Jump to content
Annons

Droger och musik, hör de ihop?


DieHard (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Bärs eller och Jack Daniels eller liknande och Blues = ? Betablockerare och classisk musik = ? Bellman utan sprit = ? Barna från frostmofjället utan religion = ?

Förmodligen hade det varit ännu bättre utan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur i helvete har du tänkt dig att bruket skulle minska eller försvinna med förbud?

Sverige befinner sig i någon slags gråzon. Det finns dock en handfull länder som tacklar problemen en aning bättre, åtminstone i vissa avseenden. Men vill man inte minska antalet felbehandlade barn på våra sjukhus så kan man ju vara för en legalisering eller den situation vi har idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte själv exakt varför det är så, men kollar man på länder med mindre restriktiv narkotikapolitik än vår så verkar det vara så.

Vilka länder tänker du på då?

De länder som lyckas ok till viss del är ju de som håller en i åtminstone vissa avseenden hård narkotikapolitik. Sverige t.ex. är ju alldeles för flata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rökt gräs av och till i trettio år och skriver musik lika bra med som utan. Enda skillnaden är väl att jag har lättare för att koncentrera mig när jag har rökt, det blir ett annat fokus då. Men det rent musikaliska resultatet ser jag ingen skillnad på.

Jag tror det här är ganska individuellt. En del som har skrivkramp eller prestationsångest känner sig hjälpta av att dricka några glas vin eller att röka en joint. För andra så kanske det inte har någon effekt alls eller på något sätt försvårar skapandet.

Jag rökte inte gräs alls på tre år pga att jag då bodde i Thailand där straffen inte är nådiga om man säger så... Men sedan blev jag väldigt sjuk, bland annat en hjärtsjukdom och en svårartad sömnsjukdom. Att röka gräs eliminerar nästan helt de symptom som min hjärtsjukdom ger, vilket jag kan lova är skönt att slippa... och det gör min sömnsjukdom uthärdlig och i en hel del avseenden helt enkelt bättre. Detta efter att ha provat fler värdelösa mediciner än jag kan räkna, många med helt fruktansvärda biverkningar och ibland även beroendeskapande. Tyvärr är gräs olagligt i Sverige, så jag tvingas bryta mot lagen för att få en medicin som ger mig ett fungerande liv.

Jag har inget emot alkohol men jag dricker det sällan, sånär som på en whisky eller en öl ibland i sociala sammanhang. Alkohol har ganska jobbiga effekter på mina sjukdomar, så det blir ett minimalt intag. Eftersom alkohol ger betydligt värre kroppsliga skador och samhällskonsekvenser än marijuana - för att inte tala om cigaretter - så är det inget annat än tragiskt att lagstiftningen är som den är i Sverige. I många avseenden ett rent hyckleri. Debatten kring det här är fortfarande väldigt trångsynt och dåligt påläst, men tack och lov börjar det öppnas upp lite grand.

Tack för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rökte inte gräs alls på tre år pga att jag då bodde i Thailand där straffen inte är nådiga om man säger så... Men sedan blev jag väldigt sjuk, bland annat en hjärtsjukdom och en svårartad sömnsjukdom. Att röka gräs eliminerar nästan helt de symptom som min hjärtsjukdom ger, vilket jag kan lova är skönt att slippa... och det gör min sömnsjukdom uthärdlig

Jag har inget emot alkohol men jag dricker det sällan, sånär som på en whisky eller en öl ibland i sociala sammanhang. Alkohol har ganska jobbiga effekter på mina sjukdomar, så det blir ett minimalt intag. 🙂

Hej Bodhi! Vad heter dessa två sjukdomar?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Alltså jag vet oxå vad jag pratar om när det gäller röka och det funkar bättre utan om man vågar men vägen dit kan nog se olika ut beroende på vem man är och en massa annat. Samma med alla andra droger tex alcohol

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bodhi! Vad heter dessa två sjukdomar?

