Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

MXL har en högre snitthastighet medans B1'an är känd för sin acceleration.

Båda två har begränsat bagageutrymme och saknar lull-lull som sidokuddar och fönsterhissar.

Sammanfattningsvis är det dött lopp mellan de två kombattanterna. Som oftast är det den personliga smaken som avgör vilken kärra man ska satsa på.

Postat

Glömde Line Audio CM3 - som verkar vara en vidareutveckling av en redan bra mik (CM2). "Bättre bas" skrev någon butik...

Det jag börjat med att titta på nu är frekvenskurvor över de tre mikarna, så som tillverkarna själva presenterar dem på sina webbsidor.

Går man efter det är ju Line Audio CM3 den klara vinnaren... Den har fantommatning 12-52V, hoppas det funkar till ett Terratec Phase x24 fw...

😏

//:debatt

Postat (redigerat)

Beträffande gitarrinspelningen tycker jag att det är fler mikrodetaljer och "vackrare ljud" med MXL V67, men basfattigare jämfört med Line Audio CM3. Studio B1 har inte använts till gitarr på testsidan tyvärr. Kanske är det så att Line Audio CM3 förvisso är mer neutral än MXL-en, men inte lika nyansrik (mikrodetaljer).

Vad gäller sånginspelningarna (man) så rangordnar jag MXL först, därefter Line Audio CM3 och sist Studio Projects B1. Ingen är dålig och skillnaderna är små men märkbara; Studio Projects B1 tycker jag låter något instängd och plåtig och Line Audio CM3 är inte lika nyansrik som MXL V67G. Såvida nu inte detta är V67i-, V67N- eller V67Q-modell som testats... MXL är lättast att tycka om.

Men observera åter igen: skillnaderna är små och skulle jag betygsätta dem där 5 är högst så får MXL 4.5, de andra två 4.0.

Testet gjordes i hörlurar, billiga slutna Sennheiser. Hur mycket påverkar det på en skala...

😄

Redigerat av debatt
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag köper bara grejerna om dom är snygga.

Det har jag lärt mig av en kille här på forumet.

Så det får bli MXL.

Redigerat av drloop
Postat
Beträffande gitarrinspelningen tycker jag att det är fler mikrodetaljer och "vackrare ljud" med MXL V67, men basfattigare jämfört med Line Audio CM3. Studio B1 har inte använts till gitarr på testsidan tyvärr. Kanske är det så att Line Audio CM3 förvisso är mer neutral än MXL-en, men inte lika nyansrik (mikrodetaljer).

Vad gäller sånginspelningarna (man) så rangordnar jag MXL först, därefter Line Audio CM3 och sist Studio Projects B1. Ingen är dålig och skillnaderna är små men märkbara; Studio Projects B1 tycker jag låter något instängd och plåtig och Line Audio CM3 är inte lika nyansrik som MXL V67G. Såvida nu inte detta är V67i-, V67N- eller V67Q-modell som testats... MXL är lättast att tycka om.

Men observera åter igen: skillnaderna är små och skulle jag betygsätta dem där 5 är högst så får MXL 4.5, de andra två 4.0.

Testet gjordes i hörlurar, billiga slutna Sennheiser. Hur mycket påverkar det på en skala...

🙁

Lyssningen kan absolut påverka, eftersom du kanske inte hör alla detaljer om lyssningen inte är tillräckligt bra...

Många tycker att neutrala micar låter "tråkigt" eftersom de inte tillför något, utan bara låter signalen gå rakt igenom, typ. Är man ute efter en ofärgad mic, så är CM3 onekligen ett bra val.

Postat
Lyssningen kan absolut påverka, eftersom du kanske inte hör alla detaljer om lyssningen inte är tillräckligt bra...

Många tycker att neutrala micar låter "tråkigt" eftersom de inte tillför något, utan bara låter signalen gå rakt igenom, typ. Är man ute efter en ofärgad mic, så är CM3 onekligen ett bra val.

Exakt, därför tänker jag koppla in datorn till stereon och höra, alternativt kanske bränna en cd med testfiler om det går. Jag har ju inget ljudkort som fungerar ännu som jag koppla mellan stereon och laptopen och jag är inte särskilt förtjust i att koppla laptopens hörlursuttag till stereons cd-ingångar t.ex.

Just min tanke också, detta att MXL-miken kanske färgar ljudet något på ett vad jag uppfattar förföriskt sätt, men jag undrar nog trots allt om inte det är lite fler detaljer i ljudåtergivningen hos MXL?! 895 spänn som jag sett för en Line Audio CM3 är nog dock ett fynd, tror jag...

Men nu till den viktigaste tankegången: vem är det som ska tycka att det ska låta bra egentligen? Jag som köpare av miken eller den/de som lyssnar på låtarna och kanske har ännu bättre hörsel? Ska man verkligen köpa en mik efter hur man själv uppfattar frekvensåtergivningen på den eller efter hur den återger frekvenserna enligt kurvor på ett papper? Låt säga att det faktiskt stämmer att den billiga Line Audio CM3 verkligen kan återge frekvenserna mycket bra och jag hör sämre runt 6000 hertz och har en dipp där, ska jag då köpa Line Audio CM3 eller ska jag köpa en annan mik med en puckel runt 6000 hertz? Det var bara ett exempel...

Som det ser ut just nu så kan jag göra en ojämförligt bästa deal på Line Audio CM3-miken hos den musikaffär jag handlat en hel del hos förut och som jag har en innestående bautarabatt hos. Dessutom säljer de det av mig tidigare nämnda externa ljudkortet just nu till kalaspris!

☺️

Postat

Jag satt och mixtrade med mina line audio CM3 framför gitarren, har nyss köpt dem. Jag lyssnade bara i lurarna, Beyerdynamic DT150 men jag tyckte de lät jäkligt bra till akustik gitarr. Har du råd tror jag att en CM3 ihop med nån av de stormembranare du beskrev skulle kunna ge att väldigt bra gitarrljud, du kan nog med de två testa fram många fina ljud.

Min gissning är att stormembranarna är bättre att sjunga i än den lilla CM3an.

Måste försöka lära mig hur man lägger ut ett ljudklipp här. Jag har ju Röde NT2-A, men den ensam låter inte så bra till gitarren att man baxnar, men en kombination av CM3 plus vilken som helst av de vanliga stormembranarna blir helt great.

Jag kopplade två CM3 i stereo och stormembranaren i mono en bit bort, men det låter säkert bra med bara en CM3 med. Fick tipset av bla annat de jag känner rätt bra på Börsen i Gävle att CM3 är en höjdare på akustiska instrument. Och inte alls tråkig som en del tycker.

post-8284-1233972559_thumb.jpg

Postat
Jag köper bara grejerna om dom är snygga.

Det har jag lärt mig av en kille här på forumet.

Så det får bli MXL.

Jag tyckte CM3orna var väldigt söta, men eftersom de är så små så köpte jag tre stycken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.