Vissa svarar att de vill att Du sänder någon låt först. Andra avsätter gärna en halvtimme för en personlig träff. Åtminstone innan han sålde sitt Mariann så var Bert känd som en av de mest tillgängliga för låtskrivare. Han är alltid nyfiken på att höra nya låtskrivare. Han behövde många som kunde skriva låtar till hans artister. Är det sen så att Du siktar på melodifestivalen så har Du ju en bra början efter en första kontakt med Bert eller Lionheart.

Förutom att man inte tävlar på lika villkor, vilka mer saker stör Dig med melodifestivalen?

Med vänliga hälsningar

Wonderboy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Dig. Du har helt och hållet övertygat mig om att Du brinner för Din musik. Varför tar Du inte kontakt med något/ några förlag eller skivbolag? Det är ju nästa naturliga steg. Få folk inom branschen att lyssna på Dina låtar. Om någon sen gillar Din musik så brukar det ju bli så att man tar sig ett snack om vart man vill nå och åt vilket håll man vill gå (oj, Du har "smittat" mig, jag har fått rimsjukan av Dig!).

Rådet är ärligt och vänligt menat. Så har alla som jobbar som låtskrivare idag gjort. Det är inget fusk. För att folk inom branschen skall vilja jobba med Dig måste de få reda på att Du finns. Det är Ditt ansvar att ta kontakten, både gentemot Dig själv och mot Din musik. Det jag har hört talas om funkar bäst är att börja med en telefonkontakt. Vissa svarar att de vill att Du sänder någon låt först. Andra avsätter gärna en halvtimme för en personlig träff. Åtminstone innan han sålde sitt Mariann så var Bert känd som en av de mest tillgängliga för låtskrivare. Han är alltid nyfiken på att höra nya låtskrivare. Han behövde många som kunde skriva låtar till hans artister. Är det sen så att Du siktar på melodifestivalen så har Du ju en bra början efter en första kontakt med Bert eller Lionheart.

Förutom att man inte tävlar på lika villkor, vilka mer saker stör Dig med melodifestivalen?

Med vänliga hälsningar

Wonderboy.

De som stör mej är att det verkar finnas lobbyister som vill göra saker o ting rumsrent

och dom verkar bli ett allt vanligare fenomen , eftersom mycket handlar om pengar

det finns inte bara 10 låtskrivare i det här landet som melodifestivalen verkar bolla

med nu , utan det finns väldigt många vill jag lova ibland dom 3440 bidragen som

både heter de ena och det andra , tror du t.e.x att Stefan Berg slutat att skriva låtar ?

ja listan kan göras lång .................................................................

som Jan Johansen sa , när jag låg på Lionhearts va det inga problem

men efter 2003 har jag inte fått en endaste förfrågan , om jag inte läste fel

SÅ VILKA ÄGER ett statligt verks resurser ida ?

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

- Jag blev totalrefuserad så jag beslutade mig för att lämna skrivandet till dem som kan det bättre.

Årets låt, Du vinner över mig!, är skriven av Thomas G:son. Mikael Rickfors beskriver den som en rocklåt med en 80-talstouch.

- Det är den typ av musik jag började med en gång i tiden. Jag har gått varvet runt."

Så tycker alltså ett proffs. Ett proffs som alltså själv blivit refuserad.

Och då säger jag att Rickfors också förstått att man bör gå via de rätta kanalerna, via förlag, via G:son.

Rickfors vill ju vara med (tydligen främst som artist, inte låtskrivare). Han "rättar sig i ledet."

Visst, vem som helst kan "rätta sig i ledet", men är det vad som utmärker en ärlig chans, att alla har samma möjligheter?