Hjärtsjukdomen har inget namn vad jag känner till, eller så har jag bara inte fått det berättat för mig. Det är ett klaff-fel som gör att hjärtat inte pumpar ut som det ska utan liksom samlar ihop sig och sedan plötsligt pumpar ut oregelbundet. Det känns ungefär som om någon häller hett vatten i ådrorna. Trots att jag efter två år med detta har vant mig ganska mycket (första året var jag skiträdd hela tiden), så är det ändå väldigt obehagligt. Ibland händer det uppåt vart tredje slag och då blir man lite trött på det om man säger så... Men när jag röker gräs så känner jag knappt av de här "åkningarna". Hjärtat lugnar ner sig och känns normalt. Jag kan gå en hel dag utan att ens tänka på det.

Sömnsjukdomen är grav sömnapné, vilket innebär att jag slutar andas uppåt 40 gånger i timmen varav det längsta andningsuppehållet är över två minuter. Jag sover med en CPAP, en maskin som konstant pressar luft ner i lungorna, och sover jag utan maskinen så finns det hög risk att jag dör i sömnen. CPAP:en hjälper till viss del, men sömnen är ofta obehaglig och jag drömmer så intensivt och tydligt att när jag vaknar kan det ta en hel förmiddag innan jag är tillbaka i verkligheten. Det tar mig också minst tre timmar att vakna varje morgon, är helt borta de första timmarna. När jag röker gräs så sover jag helt okej (med CPAP-maskin förstås), drömmer nästan ingenting, vaknar som jag ska och piggnar till mycket fortare. Det är en enorm befrielse att inte spendera halva dagen i "twilight-zone"...

(Menar inte deppa ner hela tråden med mina sjukdomar 😄 Jag klagar inte, det finns helt klart de som har det mycket värre).

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag kan inte tänka mig att röka oavsett vad (och som då är ganska kasst för lungorna i och med att röken är väldigt varm) kan påverka andningen positivt under sömn. Röken från en cigg (tobak) är rätt varm och när man "puffar på" annat så är det ju ingen svalare rök man får i sig då syftet oxå är lite annorlunda.

Jag är helt övertygad om du kan sova gott ändå men att dom/sjukvården kanske inte riktigt kunnat hjälpa till/hittat ett alternativ som funkar för dig.

Så på dom igen bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar inte deppa ner hela tråden med mina sjukdomar.

Det spelar ingen roll vad du än hade skrivit, denna tråd nådde maximalt bottenläge redan från början.

Det är ju så att sömnuppehåll (och faktiskt bara en sådan sak som vanliga snarkningar) påverkar hjärtat ytterst negativt, så det kan finnas ett samband där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tänka mig att röka oavsett vad (och som då är ganska kasst för lungorna i och med att röken är väldigt varm) kan påverka andningen positivt under sömn. Röken från en cigg (tobak) är rätt varm och när man "puffar på" annat så är det ju ingen svalare rök man får i sig då syftet oxå är lite annorlunda.

Jag är helt övertygad om du kan sova gott ändå men att dom/sjukvården kanske inte riktigt kunnat hjälpa till/hittat ett alternativ som funkar för dig.

Så på dom igen bara

Jag röker jag inte gräs, jag använder en så kallad vaporizer som endast förångar, ungefär som att andas in vattenånga. Det är inte skadligt för lungorna. Säger bara "röker" för att det är enklare 🙂

Men annars har du helt rätt - all rök är skadlig för lungorna oavsett vad det är man röker. Det är skadligare att röka cigaretter än att röka marijuana, men röken i sig innehåller fortfarande en mängd skadliga ämnen just för att det är rök.

Ibland röker jag dock tobak i pipa, och det märker jag av att det påverkar sömnapnén negativt. (Jättekorkat jag vet... höll upp att röka i sex år men började igen när min far fick en stroke).

Efter två års vändor med sjukvården så kan jag tyvärr lova dig att de inte har något fungerande alternativ för mig... Jag har stått på mig så det stått härliga till och varit labbråtta för än det ena, än det andra, men forskningen när det gäller sömnsjukdomar är tyvärr fortfarande ung. Men visst finns det hopp.

Att sova gott utan gräs händer helt enkelt inte. Det är verkligen natt och dag. Men jag störs inte av att det är gräs som är min medicin. Miljoner människor använder dagligen marijuana i medicinskt syfte. Det är bara en tidsfråga innan det blir etablerat och erkänt av sjukvården för de sjukdomar som det hjälper mot eller lindrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så att sömnuppehåll (och faktiskt bara en sådan sak som vanliga snarkningar) påverkar hjärtat ytterst negativt, så det kan finnas ett samband där.

