Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

KLICKA HÄR

Där kan du söka, för det här har redan diskuterats miljontals gånger och det finns inget svar, det är upp till var och en hur man vinklar sina mikrofoner.

Postat

Det finns nog hur många svar som helst på den frågan..

Det är nästan som två och en halv dimension, bredd, djup och vinkel. Vissa sätter micken mitt i konen. Vissa sätter den typ 3 cm innanför yttre kanten på konen. Vissa sätter micken mittemellan kon och kant fast med en viss vinkel in emot konen, 15 cm bort. etc etc etc.

Till att börja med ska man vara nöjd med ljudet ur högtalaren. Sedan gäller det för 57'an (och mickpreampen) att återge det så bra som möjligt.

Börja med att sätta den 3-4 cm ifrån högtalartyget, mitt emellan-mitt emellan yttre kant och kon, alltså 3/4 ifrån yttre kanten. Och vinkla micken så att den "tittar på" konen. Där har du ett ok utgångsläge.

Låter det för näsigt? vinkla bort micken lite ifrån konen.

Låter det för påtagligt sprucket? Backa micken ett par cm. osv.

Du måste testa dig fram. En vis man har sagt: mixning kan bara läras, inte läras ut.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
KLICKA HÄR

Där kan du söka, för det här har redan diskuterats miljontals gånger och det finns inget svar, det är upp till var och en hur man vinklar sina mikrofoner.

Nu ska vi inte vara så surkukiga.

3-4 cm ifrån nätet skulle jag inte rekommendera som utgångsläge. Det vanligaste är att man har micken (om det är en SM57 eller annan dynamisk mick) mot nätet, eller max 1 cm ifrån. Beror lite på hur elementet är monterat också.

Annars håller jag med om att man ska börja mellan konens mitt och ytterkant på elementet, rakt - ingen vinkel.

Många vinklar sina SM57:or, men jag tycker det ger en onaturlig återgivning av ljudet, om man nu inte vinklar väldigt lite. Det är bättre att eq:a på stärkaren eller flytta micken istället, tycker jag.

Men självklart ska du prova dig fram, använd dina öron. Låter det fel? På vilket sätt är det fel? Jämför med referenser.

Redigerat av creel
Postat

Att sätta endast en mick direkt mot högtalaren ger ingen naturlig återgivning enligt mig. Du ställer ju in ljudet minst en m ifrån. Jag brukar köra en Sennheiser MD412 (ev Sm57) Direkt mot högtalaren 3 cm ifrån mitten (12") Sedan en stormembransmick antingen där jag själv står. Eller kanske 20 cm ifrån högtalaren riktad mot mitten. Då blir det gött och härligt.. Men nu snackar jag om cleana ljud. Typ Fender Twang sound. Ska man ha feta ENGL disten kanske inte denna metod lämpar sig lika mycket.

Postat
Att sätta endast en mick direkt mot högtalaren ger ingen naturlig återgivning enligt mig. Du ställer ju in ljudet minst en m ifrån. Jag brukar köra en Sennheiser MD412 (ev Sm57) Direkt mot högtalaren 3 cm ifrån mitten (12") Sedan en stormembransmick antingen där jag själv står. Eller kanske 20 cm ifrån högtalaren riktad mot mitten. Då blir det gött och härligt.. Men nu snackar jag om cleana ljud. Typ Fender Twang sound. Ska man ha feta ENGL disten kanske inte denna metod lämpar sig lika mycket.

Stormembranaren, kör du den då i cardioid, åtta eller omni?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.