Jump to content
Annons

Hur bygger ni upp eran låt i reason?


DiCE81

Recommended Posts

Har suttit ett bra tag framför reason nu dvs 1,5 år ca. Har läst rejält med tutorials och sett ett antal timmar tutorial videos, så jag börjar faktiskt kunna en del om hur pogrammet är uppbyggt och hur det fungerar. Mitt problem är att jag fastnar i timtal med ett skruvande, rattande och ett ångest fyllt klickande genom olika samplingar och refills. Min fråga hur jag ska komma igång med att göra en låt, vart börjar jag finns det något bra tips, har en hel del idéer i mitt huvud.

Hur bygger ni upp eran låt i reason?

Har en fråga till och det är, vilket ljudkort är det bästa för mig som vill ha låg latency men inte kommer att spela in instrument utan kör bara reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Vad tror du om att lyssna hur andra har gjort låtar.

Då hör du hur dom gör och sedan kan du bygga dina egen låt.

Annars:

Intro

Vers

refräng

Vers

Stick

refräng

fade out...

😎

Jag har ett M-Audio 2496 PCI kort som funkar finemang och ksotar beggat nästan ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kanske väljer ut några favorit ljud och skapar därefter 5 låtar av samma ljud och sedan kanske byter.

Alltså kanske skapa mer musik än att ratta.

Är det kanske också en idé att man gör cresendot först, låtens höjdåunkt och skapar därefter intro outro break mm.

Kör du drloop med effekter eftersom eller gör du en låt rakt av och sedan pillar med effekterna? Jag får känslan att om jag har en bra idé till en ref så gör jag den och börjar skruva med effekter och dyl, men efter ett tag tappar jag motivationen att göra klart hela låten för allt skruvande av syntar och effekter gör mig matt och jag tappar lusten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min skapandeprocess har ändrats allt eftersom min smak och det jag producerar har ändrats. När jag började och tyckte att trance var det häftigaste och bästa som fanns så gjorde jag alltid melodierna först. När progressive house var stort var det alltid basslingan som kom först. Nu gör jag väl lite mer varierande musik med influenser från allt ifrån techno, electro, proghouse och minimalt. Antingen bygger jag upp en rytm med trummor och lägger på en basslinga, eller så kommer en ny låt från en annan som jag håller på med, det senare är nog det vanligaste. jag sitter helt enkelt med en halvfärdig låt och är inte riktigt nöjd med vad den har blivit, men samtidigt finns det en lite snutt (kan vara vad som helst, trummor, basslinga, melodier - vad som) som jag verkligen gillar och då tar jag det till ett tomt projekt och börjar om på nytt.

Effekter, pads, sweeps och liknande är det som kommer sist. Jag tycker ofta att mixen och låten är lite tunn och lägger på lite grejer för att fylla ut och få bättre drag eller känsla i låten.

Hoppas det gav lite idéer. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du måste hitta din egen väg. (låter som en vis man sagt va? 😉 )

Jag har olika sätt. Man kan nynna farm en melodi, skappa några genomruttna komp, tråkig bas, piano kanske. Sedan tänker man sig sång tilldet, elelr spelar in det. Utifrån grunden så bygger man vidare och byter ut ljud och arr till någon som passar låten. Detta sätt tycker jag funkar bra, och du frå snabbt en färdig låtstruktur.

Andra gånger kan man börja med timmars skruvande för några effekter, och bygger låten efter det.

På din beskrivning tycker jag det låter som du borde koncentrera dig på melodi och låtstruktur föst. Skapa en standardmall med bas, trummaskin/rex, piano, stråkar/pads och kanske ett leadljud. välje enkla ljud, som inte tar fokus från melodi, och bygg vidare på ljudbilden när melodi och låt sitter 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste hitta din egen väg. (låter som en vis man sagt va? :rolleyes: )

Jag har olika sätt. Man kan nynna farm en melodi, skappa några genomruttna komp, tråkig bas, piano kanske. Sedan tänker man sig sång tilldet, elelr spelar in det. Utifrån grunden så bygger man vidare och byter ut ljud och arr till någon som passar låten. Detta sätt tycker jag funkar bra, och du frå snabbt en färdig låtstruktur.

Andra gånger kan man börja med timmars skruvande för några effekter, och bygger låten efter det.

