Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ!

Jag har en burk som bestÄr av Antec Sonata chassi (1:a versionen) MSI intel pe865-max2, Intel P4 3.0ghz mm.

IgÄr skulle jag koppla in en nyinköpt Samsung mobil via en av de bakre USB portarna vilket jag redan hade gjort ett par grr utan problem.

Plötsligt hördes ett svagt knÀppande eller frÀsande ljud precis nÀr jag satte sladden i telefonen, datorn hÀngde sig och det luktade brÀnd elektronik.

Efter det startar datorn inte. Moderkortet fÄr ström sÄtillvida att nÄgra dioder pÄ det lyser (men om allt fÄr ström vet jag inte). HÄrddiskarna spinner igÄng men gÄr inte in i BIOS och jag fÄr inga pip som tyder pÄ att datorn skulle boota om eller dyl. samt flÀktarna snurrar.

SkÀrmen förblir helt svart.

Jag har testat att koppla ifrÄn allt som har med USB att göra, inkl sladdarna som kopplar USB portarna till moderkortet men utan resultat.

Jag kan inte men ögat se att nÄgot skulle ha brunnit pÄ moderkortet men har inte skruvat isÀr allt.

Jag har inga större förhoppningar om att fÄ igÄng datorn (och antar att jag bara fÄr köpa en ny)...det Àr förmodligen inte vÀrt att lÀgga 1000:- pÄ ett nytt moderkort bara för att testa OM det Àr just moderkortet som har brunnit om det sen visar sig att det var nÀtagget som behövde bytas.

Undrar dock om ngn har nÄgra idéer eller har varit med om ngt liknande?

tack

ps. tillĂ€ggas bör att det som tur var inte Ă€r min musikdator som har brunnit utan kontorsdatorn 😑

Annons
Postat

Varit med om nÄgot liknande. En Àldre dator med USB 1-portar som började frÀsa och spraka ibland nÀr man anslöt nÄgot via USB. Den hÀngde sig gÀrna dÄ ocksÄ.

Om flÀktar och hÄrddiskar snurrar igÄng tror jag att du kan utesluta nÀtagget. Gissar att moderkortet gjort sitt. Du kan eventuellt behöva nya minnen ocksÄ.

Postat

Hm, trÄkigt!

Kan du kÀnna om nÀtagget fortfarande luktar brÀnt eller om du kÀnner nÄgon doft frÄn moderkortet?

Du kan inte ta nÀtagget frÄn nÄgon annan dator bara för att testa? Gissar dock pÄ att det Àr moderkortet.

Jag tror att USB-funktionerna hanteras av Sydbryggan pÄ din dator och har den brÀnt sÄ kommer du inte Ät diskar etc heller.

Cheers!

Postat
Jag tror likt Joachime; moderkort och eventuellt minnen.

Mycket sannolikt att det Àr moderkortet. Jag har dock varit med om att ett nÀtagg slutade leverera ström för vissa spÀnningsnivÄer men inte för andra...

Postat

Yepp moderkortet och minnen ..

Mitt paja oxÄ för tvÄ vekor sen.Stack in mitt 4 gigs usb minne bara .Poff sa det

Musen paja,moderkort Äthelvete och minna nya 2x2 gigs minnen rök.

Vad Ă€r det som hĂ€nder har alldrig vart med om nĂ„tt sĂ„nt .Är det billiga kretsar som gör det i

dagens moder kort ??

Postat
Yepp moderkortet och minnen ..

Mitt paja oxÄ för tvÄ vekor sen.Stack in mitt 4 gigs usb minne bara .Poff sa det

Musen paja,moderkort Äthelvete och minna nya 2x2 gigs minnen rök.

Vad Ă€r det som hĂ€nder har alldrig vart med om nĂ„tt sĂ„nt .Är det billiga kretsar som gör det i

dagens moder kort ??

Hm, du satte inte in minnena under drift va? 😑

Postat

tack för era svar

moderkortet Àr 4 Är gammalt sÄ för det första Àr det rÀtt svÄrt att överhuvudtaget hitta ett nytt och rent ekonomiskt kÀnns det inte riktigt vÀrt det utan jag har redan bestÀllt en ny modern dator till ett vÀldigt förmÄnligt pris genom en vÀn som jobbar pÄ en datortillverkare

hur stor tror ni att sannolikheten Àr att det Àr kabeln (eller t.o.m. Ànnu osannolikare sjÀlva telefonen) som Àr boven i dramat? Àr det sannolikaste att moderkortets kretsar Àr av dÄlig kvalitet eller att det har kommit in damm eller sÄ....

jag har precis pratat med elektronikvaruhuset dÀr jag köpte telefonen om att skicka in kabeln pÄ service för undersökning....vill ju inte brÀnna en till dator

Postat

Nu gissar jag bara men USB-porten borde klara en kortslutning av 5 V-matningen utan att brÀnna nÄgot. Det kan vara andra strömmar som vandrat via USB-porten som orsakat det hele.

