Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan!

Jag har funderat nu ett tag pÄ vart jag kan finna ett sÄnt dÀr delay som lÀgger sig i stereo? Vill minnas att Rihannas "Umbrella har den effekten pÄ sina verser. (Àr ju i nÄn monovers jag vill prova detta). Jag anvÀnder Sonar LE, och brukar köra med ett vanligt slapback delay. Har försökt att trixa med det, men verkar inte som man kan fixa det med ett vanligt delay? NÄn vst kanske finns?

Tack pÄ förhand!

...Jodp, hÀr hör man det jag menar.--->>> http://www.dailymotion.com/video/x3o03h_ri...-umbrella_music

Redigerat av sandraML
Annons
Postat
Hejsan!

Jag har funderat nu ett tag pÄ vart jag kan finna ett sÄnt dÀr delay som lÀgger sig i stereo? Vill minnas att Rihannas "Umbrella har den effekten pÄ sina verser. (Àr ju i nÄn monovers jag vill prova detta). Jag anvÀnder Sonar LE, och brukar köra med ett vanligt slapback delay. Har försökt att trixa med det, men verkar inte som man kan fixa det med ett vanligt delay? NÄn vst kanske finns?

Tack pÄ förhand!

Hur menar du? Du kan ju skapa 2 delays och panorera ut Ă„t varsitt hĂ„ll? 😄

Postat
Hejsan!

Tack pÄ förhand!

Hej! Kolla in videon jag just lade upp, om man lyssnar pÄ versen sÄ hör man hur delayet skiftar mellam vÀnster och höger.

Postat
Hejsan!

Tack pÄ förhand!

Hej! Kolla in videon jag just lade upp, om man lyssnar pÄ versen sÄ hör man hur delayet skiftar mellam vÀnster och höger.

- Du kan automatisera panoreringen pÄ delayet.

- Eller kan du skapa 2 delay enheter. TEX. En som ekar varannat beat, och en var 3:e, om du förstĂ„r vad jag menar? DĂ„ mĂ„ste man panorera Ă„t varsitt hĂ„ll. 😄

Postat

LÄter som du söker ett helt vanligt stereodelay pÄ din beskrivning.

Skicka monospÄret till en stereogrupp och lÀgg stereodelayet dÀr.

Eller Ànnu bÀttre skapa en stereo Fxsend kanal och lÀgg stereodelayet dÀr.

Skicka sen sÄngen via send till FX kanalen

Postat

Ja delay i stereo gÄr ju inte, eftersom ekona tar ut varandra. NÀrmaste tricket jag kan tÀnka pÄ Àr att sÀtta ett av delayen typ 10 ms senare/tidigare Àn det andra. DÄ kan man fÄ en lite halvskaplig stereo effekt.

Och pÄ videon sÄ hörs det att delayet skiftar mellan höger och vÀnster om vartannat, och det kan nog vara flera delay samtidigt dÀr, för det Àr inte konstant. Dom har bakat in det lite snyggt pÄ rÀtt stÀllen mellan de starkare ljuden sÄ man inte ska kunna uttyda ekona sÄ tydligt. Men vid en snabb ytlig lyssning sÄ lÄter det likt stereo.

drloop (oregistrerad)
Postat

Amatörer 😼

😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.