På din beskrivning tycker jag det låter som du borde koncentrera dig på melodi och låtstruktur föst. Skapa en standardmall med bas, trummaskin/rex, piano, stråkar/pads och kanske ett leadljud. välje enkla ljud, som inte tar fokus från melodi, och bygg vidare på ljudbilden när melodi och låt sitter 😲

Tack för ett suveränt svar, är nämligen lite dålig på att ställa frågor men du förstog vad jag menade.

Många pusselbitar börjar falla på plats. Har jobbat stenhårt nu ett tag och ska fortsätta!

Har liksom hamnat i en svacka då allt står still och man börjar tappa lust, men det börjar gå rejält upp nu på sista tiden, och det blir bara roligare och roligare. Det där med att koncentrera mig på melodi och en standardmall är perfekt för sånna som mig och nybörjare, hade jag börjat så från början och inte lagt en massa tid på annat hade jag vid det här laget varit längre fram i min kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Tack för ett suveränt svar, är nämligen lite dålig på att ställa frågor men du förstog vad jag menade.

Många pusselbitar börjar falla på plats. Har jobbat stenhårt nu ett tag och ska fortsätta!

Har liksom hamnat i en svacka då allt står still och man börjar tappa lust, men det börjar gå rejält upp nu på sista tiden, och det blir bara roligare och roligare. Det där med att koncentrera mig på melodi och en standardmall är perfekt för sånna som mig och nybörjare, hade jag börjat så från början och inte lagt en massa tid på annat hade jag vid det här laget varit längre fram i min kunskap.

Ett tips ang. svackor osv som alla har lite då och då. Prova att byta genre i ditt musikskapande. Jag tycker att det gynnar mycket. Lyssna på något du gillar från en genre som du vanligtvis inte skriver din musik i och prova att göra något sånt. Det gör jag hur ofta som helst och har breddat mig mycket som låtskrivare och musiker. Men då har jag alltid melodi som gemensam nämnare i nästan alla låtar jag skriver.

/ Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag satt flera år med att och skruvade på rattar och allt möjligt utan att egentligen fatta vad allt gjorde. Sen kollade jag lite videos på hur en subtraktiv synth, reverbs och samplers faktiskt fungerar och lärde mig mycket den vägen. Sen snubblade jag över ett par vänner som kan sjunga och började "producera" låtar åt dem. Helt plötsligt blev allt så mycket roligare och mindre tomt. Det blir en sån enormt skillnad med sång 🙂 Jag köpte mig även ett MIDI-klaviatur och sen framöver även mic och nytt ljudkort.

Nu sedan ett år tillbaka har jag läst en massvis musikteori på nätet för att lära mig om ackord, ackordföljder, skalor osv. Jag lär mig något nytt varje dag! 🙂

Annars håller jag mig till vanlig struktur, börjar med vers-refräng-vers-refr-stick-refr-refr ... typ 🙂 Kan variera lite, men tänk på att variera ackordföljderna lite mellan de olika delarna i låten 🙂

Lycka till och kör hårt! 🙂

MVH

Johan

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Normalt sett så börjar jag med trummorna. Iaf ngn form av grund. Ibland kan jag bara behöva en loop...

Sedan tar jag NN-XT:n och gör ngt med pianoljud.

Sedan kan jag skapa lite andra synthar (typ i Thor) och flytta runt det jag gjort med pianoljudet för att höra hur grejerna skiftar...

När jag väl hittat det jag vill ha så tweakar jag det med lite rör-dist (tape), lite reverb och kompressor.

www.nanuh.se

Allt online är gjort i reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Nu sedan ett år tillbaka har jag läst en massvis musikteori på nätet för att lära mig om ackord, ackordföljder, skalor osv. Jag lär mig något nytt varje dag! 🙂

Är ganska ny med att arbeta i Reason och undrar lite vart man kan hitta bra teori att läsa. Anser mig ha ganska bra talang för att skapa men saknar teoretisk grund. Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är att lira ett instrument - minst ett ackordbaserat. Har man sedan lite koll på harmoni-/sats- och funktionslära hjälper det ju en smula. Sedan prioritera att fibbla med musiken - inte produktionen och effekter etc. Allt det där är sekundärt, såvida man inte är ljudtekniker e.d.

Jag tror det är bäst att tänka på melodin först och främst, för att sedan smycka den med ornament. Annars kan du ju alltid börja med

ett akustiskt funktrumkomp i dr rex o lattja med dina keys därifrån. Lyssna på klassiskt? Många snygga melodier.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...