Ja, sömnapné är tyvärr inte bra för hjärtat alls. Det får arbeta hårdare och förstoras. Men ett stort hjärta är ju bra att ha 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka länder tänker du på då?

De länder som lyckas ok till viss del är ju de som håller en i åtminstone vissa avseenden hård narkotikapolitik. Sverige t.ex. är ju alldeles för flata.

Efter att ha bott och arbetat i Thailand i några år där narkotikapolitiken är extremt hård och dödsstraff ingår i straffskalan för narkotikabrott, så får jag nog allra ödmjukast säga att du har fel. Drogbruket är extremt utbrett där. Förre premiärministern Thaksin Shinawatra inledde i början av 2000-talet en kampanj där polisen fick lov att skjuta narkotikalangare på fläcken, vilket ledde till att tusentals människor brutalt avrättades på stället. Men inte har drogbruket minskat för det.

I USA tar man i rejält med hårdhandskarna på många ställen, men användningen av droger ökar och har gjort det ända sedan 1980. Kriminalitet kopplad till droger ökar också dramatiskt hela tiden. Narkotikarelaterad kriminalitet är idag så farlig att i vissa länder, som t ex Mexiko, vågar folk inte ens arbeta som poliser. Genom att ge kriminella element kontrollen över drogerna - vilket de har i de allra flesta länder, det är i stort sett aldrig som polismakten som har faktisk kontroll - så skapar man till slut ett samhälle där de kriminella krafterna står över och styr statsmakten, som i sin tur inte gör annat än städar upp efter de kriminella elementen.

Man göder också ett avsevärt mycket farligare drogbruk än det som hade varit aktuellt om staten hade haft kontroll över tillverkning och försäljning, eftersom kriminella langare inte drar sig för att blanda i all möjlig skit i de droger som säljs, antingen för att tjäna mer pengar på produkten eller för att skapa tillvänjning genom att blanda i starkare beroendeframkallande droger. Omsatt till alkohol vore det som om var tionde unge sprang runt och drack T-sprit spetsat med heroin.

Kriminalisering av lättare droger, ger kriminella ett ypperligt tillfälle att tjäna pengar på något som är extremt billigt att framställa, och som i har använts av alla möjliga folk i årtusenden, m a o sannolikt inte heller kommer att sluta brukas. De tunga drogerna som heroin och crack får därmed också en enklare väg till missbrukaren. Om lätta droger legaliserades så skulle steget till tyngre droger vara betydligt större, eftersom det samtidigt också skulle innebära ett steg in i den kriminella världen, såväl som vara svårare att få tag på. Tunga droger är redan i sig avskräckande även för de som brukar lättare droger, pga att de helt enkelt är farliga. Men de rör sig i samma värld som lättare droger, och därför förekommer de på ett sätt som är mer accepterat av droganvändare än vad det hade varit om lättare droger var legala.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Väl talat bodhi och jag känner stort medlidande ang. dina medicinska problem, fan att inte kunna få sova utan en jävla apparat men ok man vänjer sig som du säger...+ hjärtat fy!

Det är inte alla som skulle våga träda fram på det här sättet och som jag nämnde tidigare så finns det säkert fler som på något sätt använder gräs på ett eller annat sätt, medicinskt eller bara för sitt höga nöjes skull typ som att ta en fylla som är så väldigt acceptabelt men som har långt värre biverkningar speciellt dagen efter...men inte törs prata om det pga det hätska inställningen hos dessa rabiata anfäktare av "lag och ordning" som inte vet ett smack om verkligheten!!!

Utomlands, ja det räcker ju att bara passera bron till Danmark, Tyskland, Belgien osv osv söderut dvs alla länder där jag har varit längre perioder och känner folk som bor i där brukar folk gräs utan att göra minsta grej av det på tex fester eller andra tillställningar, ungefär likställt med en aperitif eller ett glas champagne eller en cigg etc och ingen gör nån grej av det alls och jag pratar om folk i alla samhällsklasser tom poliser & domare så kom inte dragandes med att det är flummiga musiker eller annat löst folk som använder gräs!