Det borde räcka med "max tre minuter", enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som stör mej är att det verkar finnas lobbyister som vill göra saker o ting rumsrent

och dom verkar bli ett allt vanligare fenomen , eftersom allt handlar om pengar

det finns inte bara 10 låtskrivare i det här landet som melodifestivalen verkar bolla

med nu , utan det finns väldigt många vill jag lova ibland dom 3440 bidragen som

både heter de ena och det andra , tror du t.e.x att Stefan Berg slutat att skriva låtar ?

ja listan kan göras lång .................................................................

som Jan Johansen sa , när jag låg på Lionhearts va det inga problem

men efter 2003 har jag inte fått en endaste förfrågan , om jag inte läste fel

SÅ VILKA ÄGER ett statligt verks resurser ida ?

för mig handlar inte musik om pengar, snarare bristen på dem! Jag är ingen lobbyist. Jag är kritisk till stora delar av musikbranschen. Jag bara talar om för Er det som Ni redan vet men inte verkar vilja låtsas om: Om man gör låtar och vill komma längre så måste man spela upp dem för folk i musikbranschen. Det har aldrig funnits några andra vägar tidigare. Möjligen kan man nu lägga upp dem på en hemsida och få intresse från allmänhet o bransch. Vad är det som är så fult med det? Jag förstår inte det. Sen att allt handlar om pengar, för mig handlar inte musik om pengar. Den musik jag gör älskar jag. Jag har tvärtom fått betala för att kunna göra min musik och detta menar jag inte för att klaga. Sen finns det områden inom musikens värld som fortfarande är ganska oförstörda av pengar. Det finns gott om folk som gör musik trots att villkoren är urusla och att de har en liten publik.

Sen tillåter jag mig att göra en liten jämförelse, även om vissa saker haltar. Jag hoppas budskapet når fram, Märk väl att detta kan överföras på en rad områden. En lovande ung fotbollstalang kommer ingenstans om ingen ser honom. Står han och lattjar själv på sin bakgård lär det bli svårt för omgivningen att upptäcka honom. Han går med i en fotbollsklubb där han får betala för att få vara med. Han får också ställa upp på att arbeta med annat för klubbens bästa. Fler människor får upp ögonen för honom. Han blir köpt över till en klubb i en högre division. Det går bra för vår kille. Han blir uttagen till landslaget. Han blir proffs. Han är med i alla landslagets matcher under de kommande åren. Han dominerar. Överallt syns han. Efter några år börjar dock hans karriär att dala och han börjar ev en tränarkarriär istället.

Så här har det alltid gått till i musikindustrin också, även i de mindre sammanhangen. Även inom de smalare genrerna söker man efter talang. Hur musikälskande människorna bakom det lilla, entusiastiska bolaget än är så behöver de skivor som åtminstone genererar ett litet överskott för att kunna driva det vidare. Det tror sjutton att även de väljer artister och låtskrivare som de tycker gör bra grejjer, sen är tycke och smak något personligt.

Jag kommer med förslaget att vi har en elit i melodifestivalen som vet hur slipstenen skall dras, låtskrivarmässigt och hur man skall ta sig fram. De har också varit nybörjare utan kontakter som skrev sina första alster hemma på kammaren. Är alla de onda? Är per definition alla som jobbar med festivalen giriga, pengagalna människor vars enda intresse är att generera så mycket vinst som möjligt? Tror inte det. Däremot tror jag att de finns och det gör de av samma anledning som i ALLA ANDRA branscher också. Så ser det ut idag, om någon inte visste det. Jag menar inte detta som vare sig negativt eller positivt. Om någong har någonting bra som resten av världen borde få ta del av så är det väl, på ett sätt, fantastiskt att det finns en struktur som hjälper till att lyfta fram det.

