Jump to content
Annons

Missljud i spårbyte


HoboRec

Recommended Posts

Vet inte hur många timmar jag lagt på att bränna ut ett masterskiva som skulle gått till tryckeriet i måndags nu egentligen. Problemet jag har är att de flesta av låtarna flyter ihop men rundgångar och annat smått och gott. Har mastrat i Cubase och sedan exporterat ut wav och använder sedan Nero för att bränna skivan. Problemet jag har nu är ett litet digitalt knäppljud i spårbytena mellan de låtar som flyter ihop. Fattar inte varför, har gjort så här hur många gånger som helst förr utan problem. Har provat olika skivor, olika brännarhastighet och olika datorer. Samma problem.

Är tacksam för all hjälp jag kan få för att lösa detta? Om inget funkar får jag väl skicka skivan med ett enda spår på och skicka med tids-koder på ett papper till tryckeriet, som man gjorde med DAT-banden. Men det känns onödigt på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag provade med något enkelt gratisprogram bara för att prova, det blev samma resultat.

Jag har även provat att lägga alla wav filer efter varandra på ett cubase-spår för att se om det var något fel på filerna, men då flyter det mjukt och fint. Så det måste vara något med bränningen känns det som. Eller?

Har du någon länk till det där programmet eller måste jag googla? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade med något enkelt gratisprogram bara för att prova, det blev samma resultat.

Jag har även provat att lägga alla wav filer efter varandra på ett cubase-spår för att se om det var något fel på filerna, men då flyter det mjukt och fint. Så det måste vara något med bränningen känns det som. Eller?

Har du någon länk till det där programmet eller måste jag googla? 😏

Ah okey, då tror jag nog inte något annat program kommer hjälpa dig heller.

Jo, måste ju vara bränningen, du har prövat i olika mediaspelare och det flyter på bra mellan spåren där?

Jag hade lite svårt att hitta den specifika versionen då flera företagen har norpat "recordnow" namnet till höger och vänster sen stomp lade ner, men det som funkar bra är Stomp RecordNow 4.5 och det verkar tydligen vara lite svårt att få tag på utanför fildelarkretsarna, kommer ihåg att det var därifrån jag fick mitt tips också.

Hittar tyvärr ingen riktigt säker länk till programmet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur många timmar jag lagt på att bränna ut ett masterskiva som skulle gått till tryckeriet i måndags nu egentligen. Problemet jag har är att de flesta av låtarna flyter ihop men rundgångar och annat smått och gott. Har mastrat i Cubase och sedan exporterat ut wav och använder sedan Nero för att bränna skivan. Problemet jag har nu är ett litet digitalt knäppljud i spårbytena mellan de låtar som flyter ihop. Fattar inte varför, har gjort så här hur många gånger som helst förr utan problem. Har provat olika skivor, olika brännarhastighet och olika datorer. Samma problem.

Är tacksam för all hjälp jag kan få för att lösa detta? Om inget funkar får jag väl skicka skivan med ett enda spår på och skicka med tids-koder på ett papper till tryckeriet, som man gjorde med DAT-banden. Men det känns onödigt på något sätt.

Kan det hjälpa att lägga en kort (extremt kort) fade out och sen en lika kort fade in? Bara för att få bort spraket men samtidigt så kort att det inte hörs?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det hjälpa att lägga en kort (extremt kort) fade out och sen en lika kort fade in? Bara för att få bort spraket men samtidigt så kort att det inte hörs?

Cheers!

Tja! Jag testade det, men gör man för snabb fade så blir det klippljud och gör man det längre så blir det ett glapp... men jag har löst det ändå. Jag exporterade 0.015 sekunder i börjanoch slutet av varje spår och gjorde sedan en 0.015 sekunders crossfade i brännprogrammet. Då flöt det fint. Men det är löjligt att det inte bara funkade att exportera och bränna tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...