Det finns massor av studier och intressanta dokumentärer om marijuanan's medicinska effekter på olika både fysiska och psykiska tillstpnd tom ett lab med seriösa forskare på hemlig ort i England som är beredda att slå upp portarna så fort lagstiftningen ändras vilket den kommer att göra det är bara en tidsfråga, i USA har sepciell medicinsk användning stoppat cancerförlopp och räddat flera människor från strålning och andra degraderande/destruktiva mediciner.

Det där med allmän läkarvetenskap och medicinering/förskrivning av kemikalisk dynga är förlegat och gynnar bara läkemedelsföretagen och det är ett kapitel som man bara skrapar på ytan på här i Sverige men i Frankrike tex där är debatten betydligt mer vaken och öppen vad jag har sett, tex en kille jag känner fick voltaren som han skulle ta i stora doser under lång tid för ett allvarligt ryggproblem med följd av att hans tänder blev helt missfärgade och började ruttna, han fick försent veta att gräs kunde hjälpa honom och kör på det numera, detta är bara ett exempel av miljontals eller miljarder...

Det kommer alltid finnas 2 läger; de som ser och förstår vikten av förändring och de som väljer att vara ignoranta och oftast gapar högst och fördömer de andra med andra åsikter hur väl underbyggda och logiska dom än är*

Prostitution är ett tydligt talande exempel i flera länder i Europa där avkriminalisering fått positiva effekter, så tänk om lite nu ni som gapar om hårdare tag etc för det är bara ren idioti och medeltid hela veckan, vi lever i en tid av förändring och dom som inte är med på detta kommer envist klamra sig fast i det förgågna och enbart må dåligt i slutändan...

Hard drugs skall bekämpas med alla medel men där krävs det politiskt ansvar som av olika skäl inte fungerar som med allt annat korrumperat bakom kulisserna som de flesta inte har en susning om...

debatt du säger att tråden hade bottennapp redan fr början men jag tycker det är en relevant fråga eller katalysator för just debatt***

Link to comment
Dela på andra sajter

artikeln ljuger något

In July 2001, Portugal a new law maintained the status of illegality for using or possessing any drug for personal use without authorization. The offense was changed from a criminal one, with prison a possible punishment, to an administrative one if the possessing was no more than up to ten days' supply of that substance.[1] This was in line with the de facto Portuguese drug policy before the reform. Drug addicts were then to be aggressively targeted with therapy or community service rather than fines or waivers.[7] Even if there are no criminal penalties, these changes did not legalize drug use in Portugal. Possession has remained prohibited by Portuguese law, and criminal penalties are still applied to drug growers, dealers and traffickers.

man har skiftat över från enkla hårda fängelsestraff till sociala åtgärder

och anledningen var att få ner dom höga siffrorna hiv-smittade som orsakades av skitiga sprutor etc

men visst har sverige mycket att lära av andra länder istället för att hela tiden spela världens bror duktig

Link to comment
Dela på andra sajter

artikeln ljuger något

man har skiftat över från enkla hårda fängelsestraff till sociala åtgärder

och anledningen var att få ner dom höga siffrorna hiv-smittade som orsakades av skitiga sprutor etc

men visst har sverige mycket att lära av andra länder istället för att hela tiden spela världens bror duktig

jag antog att vi pratade om avkriminalisering, och inte legalisering... det är det enda som brukar diskuteras

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av studier och intressanta dokumentärer om marijuanan's medicinska effekter [...]

Då kanske du kan tänka dig att dela med dig av de studier du läst den här gången då?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När det gäller anti depressiv medicin så kallade lyckopiller som en del inlägg här handlar om så har det så vitt jag sett debatterats ganska länge i media om det är bra eller rent av farligt. Förskrivningen verkar ha framstått som lite väl i överkant enligt vissa framför allt till ungdomar. Men det är ju media och så det finns säkert ett gäng medicinska rapporter som säger annorlunda och att behovet möter förskrivningen. Problemet är väl bara att man inte kan veta säkert vem som stoppar pengar i fickan på vem som säger vad.