Sen påstås det att det myglas i festivalen. Jag säger att jag har hört vad Ni påstår och håller med om att det kan vara så. De "bevis" som anförs håller dock inte till 100%, inte ännu i alla fall. Det kan också vara som i min jämförelse med fotbollen, att det är en mördande konkurrens och därför oerhört svårt att nå fram i denna och att de som redan är inne har en hel del gratis. Jan Johansen kanske inte platsar i landslaget just nu? Det "skvaller" jag har hört är att han kan vara ganska svår att ha att göra med. Har även sett honom på scen där t o m tidningar har rapporterat om hur han uppträtt ganska olämpligt mot både publik och folk inom branschen. Jag tycker dock att han är en fantastisk sångare men inte alltid lika kul på scen - min åsikt. Samma sak kan ju faktiskt gälla för Stefan Berg. Han kanske inte levererar lika bra låtar längre? Och då är vi ju där Du vill - att någon annan får chansen istället. Då pratar vi ju om att det kanske inte är så lätt att få med låtar trots att man är/ har varit stor och bevisligen levererat "brottarhittar". Han kanske får sitta på avbytarbänken nu och någon annan får chansen, eller? G:son fick ju inte med något alls i förra eller var det förrförra? Nån gång har han väl haft med ganska många, 7 - 8? Tänk om det är så att många tycker att han gör bra låtar inom genren melodifestival? Han har också eller har haft ett hårdrocksband. Dem har det inte gått lika bra för. Det verkar som om folk inte har upptäckt hans hårdrocksmusik, eller hur? De har gjort minst en platta, den sålde inget vidare. Om han nu slickar så mycket rumpa som Du påstår varför lyckas han inte med hårdrocken som han själv säger är hans stora kärlek? Kan det ha att göra med att folk i branschen inte tror på det eller tycker det är bra. Kan det bero på att den stora hårdrockspubliken inte tycker att det är något speciellt och därför inte köper det?

Då pratar vi i så fall om ett samhällsfenomen som har genomslag i de flesta kulturer och även i naturen. Det tror jag man får acceptera om man inte vill leva samhällsfrånvänt. Däremot kan man bidra till att försöka förändra saker man inte tycker fungerar tillfredställande. Det gör man kanske inte genom att bara häva ur sig i sådana här forum. Det finns kanske bättre arenor för det.

Känns också konstigt när Du skriver att listan kan göras lång på låtskrivare/ artister som inte längre får vara med och samtidigt klagar över att det är samma tio som får var med år efter år, eller hur?

Vad jag förstår så finns det bolag som satsar stora resurser på melodifestivalen. Det finns också andra bolag som inte satsar där, de har en annan inriktning. Om jag har en låt som jag tror stenhårt kan platsa i melodifestivalen så går jag väl inte till ett bolag som inte satsar på festivalen, eller hur? Jag går inte heller upp till chefen för bilprovningen och spelar upp min låt och hoppas på att han har de rätta kontakterna, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då säger jag att Rickfors också förstått att man bör gå via de rätta kanalerna, via förlag, via G:son.

Rickfors vill ju vara med (tydligen främst som artist, inte låtskrivare). Han "rättar sig i ledet."

Visst, vem som helst kan "rätta sig i ledet", men är det vad som utmärker en ärlig chans, att alla har samma möjligheter?

Det borde räcka med "max tre minuter", enligt mig.

Rickfors ville från början deltaga med en egen låt, tolkar jag det som. Sen är han också artist och kan deltaga som sådan också.

Om man misstänker fusk, varför inte då gå "den rätta vägen", den som folk i alla tider gått? Är det något fusk med den? Kontakta förlag eller skivbolag som aktivt satsar på festivalen? På vilket sätt fuskar Du om Du går dit där kunskapen finns? Så gör man i alla andra sammanhang. Finns det luringar som man kan träffa på? Säkert, detta är ju något av en lycksökarbransch och oseriösa personer finns överallt. Ett sätt att, till viss del, kunna skydda sig kan vara att gå till de största, mest omtalade. Vad är problemet? Att man kanske får ett "Nej, tack!"???

