Jump to content
Annons

Behöver jag ett ljudkort?


megajonson

Recommended Posts

Jag har digitaltrummor (Roland TD-6KV) som jag vill koppla till min dator (iMac 2.8 GHz Core 2 Duo, 4 Gb RAM) för att kunna använda en trumm-plugg (typ Superior Drummer 2.0 eller Addictive Drums) till Garageband. Tanken är att få bättre ljud än de som erbjuds i trummodulen TD-6. Jag har inte för avsikt att spela in något, utan vill bara spela "live" med hörlurar.

Behöver jag ett ljudkort utöver det som är inbyggt i macen för att slippa problem med fördröjning (latency)? Eller räcker det med en MIDI -> USB kabel som skickar in signalerna till programmet?

Utan att veta (olika bud) om det behövs så funderar jag på att köpa ett Presonus Audiobox USB som har ett inbyggt midi-gränssnitt och förhoppningsvis hjälper mig (tillsammans med datorns processor) att slippa fördröjningar.

Vad tror ni? Någon som har erfarenheter kring behovet av ljudkort eller erfarenhet kring Presonus Audiobox USB för det här ändamålet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ingen erfarenhet av Presonus Audiobox men om det har inbyggt midi så ska det funka. Det är det den är till för. Du kopplar bara midi out från trummorna till midi in på kortet. För trummorna har väl midi out?

Ingen fara, det ska fungera. Men jag tycker det borde finnas billigare alternativ än ett helt ljudkort. T.ex en midi -> USB som du säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...