Jag minns speciellt en dokumentär i ämnet som gick på TV för några år sedan där man försökte gå till botten med biverkningar och andra effekter av den här typen av medicinering. Om jag inte minns fel så fick journalisten inte tillgång till arkiverad info från försöks studierna på grund av patent undanflykter från tillverkaren och en taskigt skriven lagstiftning i de länder (tror det var usa och england) som just företaget som tillverkade en eller flera av de mediciner som det här programmet handlade om verkade i.

Varför man gjorde dokumentären var helt enkelt på grund av debatten om den överdrivna konsumtionen av dessa preparat och besynnerliga våldshandlingar som en del personer begått, i vissa fall ganska snart i inledningen av behandlingen. Om jag inte minns fel förstås och det är några år sedan (inte 25 alltså typ några bara) så fråga inte om källhänvisningar, ring runt till TV kanalerna och fråga hehe i så fall för jag gör det inte. Kort sagt det hela gick nog ut på att ifrågasätta då man förmodligen ansåg man hade på fötterna så att säga.

Bolaget/n spjärnade emot efter bästa förmåga som man kan förvänta sig då stora värden stod och står på spel jag menar folk mår ju piss speciellt om livet suger inge jobb och så typ. Det hela resulterade i att journalisten fick nån timme i arkiven och inget fick tas med bara antecknas utifrån journalanteckningarna som tillgänglig gjordes vid det tillfället.

Det bidde en plupp helt enkelt på grund av för lite info och då mycket på grund av bolaget/n. Men fan vet om man vågar sig på att knapra sånt om man skulle dyka mentalt då nån från att ha varit den dokumenterat mest fredliga familjefar (intygat av omgivning och annan dokumentation om jag inte minns fel) gick från det till att slakta hela familjen på typ bara två veckor på pillren.

Men droger och musik funkar bara bättre i ens eget öra just då.

Och det har framkommit att en av de vanligaste bieffekterna är depression. Känslomässig avtrubbning där man går runt som en zombie drabbar de allra flesta också. Det är egentligen bara ett fåtal som de där pillerna är till för men det är en miljardindustri och med massor av köpta läkare och psykiatrieker som lakejer och pseudodiagnoser, som screening, har man lobbat för att öka sina intäkter. Finns det en sjukdom finns det pengar att hösta in. Där har man hjälp av sina lakejer. Piller och dess påstådda positiva effekter har i medicinska skrifter publicerats som seriös forskning fast de i själva verket är förtäckta annonser för läkemedelsbolagen skrivna av sina mutkolvar. Varit en debatt om det också.

.

Bästa inlägget hittills. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

men visst har sverige mycket att lära av andra länder istället för att hela tiden spela världens bror duktig

+1. Men de kommer aldrig backa från skräckpropaganda och prestige som man lagt ned och investerat i åratal. Sverige är ju världsbäst. Alltid. Även när vi är sämst. Men det låtsas man aldrig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså såhär en evighetstråd ser ut.

Lite tråkigt att det ena efter det andra avfyras i hårda ordalag men fortsätt gärna, kul läsning.

Jag själv tycker att debatten är lönlös men det är roligt och intressant att lära känna deltagarna, genom deras åsikter. 😄

Fridens Liljor

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst att vissa droger kan hjälpa några människor. Men då är det bättre att det positiva beståndsdelen ur drogen förädlas och förfinas och görs till en tablett eller spray/innhalator. Att legalisera det helt är helt omöjligt anser jag.

Har liksom svårt att se framför mig hur systembolaget har ett litet rum längst bak som liknar ett apotek i varje affär som heter rusbolaget. Där du kan gå in och köpa precis vilken drog du vill med bruksanvisning.

Plura skrev eldkvarns största hit kärlekens tunga när han satt i en stuga utanför norrköping på värsta avtänningen. Han knarka så mycket att hans fru ville lämna honom

Redigerat av Henber77
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Florian, jag har vant mig vid maskinen sedan länge så jag tänker inte ens på det, det är snudd på komiskt vad man kan vänja sig vid... Men visst hade det varit skönt att slippa den, så man kunde somna på soffan eller sova över hos kompisar och resa utan att behöva ha den med sig. Värst är tolvtimmarsflighten till Thailand lol, där får man hålla sig vaken med alla medel.

