willman (oregistrerad) Postat 28 januari 2009 Postat 28 januari 2009 Hej där. Vi har, sedan ett tag, ett källarband, som lirar rock ala 70´s 80´s, med vanlig uppsättning. sång, 2 guror, bas å trummslagare. Hur som helst så är min fråga vilket PA som skulle fungera bäst. Det vi använder idag är: Som mixer har vi en Korg D1600 som vi köpte av den enkla anledningen att vi ville kunna spela in simpelt. Sen har vi en gammal mixer som vi använder som slutsteg då detta är inbyggd i denna. 2x400w eller nåt sånt. som högtalare använder vi ett par gamla 2x12" som låter mindre bra... Nu ska vi inhandla nya roliga saker å har funderat på lite olika... Vet inte exakt vad folk brukar använda, men vi har typ funderat på om man ska ha ett par 2x15 åsså kanske två 18" subbar till det... Detta skulle väl även fungera skapligt bra på spelningar etc? Kan man, vid köp av detta, tex köpa aktiva subbar som driver 2x15", alternativt aktiva 2x15 som driver subbar? Eller är det bättre att köra passivt med ett slutsteg till hela dreten? Som ni ser så begriper jag inte så mycket, så berätta gärna så mycket och enkelt som möjligt, å berätta gjärna om ja behöver typ delningsfilter eller liknande och vad jag i så fall ska med denna till 😳 Hypertacksam för svar!!! MVH W
willman (oregistrerad) Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 ingen som har ett litet tips alls? kanske e på fel ställe 🙂
slejnard Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 Hej Nu va ja int riktigt med 😆 . Men en aktiv högtalare är väldigt smidigt. Den har inbyggd förstärkare (aktiv) och du slipper en massa kablar.
willman (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 HejNu va ja int riktigt med 😏 . Men en aktiv högtalare är väldigt smidigt. Den har inbyggd förstärkare (aktiv) och du slipper en massa kablar. Ok tacksam för svar hur som helst:) Men ett par aktiva 2x15 kommer man en bit med antar jag? Kanske med två 18" subbar till det?
slejnard Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 (redigerat) Ok tacksam för svar hur som helst:) Men ett par aktiva 2x15 kommer man en bit med antar jag? Kanske med två 18" subbar till det? Japp. Dessa har vi:http://www.musikshopen.com/opera-live-p-4320.html Inte så dyra men funkar okej till små ställen. Det kan räcka med en 18"subbas till dom. Det finns såklart dyrare å bättre grejer. Edit: Du får klipp/klistra länken själv ser jag... 🙁 Edit igen: I replokalen behöver du inga subbar Redigerat 30 januari 2009 av slejnard
willman (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 (redigerat) Japp. Dessa har vi:http://www.musikshopen.com/opera-live-p-4320.htmlInte så dyra men funkar okej till små ställen. Det kan räcka med en 18"subbas till dom. Det finns såklart dyrare å bättre grejer. Edit: Du får klipp/klistra länken själv ser jag... 🙂 Edit igen: I replokalen behöver du inga subbar okej, kollade på dom här, aktiva 2x15"-----> Alto MS 152A http://www.musikshopen.com/alto-152a-p-3404.html är dessa ok tro? Kan man ha passiva basar till? vet inte hur man kopplar osv. Mvh nu funderar vi på stackar istället... ett myller av alternativ juu Redigerat 1 februari 2009 av willman
willman (oregistrerad) Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 hörrni? va tycker ni? 🙂 need some svar ! //W
Analogfreak (oregistrerad) Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 Den har inbyggd förstärkare (aktiv) och du slipper en massa kablar. Att en högtalare har inbyggd förstärkare betyder inte att den är aktiv. Det är som att säga att om man har en bil med motorn bak så är den bensindriven. Om en högtalare är aktiv innebär det att den har aktiv elektronik i delningsfiltret för att dela före slutsteget. Du måste skilja på begreppen så du inte rör till det för tjommarna som ploppar upp här.
Guitar Nilsson Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 (redigerat) Hur många brukar det vara där ni uppträder? 50 pers? 1000 pers? Dubbelfemton toppar med dubbelarton basar är rejält overkill för vanliga pubar, fundera på hur många kilon det blir och hur kul det är att bära dom. Och att plocka fram pengarna till ett jätte-PA På de flesta ställena räcker det med en 15" aktiv monosub och två aktiva 12" eller 15" toppar. Spelar ni så högt på scen att ett sånt system inte får sången att höras blir nog folk bara förbannade för att ni spelar för högt. Edit: Ser att ni har en mixer med inbyggt steg... Behringer? Jag skulle kolla med nån musikaffär om ni får byta in den om ni köper aktiva högtalare. Ni har ju ingen nytta av mixerdelen i alla fall när ni har Korgen att mixa med. Den plus två aktiva toppa plus en aktiv bas så kommer ni långt. Man kan alltid köpa en till lika subbas lite senare. Redigerat 2 februari 2009 av Guitar Nilsson
willman (oregistrerad) Postat 2 februari 2009 Postat 2 februari 2009 (redigerat) ok, är med nu... Men funkar det att köra alla instrument genom ett sådant set? Eller är det bättra att ta typ stackar till gitarrerna? Grötigt med både sång, 2 git, bas å ev. trummor kanske?? hur gör ni? Tack för svar... Teach Me! 🙂 Redigerat 4 februari 2009 av willman
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.