Postat (redigerat)

Om jag minns rÀtt var det en tidig serie av just Antec Sonata chassin som hade USB-sladdarna till fronten felmÀrkta sÄ att om man kopplade efter mÀrkningen sÄ blev anslutningen polvÀnd till uttagen pÄ framsidan av chassiet. Denna felmÀrkning gav en hel del problem för dem som byggde med det aktuella chassiet.

Det skulle kunna vara i alla fall en bidragande orsak till ditt problem.

Generellt sett i största allmÀnhet sÄ kan det vara pÄ sin plats att i detta sammanhang, nÀr vi ÀndÄ Àr intte pÄ strömförsörjning, ocksÄ Äter propagera för val av nÀtaggregat med god kvalitet och med en rejÀl kraftreserv. Det finns massor med billiga aggregat pÄ marknaden som aldrig borde monteras. Det Àr vÀl investerade pengar att lÀgga nÄgra extra hundralappar pÄ strömförsörjningen. Det kan löna sig mycket bra i lÀngden med tanke pÄ att ett nÀtaggregat som gÄr sönder kan dra med sig ett antal andra dyra komponenter. Plus att bristande strömförsörjning Àr en ganska vanlig orsak till instabila datorer.

Som en annan parentes: Visst kan ett nÀtaggregat ha fel pÄ vissa av spÀnningarna och inte andra. Ett bra sÀtt att kolla nÀtaggregat, (Àven om man har större elektronikintresse och gott om mÀtinstrument och kunskaper), Àr ett litet mÀtinstrument som finns att köpa för bara nÄgra hundralappar och som Àr specialgjort just för kontroll av datornÀtaggregat. Det har en digitaldisplay som visar alla spÀnningarna samtidigt och anslutningar för alla vanliga typer av datorströmsladdar, bara att jacka i de befintliga sladdarna. Finns t ex pÄ Dustin. Det Àr ju inget fantastiskt precisionsinstrument, men Àr jÀttebra för att snabbt kolla om nÀtagget i den krÄnglande datorn har nÄgorlunda rÀtt spÀnningar.

Redigerat av Violiner
Postat

jag har 2 antec sonata chassin och pÄ bÄda har jag haft problem med de frÀmre portarna....i det hÀr fallet kopplade jag in i en av de bakre portarna men det kanske kan hÀnga ihop.

nu har jag bestÀllt en fujitsu-siemens dator och det jag reagerade pÄ i specen var watt antalet i nÀtagget som endast Àr pÄ 300w...samtidigt Àr det ju en testad konfiguration som dom i normala fall lÀmnar 3 Ärs garanti pÄ (i detta fall Àr det ett demoex som har 2 Är kvar pÄ garantin) sÄ jag hoppas verkligen det fungerar

Postat
Hm, du satte inte in minnena under drift va? đŸ˜±

under drift?? ram minnerna .knappast ha ha ha

usb minnet satte jag in under drift i front porten ..

Har byggt egna pc datorer sen 94 har alldrig stöt pÄ detta fenomen

under den tiden ..Nu Àr jag ingen kretts nisse.

Att grafikkort och ram minnen har pajat har man varit med om

men inte usb portar som rycker sÄ allt pajar .det Àr helt nytt för mej

Postat
under drift?? ram minnerna .knappast ha ha ha

usb minnet satte jag in under drift i front porten ..

Har byggt egna pc datorer sen 94 har alldrig stöt pÄ detta fenomen

under den tiden ..Nu Àr jag ingen kretts nisse.

Att grafikkort och ram minnen har pajat har man varit med om

men inte usb portar som rycker sÄ allt pajar .det Àr helt nytt för mej

Hm, det Àr jag som lÀser lite vÀl snabbt...

Cheers!

Postat (redigerat)

Har rÄkat ut för liknade sak med en digital kamera men det enda som hÀnde var att grafik kortet blev brÀnt, dÀr av att inte skÀrmen startade.

Lyckat till!

Redigerat av Stonerbox
Postat (redigerat)
jag har 2 antec sonata chassin och pÄ bÄda har jag haft problem med de frÀmre portarna....i det hÀr fallet kopplade jag in i en av de bakre portarna men det kanske kan hÀnga ihop.

nu har jag bestÀllt en fujitsu-siemens dator och det jag reagerade pÄ i specen var watt antalet i nÀtagget som endast Àr pÄ 300w...samtidigt Àr det ju en testad konfiguration som dom i normala fall lÀmnar 3 Ärs garanti pÄ (i detta fall Àr det ett demoex som har 2 Är kvar pÄ garantin) sÄ jag hoppas verkligen det fungerar

Som kontors dator fungerar 300w aldeles utmÀrkt.

VÀrre om du ska spela dagens spel.dÄ Àr det en flask hals

SÄ inga problem för kontoret. fujitsu-siemens bygger bra datorer tycker jag, bÀttre Àn packard bell och compaq.

bra val ..lycka till med din nya kontors dator ..

Mvh Henrik

Redigerat av Hemmpe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.