Jump to content
Annons

Natt klubb?


gurraisten (oregistrerad)

Recommended Posts

gurraisten (oregistrerad)

Hej, jag är en 16 kille som har spelat gitarr i 4 år. (några gånger på scen också)

Och jag undrar hur mycket jag ska ha betalt för att spela 3 covers på pipeline??

( Dom andra föreställningarna var Gratis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1000kr. Inte mindre än 500kr. Jag tycker att man inte ska spela gratis någonsinn.. Inte därför att man alltid är värd pengar, men teoretiskt sett

så tar man ett jobb för en professionell musiker och då ska arrangören fortfarande betala. Musik är inte gratis att göra. Och vi är värda betalt. Eller ingen musik alls.

Hoppas du förstod, jag är för trött nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

1000kr. Inte mindre än 500kr. Jag tycker att man inte ska spela gratis någonsinn.. Inte därför att man alltid är värd pengar, men teoretiskt sett

så tar man ett jobb för en professionell musiker och då ska arrangören fortfarande betala. Musik är inte gratis att göra. Och vi är värda betalt. Eller ingen musik alls.

Hoppas du förstod, jag är för trött nu..

Det håller jag inte med om. Speciellt inte om man inte spelat så mycket tidigare. Det är klart att man ska försöka få ersättning när det går, men gratisgig är en investering (byta tid mot erfarenhet) precis som att köpa nya musikprylar .

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite betalt ska man helst ha, även som ganska grön. Annars kan man känna sig som en skit efteråt, vad fan håller jag på med här skiten, det är ju bara en massa babianfyllon och sviniga arrangörer, fy fan, nu lägger jag av, typ.

Får man åtminstone lite stålar så kan man lättare alla puckon som kommer upp i ansiktet på en.

Respengar och en god tallrik mat kan vara nåt.

Sen får man i vissa fall, fast man är så spelsugen, avstå från att spela eftersom arrangören är en skit som inte ger ett dugg, bara tar. Säger man lugnt och stilla att man tyvärr inte kan spela utan gage så brukar de ofta ändra sig och ringa tillbaka efter en halvtimme. Många är fräcka och chansar på att man spelar gratis. Jag spelar rätt så mycket och är 53 år. Ändå händer det ofta att folk ringer och frågar om jag inte kan spela gratis på fester, du får mat och brännvin och så får du vara med på festen! Men det går jag aldrig med på. Mat är gott men aldrig en enda öl om man ska spela och få betalt för det.

Berätta gärna sen hur det gick! Jag tycker det är kul att höra hur det går för unga entusiaster. Ni är ju ofta så grymt duktiga...

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall skulle jag lägga mig rätt lågt runt 200 - 500 spänn ungefär men det är ju inte fel att försöka få ett högre gage.

Dels för att det är så få låtar, dels pga din tidigare erfarenhet (som arrangören förvisso kanske inte vet någonting om) och till största del pga att det du får ut i scenerfarenhet är vida mer värt än några hundralappar.

Coverbanden som lirar på nattklubbar får ju ut i snitt runt 1000 - 2000 efter skatt per skalle och de har oftast lirat ett tag och skapat sig kontakter men framförallt så spelar de c:a 30 låtar på en kväll också.

Jag fakturerar 4000:- för nattklubbsgig när jag lirar med band och ibland något mindre om man blir erbjuden fler gig osv osv.

Men i ditt fall så tar lärdomen som största betalning men försök att inte spela gratis för det är inget man ska bli van vid. Du har ju ändå lirat och slitit i 4 år och det tycker jag man ska få betalt för.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta inte betalt. Fråga om du får göra reklam för dig istället, det tjänar du på. På klubben mm.

Om du hinner, tryck upp en nice t-shirt med ditt namn på, och kanske ett coolt tryck. Det syns på scen och folk kommer att minnas dig. Går snacket om dig och att folk tycker du är bra, då kommer jobben. När du har ett namn då är du också värd pengar. Såvida du inte älskar att bara spela och göra ett härligt framträdande.

Alla vill inte tjäna pengar på sin musik, och det är helt ok.

Gör några flyers som du sätter upp i stan där din spelning står och även var du spelar. Många bäckar små.....