Det är nog det som du skriver om som är debattens största problem, att man för den utifrån ett främst moraliskt perspektiv där man på förhand har bestämt att "alkohol är ingen drog, det är sill och nubbe och traditioner och en sup har väl ingen dött av, ta en till du", medan marijuana får representeras av "jävla knarkare hela bunten". De skadeverkningar som alkohol har på kroppen kostar samhället miljarder och de effekter som det har på psyket står bakom fler fall av misshandel än som går att räkna, men ändå betraktar man alkohol som en fullt acceptabel och socialt sett positiv drog. Det kan den absolut vara när den används med måtta, men föreställningen att "alkohol är okej och gräs inte" saknar helt förankring i verkligheten. Den bygger på moraliska värderingar kring vad alkohol respektive marijuana anses representera.

Marijuana har långt färre skadeverkningar än alkohol, i synnerhet om man inte röker det på samma sätt som tobak. Det är inte fysiskt beroendeframkallande som alkohol (men kan vara psykologiskt beroendeframkallande). Det rus man får skapar inga aggressioner överhuvudtaget utan snarare tvärtom, dämpar eventuella aggressioner som folk kan ha. Folk som röker gräs ger sig inte ut och slår ner folk eller misshandlar sina fruar, om de inte redan har problem med det här från början och de lugnande effekterna inte tar. Att folk som krökar hårt kan bli våldsamma är förstås redan välkänt. Man kan inte röka ihjäl sig på marijuana, det enda som händer är att man somnar, medan alkohol i för höga doser är dödligt. Marijuana påverkar inte heller kroppens vitala organ negativt på det sätt som alkohol gör, där en hög konsumtion gradvis förstör berörda organ. Däremot så kan ett högt intag av marijuana i värsta fall leda till psykos, även om det är ovanligt. Den koncentrerade formen hasch är, mig veterligen, den mest förekommande boven där. Dagligt bruk kan också leda till minnessvårigheter och försämrad reaktionsförmåga. Dessa är dock temporära, och som med allt annat i drogväg ska det brukas med måtta. Dricker man en vinare om dagen så har man det inte så lätt heller.

Det slutliga argumentet från vår kära regering, att marijuana är en inkörsport till tyngre droger är en seglivad myt, lika sann som att alkohol är en inkörsport till att börja dricka T-sprit. Det är sociala misärer som leder folk in i bruket av tyngre droger. Kriminaliseringen av lättare droger gör det dock lättare för de som hamnar i social misär att komma i kontakt med de tyngre drogerna.

Jag anser att all form av drogbruk, vare sig det är alkohol eller marijuana, kräver ett ansvar och en mognad. Man vill inte ha tolvåringar som springer runt och tar en spliff, lika lite som de krökar runt. Men den kriminella definition och det moraliska stigma som marijuana har i det här landet hjälper verkligen inte i det avseendet. Det gör det bara lite "tuffare" att röka gräs för kidsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske du kan tänka dig att dela med dig av de studier du läst den här gången då?

Dear Anthony, det är inget specifikt jag läst "den här gången" utan taget ur minnet men jag kan tipsa dig om att leta själv, internet är ännu inte censurerat i vår del av världen men snart kan det också bli verklighet enligt ett nytt EU-förslag i Tyskland & Frankrike beware!

På youtube finns mängder av olika filmer om detta, på google är det bara att typa in relevanta sökningar men jag tror du fattar det själv, jag har heller inget behov att försvara något jag säger som i någon sorts hearing eller rättegång vilket det ofta kan bli här i betydligt mindre allvarliga fall och diskussioner med framlagda bevis och teser, dom kommer fram så bra ändå eller hur*

Link to comment
Dela på andra sajter

dom där är skitroliga men det var just i försvaret allt började...

Ja dom roliga 🙂

Mdma(xtc) tillverkades första gången 1912 och I det läge då substansen patenterades, var den ett mellansteg i en syntesväg av blodkoaguleringsmedel. 1953 experimenterade den amerikanska armén med MDMA. Det är okänt i vilket syfte, men det sägs ha används mot tex trauma.

Och lsd uppfanns av Albert Hoffman 1938. Han experimenterade med en svamp som angriper spannmål (mjöldryga, som innehåller alkaloiden ergotamin) när han lyckades isolera LSD.

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...