Jump to content
Annons

Fördjupning i akustikbehandling.


Metalrobban

Recommended Posts

Fick för mig att jag ville fördjupa mig i akustikbehandling. Då är jag är dåligt insatt i detta ämne skulle jag vilja veta följande.

Om man vill fånga upp en specifik basfrekvens borde man bygga en Helmholtzare men vad gör då basfällan för nytta i ett hörn? Är Helmholtzaren bara för stående vågor och basfällan för en generll dämping, och i så fall vilka frekvenser?

Efter att ha suttit och plöjt igenom både Studio forumet och Kontrollrummets forum hittar jag ingen stans information om, eller ännu hellre en kalkylator, över vilka frekvenser en basfälla blir effektiv när man sätter sneställer en glasfiberull/stenulls-isloring i ett hörn, beroende på tjocklek, bredd, (hur mycket av hörnet den täcker), och vad som händer beroende på om du fyller hörnet eller om du har en lufspalt/lufthörn bakom.

Ett antal olika sidor med uträkningar över hur man gör helmholzresonator finns, och skulle då vilja ha någon liknande för en basfälla a la glasullmodell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan hitta en del av det mest grundläggande i min lilla artikel i Kontrollrummets Wiki. Där finns också länkar till olika uträkningar. 🙂

Det du dämpar med "normal" behandling, är främst flutter och efterklang, medan Helmolz-resonatorn byggs för att resonera vid en viss frekvens och på så sätt suga upp just den frekvensen (enda sättet att fånga upp stående vågor effektivt). Sedan kan man bygga Helmholtz (och vissa andra metoder) mer bredbandigt också, men vanligast är att man bygger den för en specifik problemfrekvens.

Några exakta uträkningar har jag nog inte sett när det gäller olika metoder, utan det handlar mer om generella fakta, att ju tunnare material man använder, desto sämre är de på att dämpa lägre frekvenser. En gardin suger bara upp diskant, medan en tunn porös absorbent (akustikskum, glasullsskivor o dyl) absorberar diskant och mellanregister - och ju tjockare materialet är, desto längre ner i basen blir det effektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basfällor av glasull går bra att bygga men kräver sitt lilla utrymme. Dessa jobbar med rörelsen (Helmholtz-principen jobbar med ljudtrycket).

En fjärdedel av våglängden brukar man säga är optimal placering för en porös absorbent från reflektionsytan dvs placera absorbenten där hastigheten är maximal.

Ex. vill du göra en sådan basfälla för 50Hz så är våglängden 342/50 = 6,84m => basfällan skall ha ett djup på 1,7m.

Här har du en relativt utförlig excelmall: http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

Varför just hörn?

Tja, dels är hastigheten minimal och trycket maximalt nära hörn och sen så reflekteras ju det som går in i hörnet ut i samma vinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man kommer till insikt med, och börjar kunna se ljud som partikelrörelser så uppenbarar sig en massa lösningar och förståelser.

Tänker man via liknelser som jag själv gör så kan man se likheter när man häller vatten genom ett kaffefilter till exempel.

Enda skillnaden är viscositeten på vattnet som enligt en ljudmodell, konstant ändrar sig i ett frekvensbestämt mönster. Lättflytande till tjockflytande!

Lätt va!!! Ha ha ha!!

Tänk dig att du ska bromsa ljudet bara. Det är det enda vi gör med akustikkorrigering.

Att hindra ljudet från att ta sig fram, är ljudisolering.

Vi vill slå sönder ljudets framfart för att eliminera stående vågor och förstärkta frekvenser.

De som svarat dig här samt Gilbert och Lee kommer kunna guida dig vidare i sökandet bland den teoretiska delen.

Mycket går att se i mönster med olika kalkylatorer men allt som oftast så får även akustiker ta till nötknäckaren när ett nytt rum ska behandlas.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet då då rå!

Allt börjar med storlek och förhållande på rummet!

När kommer du och hämtar Roxullen Robban!?

Ha det bäst!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har väl en del av kunnandet från fysiken i högstadiet kvar. Jag var redan då intresserad av ljud och ljus. Men med åren ramlar mycket bort.

Jag förstår hur ljud rör sig hur vågor dämpas genom olika material. Det är bara alla mattematiska termer jag inte kan, varav jag började söka efter olika kalkylatorer. Om jag vet att jag behöva dämpa vissa frekvenser.

Nu uppenbarar sig fler frågor...

Hur vet man vilken tjocklek/densitet på material ska man använda för respektive frekvens?

Och hur mycket dämpar respektive densitet?

Dämpar samma densitet på olika material lika mycket?

Borde ju nästan kunna ställa upp någon lathund för nått sånt här?

Sen placeringen av det för frekvensnens våglängd känns uppenbart för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...