4 år är ingenting, speciellt inte i din ålder så fortsätt köra på. Roligt att du fått resultat efter denna tid, det är inte alla som kan hålla live gig på scen efter 4 år. Det kan jag slå vad om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör själv bara gratisgig när det handlar om personliga skäl t.ex. att jag känner personen och den inte har råd att betala.

I ditt fall är det en nattklubb som kommer gynnas av att du spelar där. Du ska kräva Gage. Inte mycket med ändå som en symbolisk gest.

För tre låtar med sång och gitarr kan du som hyfsat scengrön ta 500 kr. Det kommer de att gå med på till slut.

Håller med om att vissa spelningar kan vara värda att göra gratis. t.ex. igår spelade jag och mitt coverband på en studentfest gratis eftersom vi kände arrangören och hon behövde hjälp. Det genererade i sin tur 3 välbetalda spelningar på samma klubb.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall är det en nattklubb som kommer gynnas av att du spelar där. Du ska kräva Gage. Inte mycket med ändå som en symbolisk gest.

- Jag förstår ditt tänk men jag vet inte var gynnas kommer in i detta fall. Trådskaparen har varit på scen några gånger. Om de säger nej till gage då? Ska han krypa till korset och spela ändå?

Gynnas skulle dom göra om han vore känd och drar in folk tack vare sitt namn. Men jag är tveksam nu...inget illa menat mot gurraisten, men that's the truth.

Nu blev de rätt =P

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

1000kr. Inte mindre än 500kr. Jag tycker att man inte ska spela gratis någonsinn.. Inte därför att man alltid är värd pengar, men teoretiskt sett

så tar man ett jobb för en professionell musiker och då ska arrangören fortfarande betala. Musik är inte gratis att göra. Och vi är värda betalt. Eller ingen musik alls.

Hoppas du förstod, jag är för trött nu..

Dåååålig kryddare.

Jag tycker som de andra att 500 spänn är väl överkant, ett par hundra är väl rätt okej. Du ska ju bara spela 3 låtar liksom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag borde väl typ satsa på reklam först t. ex. T-shirts med tryck mm. m

Bortslängda pengar!

Klä dig snyggt så att brudarna gillar dig så kommer du få fler gig.

Nattklubbar gillar tjejer för tjejer lockar killar och killar köper sprit. Enkel matematik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

500 kr är egentligen väldigt lite för en spelning.

3 låtar blir kanske 15 min

Sedan beroende på hur långt bort han bor är det inställningstid. Vi säger 1 timme + kostnad för transport

Övning. Några timmar lätt ifall allt ska sitta perfekt.

Slår man ihop allt jobb och förkostnader som artisten får stå för blir timlönen inte så hög ifall man tar 500 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

500 kr är egentligen väldigt lite för en spelning.

3 låtar blir kanske 15 min

Sedan beroende på hur långt bort han bor är det inställningstid. Vi säger 1 timme + kostnad för transport

Övning. Några timmar lätt ifall allt ska sitta perfekt.

Slår man ihop allt jobb och förkostnader som artisten får stå för blir timlönen inte så hög ifall man tar 500 kr.

Det håller tyvärr inte att räkna så.

I sånt fall skulle jag ta kanske 15.000 kr per gig eftersom jag har lärt mig 40 låtar och övat i ett x antal dagar osv osv ...

Näe jag håller kvar vid mitt tidigare svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

gurraisten (oregistrerad)
500 kr är egentligen väldigt lite för en spelning.

3 låtar blir kanske 15 min

Sedan beroende på hur långt bort han bor är det inställningstid. Vi säger 1 timme + kostnad för transport

Övning. Några timmar lätt ifall allt ska sitta perfekt.

Slår man ihop allt jobb och förkostnader som artisten får stå för blir timlönen inte så hög ifall man tar 500 kr.

Men kan väl inte ta alla för kostnader för då hade de blivit några tusen lappar för ett gig i alla fall för mig......

övnings tid går inte heller det hade kostat flera hundra det också eftersom jag övar 2 timmar eller mer dagligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är galna. 🙂 Har ni hört talas om den låååååååååååånga vägen som inte är så bred? Ibland tung å med uppförsbackar. Det gäller även inom musiksvängen. Är du 16 så nappa på alla gigs du kan få! Det är ju inte jobbigt att spela tre låtar, eller.

