Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

KLICKA HÄR

DÀr kan du söka, för det hÀr har redan diskuterats miljontals gÄnger och det finns inget svar, det Àr upp till var och en hur man vinklar sina mikrofoner.

Postat

Det finns nog hur mÄnga svar som helst pÄ den frÄgan..

Det Àr nÀstan som tvÄ och en halv dimension, bredd, djup och vinkel. Vissa sÀtter micken mitt i konen. Vissa sÀtter den typ 3 cm innanför yttre kanten pÄ konen. Vissa sÀtter micken mittemellan kon och kant fast med en viss vinkel in emot konen, 15 cm bort. etc etc etc.

Till att börja med ska man vara nöjd med ljudet ur högtalaren. Sedan gÀller det för 57'an (och mickpreampen) att Äterge det sÄ bra som möjligt.

Börja med att sÀtta den 3-4 cm ifrÄn högtalartyget, mitt emellan-mitt emellan yttre kant och kon, alltsÄ 3/4 ifrÄn yttre kanten. Och vinkla micken sÄ att den "tittar pÄ" konen. DÀr har du ett ok utgÄngslÀge.

LÄter det för nÀsigt? vinkla bort micken lite ifrÄn konen.

LÄter det för pÄtagligt sprucket? Backa micken ett par cm. osv.

Du mÄste testa dig fram. En vis man har sagt: mixning kan bara lÀras, inte lÀras ut.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
KLICKA HÄR

DÀr kan du söka, för det hÀr har redan diskuterats miljontals gÄnger och det finns inget svar, det Àr upp till var och en hur man vinklar sina mikrofoner.

Nu ska vi inte vara sÄ surkukiga.

3-4 cm ifrÄn nÀtet skulle jag inte rekommendera som utgÄngslÀge. Det vanligaste Àr att man har micken (om det Àr en SM57 eller annan dynamisk mick) mot nÀtet, eller max 1 cm ifrÄn. Beror lite pÄ hur elementet Àr monterat ocksÄ.

Annars hÄller jag med om att man ska börja mellan konens mitt och ytterkant pÄ elementet, rakt - ingen vinkel.

MÄnga vinklar sina SM57:or, men jag tycker det ger en onaturlig Ätergivning av ljudet, om man nu inte vinklar vÀldigt lite. Det Àr bÀttre att eq:a pÄ stÀrkaren eller flytta micken istÀllet, tycker jag.

Men sjÀlvklart ska du prova dig fram, anvÀnd dina öron. LÄter det fel? PÄ vilket sÀtt Àr det fel? JÀmför med referenser.

Redigerat av creel
Postat

Att sÀtta endast en mick direkt mot högtalaren ger ingen naturlig Ätergivning enligt mig. Du stÀller ju in ljudet minst en m ifrÄn. Jag brukar köra en Sennheiser MD412 (ev Sm57) Direkt mot högtalaren 3 cm ifrÄn mitten (12") Sedan en stormembransmick antingen dÀr jag sjÀlv stÄr. Eller kanske 20 cm ifrÄn högtalaren riktad mot mitten. DÄ blir det gött och hÀrligt.. Men nu snackar jag om cleana ljud. Typ Fender Twang sound. Ska man ha feta ENGL disten kanske inte denna metod lÀmpar sig lika mycket.

Postat
Att sÀtta endast en mick direkt mot högtalaren ger ingen naturlig Ätergivning enligt mig. Du stÀller ju in ljudet minst en m ifrÄn. Jag brukar köra en Sennheiser MD412 (ev Sm57) Direkt mot högtalaren 3 cm ifrÄn mitten (12") Sedan en stormembransmick antingen dÀr jag sjÀlv stÄr. Eller kanske 20 cm ifrÄn högtalaren riktad mot mitten. DÄ blir det gött och hÀrligt.. Men nu snackar jag om cleana ljud. Typ Fender Twang sound. Ska man ha feta ENGL disten kanske inte denna metod lÀmpar sig lika mycket.

Stormembranaren, kör du den dÄ i cardioid, Ätta eller omni?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.