För Er som har missat det: Jag har flera gånger skrivit att det som Claes påstod sig ha hört om låtgallringen inte lät ok om det visar sig stämma. Där är vi överens, om det visar sig stämma. Jag verkar dock ha lite högre krav på bevisbörda inna jag kastar stenen. Om jag övertygas kommer jag gladeligen att vara med och kasta. Vill för övrigt nå fram med att det är så det brukar gå till, att man skaffar sig ett underlag först. Annars är det lätt att framstå so konspirationsteoretiker. Jag menar absolut inte att någon här skulle vara det. Däremot menar jag att det blir lite fånigt att bli utmålad som lobbyist bara för att man pekar på att det kan vara på ett annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så spelar det ingen roll för mig att det är förlagen som bestämmer, utan det är helt ok. Det jag är emot, är att det ger ett felaktigt intryck av att vara tävling på lika villkor eftersom allmänheten bjuds in varje år. Hade SVT slutat göra så och i stället ärligt talat om i reglerna att man måste gå via förlagen för att ha en chans att få med sina bidrag, så skulle jag inte gnällt om det, utan det jag vänder mig emot är oärligheten.

Sedan kan jag helt klart hålla med Wonderboy om att när man har blivit upplyst om hur det fungerar i praktiken och alltså vet att man måste gå via förlag för att ha någon chans, så är det ju bara att kontakta dem och höra vad de säger om låtarna. Man kan ha kontakt med förlagen på olika sätt - antingen att man bara släpper enstaka låtar till dem, att man gör låtar på beställning eller att man släpper allt sitt material till dem - eller säkert femtielva andra upplägg. Deras åtagande är sedan att försöka hitta lämpliga artister och/eller sammanhang för låtarna och i gengäld så tar förlaget som regel 33% av intäkterna för låten. Det är ett ganska bra upplägg, eftersom förlagen ju vet bättre än man själv vad som fungerar och var det fungerar - och de har kontakterna som behövs för att kunna "sälja in" låtarna till olika artister/skivbolag.

Om förlaget ratar ett bidrag som man lämnar direkt till dem, så är det inte heller så sannolikt att de hade valt ut det bidraget om de verkligen hade lyssnat igenom alla inskickade låtar heller, så då är det ju likväl bättre att ha tagit den kontakten först - i stället för att skicka till SVT...

Link to comment
Dela på andra sajter

Talade just med en amerikansk vän, ljudtekniker, och nämnde melodifestivalen. Han hade hört om något härifrån som hette BWO, han hade hört att det skulle vara billig radio-musik gjord av intellektuella. Så jag beskrev lite och skickade honom en bild 😉

21s06_schlag_3_jpg_861503b.jpg

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så spelar det ingen roll för mig att det är förlagen som bestämmer, utan det är helt ok. Det jag är emot, är att det ger ett felaktigt intryck av att vara tävling på lika villkor eftersom allmänheten bjuds in varje år. Hade SVT slutat göra så och i stället ärligt talat om i reglerna att man måste gå via förlagen för att ha en chans att få med sina bidrag, så skulle jag inte gnällt om det, utan det jag vänder mig emot är oärligheten.

Sedan kan jag helt klart hålla med Wonderboy om att när man har blivit upplyst om hur det fungerar i praktiken och alltså vet att man måste gå via förlag för att ha någon chans, så är det ju bara att kontakta dem och höra vad de säger om låtarna. Man kan ha kontakt med förlagen på olika sätt - antingen att man bara släpper enstaka låtar till dem, att man gör låtar på beställning eller att man släpper allt sitt material till dem - eller säkert femtielva andra upplägg. Deras åtagande är sedan att försöka hitta lämpliga artister och/eller sammanhang för låtarna och i gengäld så tar förlaget som regel 33% av intäkterna för låten. Det är ett ganska bra upplägg, eftersom förlagen ju vet bättre än man själv vad som fungerar och var det fungerar - och de har kontakterna som behövs för att kunna "sälja in" låtarna till olika artister/skivbolag.

Om förlaget ratar ett bidrag som man lämnar direkt till dem, så är det inte heller så sannolikt att de hade valt ut det bidraget om de verkligen hade lyssnat igenom alla inskickade låtar heller, så då är det ju likväl bättre att ha tagit den kontakten först - i stället för att skicka till SVT...