När jag började spela så fick vi fikabiljetter å var jäkligt nöjda å glada över att få lira inför folk som gillade musiken. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Som oetablerad coverartist kan man inte direkt räkna med att tjäna pengar på sitt spelande. Man får vara glad att man överhuvudtaget får en spelning. Får man lite pröjs så kanske det möjligtvis minskar förlusten något. Men det täcker ju inte upp tiden man lägger ner eller vad prylarna har kostat.

I vårt coverband resonerar som så att själva spelandet (typ 30 låtar, 2 timmar) det gör vi gärna gratis för det är så himla kul.

Men de 4-6 timmarna innan (då man kånkar instrument, PA, ljusrigg etc. från replokalen till ett släp, kör till haket, kånkar in allt, riggar upp, kör soundcheck) och de 2-3 timmarna mitt i natten efter (då hela skiten ska ner, lastas, köras tillbaka och lastas ur), de timmarna är det skönt att få några kronor för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller inte med om attityden här. Min generation har lurats att tro att musik är gratis genom att man alltid har kunnat ladda ner.

Är det så att klubbägare och liknande har börjat tro att livemusik är gratis nu också?

Även om man är ung och grön ska man lära sig från början att det är en tjänst man utför och den kostar.. Även om det är symboliska summor i början så ska det vara summor. Annars blir snart alla musiker arbetslösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som oetablerad coverartist kan man inte direkt räkna med att tjäna pengar på sitt spelande. Man får vara glad att man överhuvudtaget får en spelning. Får man lite pröjs så kanske det möjligtvis minskar förlusten något. Men det täcker ju inte upp tiden man lägger ner eller vad prylarna har kostat.

I vårt coverband resonerar som så att själva spelandet (typ 30 låtar, 2 timmar) det gör vi gärna gratis för det är så himla kul.

Men de 4-6 timmarna innan (då man kånkar instrument, PA, ljusrigg etc. från replokalen till ett släp, kör till haket, kånkar in allt, riggar upp, kör soundcheck) och de 2-3 timmarna mitt i natten efter (då hela skiten ska ner, lastas, köras tillbaka och lastas ur), de timmarna är det skönt att få några kronor för.

Håller helt med ovanstående inlägg. På den tiden då jag hade demoband och spelade på små skitklubbar i sthlm var det lite utav en tyst överenskommelse (banden emellan) att det var konkandet man fick betalt för. Bandet som fixade spelningen och bar dit alla sina prylar fick alla eventuella inkomster (brukade bli 500-2000 spänn ungefär) medan de inbjudna förbanden fick vara glada för att de fick en spelning. Nästa gång var det ofta omvända roller, det inbjudna bandet bjöd det förra huvudbandet till en spelning de själva bokat.

Att som helt oetablerad plugga in gitarren i någon annans stärkare och spela 30 minuter kan man inte begära så mycket för. En flottig middag och några öl får man vara väldigt nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag undrar hur mycket jag ska ha betalt för att spela 3 covers på pipeline??

Vad menar du med "3 covers på pipeline"? Är det rock-klubben Pipeline i Sundsvall du menar eller är det nåt band som du ska spela 3 covers av? Häftigt om du ska spela i Sundsvall iaf! Hoppas det går bra.

Ang. pengar så tycker jag nog att du ska ta det lite lugnt med att begära för mycket. Tyvärr är det så för oetablerade och framförallt unga musiker att man nästan får spela gratis. Var nöjd om dom bjuder dig på middag och kanske lite läsk efter spelningen. Allt annat är bonus. När du sedan spelat några gånger (minst tjugo) och börjar få en publik så kan du kanske börja ställa lite krav. Men sånt brukar komma av sig självt. Don't quit your dayjob!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Min generation har lurats att tro att musik är gratis genom att man alltid har kunnat ladda ner.

2. Även om man är ung och grön ska man lära sig från början att det är en tjänst man utför och den kostar.. Även om det är symboliska summor i början så ska det vara summor. Annars blir snart alla musiker arbetslösa.

1. Min generation har lärt sig att man får slå sig fram och att man får offra mycket för att nå resultat. I detta fall ett gage.

