Jump to content
Annons

vänster och höger gittar grötar ihop sig, hjälp!


rockstone

Recommended Posts

hej

sitter och spelar in en ref på en låt där gittaren skall spela olika i vänster och höger högtalare, ett typ rockkomp(status quo) i ena och en annan slags figur i den andra (typ walk this way) det låter skitbra live men när jag försöker spela in det så grötar det ihop sig ,så det är svårt att urskilja tonerna, jag har spelatr in bägge slingorna med typ ac dc dist............ vad gör jag för fel?? blir det bättre om jag har 2 helt olika gittar riggar? eller skall ljuden mixas olika på nåt vis så dom inte tar ut varran , eller hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej

sitter och spelar in en ref på en låt där gittaren skall spela olika i vänster och höger högtalare, ett typ rockkomp(status quo) i ena och en annan slags figur i den andra (typ walk this way) det låter skitbra live men när jag försöker spela in det så grötar det ihop sig ,så det är svårt att urskilja tonerna, jag har spelatr in bägge slingorna med typ ac dc dist............ vad gör jag för fel?? blir det bättre om jag har 2 helt olika gittar riggar? eller skall ljuden mixas olika på nåt vis så dom inte tar ut varran , eller hur gör man?

Kan vi få lyssna?

/Cruncharn'eh

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent spontant (utan att ha lyssnat) föreslår jag att du minskar mängden dist till drygt hälften och använder dig av två olika gitarrer alt två olika förstärkare alt två olika mickar alt två olika vinklar på micken eller åtminstone spelar in vardera kanal med olika pickups på gitaren..

Spelar du in båda kanalerna med exakt samma inställningar och förutsättningar lär det bli grötigt. Lika grötigt som om du skulle spelat komp/slinga på en och samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

sitter och spelar in en ref på en låt där gittaren skall spela olika i vänster och höger högtalare, ett typ rockkomp(status quo) i ena och en annan slags figur i den andra (typ walk this way) det låter skitbra live men när jag försöker spela in det så grötar det ihop sig ,så det är svårt att urskilja tonerna, jag har spelatr in bägge slingorna med typ ac dc dist............ vad gör jag för fel?? blir det bättre om jag har 2 helt olika gittar riggar? eller skall ljuden mixas olika på nåt vis så dom inte tar ut varran , eller hur gör man?

Nej, två likadana gitarrljud som spelar olika eller samma sak grötar inte ihop sig om det är pannade.

Man kan använda olika ljud men även om allt är lika så ska det inte vara något problem.

Det är något annat som är knas.

Lägg upp ljudfil.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag är ny på detta, men har märkt att vissa effekter lägger själva effekten i båda kanalerna trots att man pannat hårt och detta förstör stereoseparationen. Jag upplever detta på allt från reverb till comp till eq... Jag tror att det beror på hur pluginen är konstruerad.

Kolla upp om det är detta som spökar!

Mvh,

Wilhelm

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej!

Jag är ny på detta, men har märkt att vissa effekter lägger själva effekten i båda kanalerna trots att man pannat hårt och detta förstör stereoseparationen. Jag upplever detta på allt från reverb till comp till eq... Jag tror att det beror på hur pluginen är konstruerad.

Kolla upp om det är detta som spökar!

Mvh,

Wilhelm

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en gitarr i stället för en gittar! Det kan bara bli bättre, såna har använts av både Elmore James och Slipknot. 😄

Inte ens gittarer grötar ihop sig om de mixas rätt!

Sen kan det vara som vid inspelning/ dubbning med M-box. Då trycker man ju in mono-knappen för lyssningen av det instrument man just då lägger. Detta fungerar fint under förutsättning att tidigare lagda gitarrer panoreras ut. Den gitarr man just spelar in hamnar i mitten och de andra där man valt att panorera dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...