Håller med 100%!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan jag helt klart hålla med Wonderboy om att när man har blivit upplyst om hur det fungerar i praktiken och alltså vet att man måste gå via förlag för att ha någon chans, så är det ju bara att kontakta dem och höra vad de säger om låtarna.

Visst.

Synd bara att det tydligen leder till kvalmig likriktning. Det finns ju bra musik (som svenskar och européer säkerligen skulle gilla) som inte låter så förbaskat medhårs och traditionellt in absurdum, såsom huvuddelen av de olika startfält man genomlidit genom åren.

Exempelvis Lordi var en frisk fläkt som man trodde kunde förändra de kommande startfälten mot liiiite mer spännande koncept - framförallt musikaliskt? Men icke. Visst, Poodles och H.E.A.T; hårdrock - men bara vad gäller instrumenteringen, inte låten i sig.

Nåja, man kan ju faktiskt välja vad man lyssnar på.

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, så spelar det ingen roll för mig att det är förlagen som bestämmer, utan det är helt ok. Det jag är emot, är att det ger ett felaktigt intryck av att vara tävling på lika villkor eftersom allmänheten bjuds in varje år. Hade SVT slutat göra så och i stället ärligt talat om i reglerna att man måste gå via förlagen för att ha en chans att få med sina bidrag, så skulle jag inte gnällt om det, utan det jag vänder mig emot är oärligheten.

Sedan kan jag helt klart hålla med Wonderboy om att när man har blivit upplyst om hur det fungerar i praktiken och alltså vet att man måste gå via förlag för att ha någon chans, så är det ju bara att kontakta dem och höra vad de säger om låtarna. Man kan ha kontakt med förlagen på olika sätt - antingen att man bara släpper enstaka låtar till dem, att man gör låtar på beställning eller att man släpper allt sitt material till dem - eller säkert femtielva andra upplägg. Deras åtagande är sedan att försöka hitta lämpliga artister och/eller sammanhang för låtarna och i gengäld så tar förlaget som regel 33% av intäkterna för låten. Det är ett ganska bra upplägg, eftersom förlagen ju vet bättre än man själv vad som fungerar och var det fungerar - och de har kontakterna som behövs för att kunna "sälja in" låtarna till olika artister/skivbolag.

Om förlaget ratar ett bidrag som man lämnar direkt till dem, så är det inte heller så sannolikt att de hade valt ut det bidraget om de verkligen hade lyssnat igenom alla inskickade låtar heller, så då är det ju likväl bättre att ha tagit den kontakten först - i stället för att skicka till SVT...

Ja tror det är många som är upplysta att förlagen har först tjing och i.o.m de en gräddfil

varför huvudtaget mer Jokrar i festivalen när dom redan har ca 10 jokrar typ i deltävlingarna

som alltid äter upp en större del av kakan direkt år efter år efter år ?

Annars är Bidrag Nr 3 de enda bidrag

hittils som håller måttet , de är dessutom

ett riktigt bra bidrag , de satte sej direkt

så visst är Bobby o Ubeda duktiga där

men dom är inte ensamma om att skriva

repriser idag

hahahaha

Ojj har G:son med 2 bidrag

och Ubeda denna deltävling också

hahahaha

skrev förresten ett liknande bidrag

som bidrag nr 6 med en mycket bättre

sångerska men den har blivit ratat varje

år nu , min låt är dessutom mycket

roligare utan att skryta , där är texten

ochså skriven av en väldigt meriterad

textförfattare som t.o.m försökt själv

via sina kanaler , men talangscouterna

som själva är med i festivalen blev

väl lite rädda när dom hörde på biten

när dom började förstå att släpps

denna igenom så får ju dom svårare

med sina egna bidrag också att komma

med , ja till den sista granskningen

haha vilken mygelfestival det verkar vara

rakt igenom

haha internationella juryn hade visst ändrat sej nu

mvh Antikartellmusikern

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...