2. Det handlar inte om att lära sig att man utför en tjänst eller att man är värd betalt för den. Jag är övertygad om att han vet om det. Alla tjänster kostar, programmering kostar, utveckling och lansering av nya spel kostar, musikprogram kostar(för att vi som hänger på detta forum ska kunna göra det vi älskar). Men jag är inte övertygad om att alla här betalar för den tjänst som programmerarna utför. För den kostar ju trots allt.

Summa sumarum:

För att bygga upp sitt namn, bli en etablerad trubadur eller vad det nu blir, måste man inse att pengarna kommer sist(förhoppningsvis pallvis =P). Tänker man stålar först är man redan ute ur leken.

Och det gäller allt, starta och driva företag, investeringar eller vad man nu vill satsa på. Jag förstår varför trådskaparen frågar, eftersom han är grön på den biten. Men det jag vill få fram är att man skippar stålar nu lär det bli mer längre fram, speciellt om man är duktig och lyckas bygga en skara fans. Det är ingen som skriver att han ska spela gratis för alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Min generation har lurats att tro att musik är gratis genom att man alltid har kunnat ladda ner.

2. Även om man är ung och grön ska man lära sig från början att det är en tjänst man utför och den kostar.. Även om det är symboliska summor i början så ska det vara summor. Annars blir snart alla musiker arbetslösa.

1. Min generation har lärt sig att man får slå sig fram och att man får offra mycket för att nå resultat. I detta fall ett gage.

2. Det handlar inte om att lära sig att man utför en tjänst eller att man är värd betalt för den. Jag är övertygad om att han vet om det. Alla tjänster kostar, programmering kostar, utveckling och lansering av nya spel kostar, musikprogram kostar(för att vi som hänger på detta forum ska kunna göra det vi älskar). Men jag är inte övertygad om att alla här betalar för den tjänst som programmerarna utför. För den kostar ju trots allt.

Summa sumarum:

För att bygga upp sitt namn, bli en etablerad trubadur eller vad det nu blir, måste man inse att pengarna kommer sist(förhoppningsvis pallvis =P). Tänker man stålar först är man redan ute ur leken.

Och det gäller allt, starta och driva företag, investeringar eller vad man nu vill satsa på. Jag förstår varför trådskaparen frågar, eftersom han är grön på den biten. Men det jag vill få fram är att man skippar stålar nu lär det bli mer längre fram, speciellt om man är duktig och lyckas bygga en skara fans. Det är ingen som skriver att han ska spela gratis för alltid.

+1

Redigerat av tugboat
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Min generation har lurats att tro att musik är gratis genom att man alltid har kunnat ladda ner.

2. Även om man är ung och grön ska man lära sig från början att det är en tjänst man utför och den kostar.. Även om det är symboliska summor i början så ska det vara summor. Annars blir snart alla musiker arbetslösa.

1. Min generation har lärt sig att man får slå sig fram och att man får offra mycket för att nå resultat. I detta fall ett gage.

2. Det handlar inte om att lära sig att man utför en tjänst eller att man är värd betalt för den. Jag är övertygad om att han vet om det. Alla tjänster kostar, programmering kostar, utveckling och lansering av nya spel kostar, musikprogram kostar(för att vi som hänger på detta forum ska kunna göra det vi älskar). Men jag är inte övertygad om att alla här betalar för den tjänst som programmerarna utför. För den kostar ju trots allt.

Summa sumarum:

För att bygga upp sitt namn, bli en etablerad trubadur eller vad det nu blir, måste man inse att pengarna kommer sist(förhoppningsvis pallvis =P). Tänker man stålar först är man redan ute ur leken.

Och det gäller allt, starta och driva företag, investeringar eller vad man nu vill satsa på. Jag förstår varför trådskaparen frågar, eftersom han är grön på den biten. Men det jag vill få fram är att man skippar stålar nu lär det bli mer längre fram, speciellt om man är duktig och lyckas bygga en skara fans. Det är ingen som skriver att han ska spela gratis för alltid.

+ 1 härifrån också från en som "been there, done that". Om det giget gör att du lär känna rätt folk eller få en liten grundpublik är det värt mycket mer än några hundra men för att inte verka för "desperat" så bör du iaf ta något betalt för det tjänar du in i respekt hos den som du spelar hos.

Mycket bra skrivet inlägg!

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Min generation har lurats att tro att musik är gratis genom att man alltid har kunnat ladda ner.

2. Även om man är ung och grön ska man lära sig från början att det är en tjänst man utför och den kostar.. Även om det är symboliska summor i början så ska det vara summor. Annars blir snart alla musiker arbetslösa.

1. Min generation har lärt sig att man får slå sig fram och att man får offra mycket för att nå resultat. I detta fall ett gage.

2. Det handlar inte om att lära sig att man utför en tjänst eller att man är värd betalt för den. Jag är övertygad om att han vet om det. Alla tjänster kostar, programmering kostar, utveckling och lansering av nya spel kostar, musikprogram kostar(för att vi som hänger på detta forum ska kunna göra det vi älskar). Men jag är inte övertygad om att alla här betalar för den tjänst som programmerarna utför. För den kostar ju trots allt.

Summa sumarum:

För att bygga upp sitt namn, bli en etablerad trubadur eller vad det nu blir, måste man inse att pengarna kommer sist(förhoppningsvis pallvis =P). Tänker man stålar först är man redan ute ur leken.

Och det gäller allt, starta och driva företag, investeringar eller vad man nu vill satsa på. Jag förstår varför trådskaparen frågar, eftersom han är grön på den biten. Men det jag vill få fram är att man skippar stålar nu lär det bli mer längre fram, speciellt om man är duktig och lyckas bygga en skara fans. Det är ingen som skriver att han ska spela gratis för alltid.

+ 1 härifrån också från en som "been there, done that". Om det giget gör att du lär känna rätt folk eller få en liten grundpublik är det värt mycket mer än några hundra men för att inte verka för "desperat" så bör du iaf ta något betalt för det tjänar du in i respekt hos den som du spelar hos.

Mycket bra skrivet inlägg!

Tack! Det värmde verkligen. *kram*

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Min generation har lurats att tro att musik är gratis genom att man alltid har kunnat ladda ner.

2. Även om man är ung och grön ska man lära sig från början att det är en tjänst man utför och den kostar.. Även om det är symboliska summor i början så ska det vara summor. Annars blir snart alla musiker arbetslösa.

1. Min generation har lärt sig att man får slå sig fram och att man får offra mycket för att nå resultat. I detta fall ett gage.

2. Det handlar inte om att lära sig att man utför en tjänst eller att man är värd betalt för den. Jag är övertygad om att han vet om det. Alla tjänster kostar, programmering kostar, utveckling och lansering av nya spel kostar, musikprogram kostar(för att vi som hänger på detta forum ska kunna göra det vi älskar). Men jag är inte övertygad om att alla här betalar för den tjänst som programmerarna utför. För den kostar ju trots allt.

Summa sumarum:

För att bygga upp sitt namn, bli en etablerad trubadur eller vad det nu blir, måste man inse att pengarna kommer sist(förhoppningsvis pallvis =P). Tänker man stålar först är man redan ute ur leken.

Och det gäller allt, starta och driva företag, investeringar eller vad man nu vill satsa på. Jag förstår varför trådskaparen frågar, eftersom han är grön på den biten. Men det jag vill få fram är att man skippar stålar nu lär det bli mer längre fram, speciellt om man är duktig och lyckas bygga en skara fans. Det är ingen som skriver att han ska spela gratis för alltid.

+ 1 härifrån också från en som "been there, done that". Om det giget gör att du lär känna rätt folk eller få en liten grundpublik är det värt mycket mer än några hundra men för att inte verka för "desperat" så bör du iaf ta något betalt för det tjänar du in i respekt hos den som du spelar hos.

Mycket bra skrivet inlägg!

Tack! Det värmde verkligen. *kram*

HAHA!

*kRamiZZZ*

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja så fort du kan med att fakturera. Ingen krögare vill hålla på och pynta en massa skit, sociala, arbetsgivaravgifter och skit. Och ta betalt för resor. Och framför allt om du vill ha jobb så ge fan i att supa på dina gig!

Det kan du göra efter ett uppbyggt förtroende och sen ändå ha koll på det du levererar! Inte för att jag tror du gör det, men det finns massor av söndersupna covermusiker/trubadurer där ute!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...