Jump to content
Annons

Bästa lajvakten genom tiderna?


Kringlan

Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)
Latin Kings första spelning på fritidsgårdet Kvadraten i Alby. Eller...egentligen var den inte så bra, men det var kul att nämna att jag var där 😉.

Hehe så fick du sagt det också 😲

Jag var också där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det snackas så mycket om U2 i konsertupplevelsesammanhang - jag har aldrig sett dom lajv. Är det en hype eller är det sådär förkrossande bra som många menar?!

Har inte sett dom på senare år, men jag såg dom på nå't varv i Göteborg efter Joshua Tree och det var ett fett ös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Latin Kings första spelning på fritidsgårdet Kvadraten i Alby. Eller...egentligen var den inte så bra, men det var kul att nämna att jag var där 😉.

Hehe så fick du sagt det också :rolleyes:

Jag var också där!

Grymt!

Vi får snart starta en egen tråd med glada minnen från röda linjen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har städat upp i tråden och tagit bort en del irrelevanta inlägg.

Kringlan: Ibland får jag en känsla av att du postar för att få upp antal postade inlägg. Det ger inte cred - tänk efter om ditt inlägg tillför något i diskussionen innan du klickar på "Svara". Då håller vi forumet snyggt, lätthittat och relevant - och trevligt för törstande människor att komma till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju bara ta 4 takter, och Ice Cube snodde ju typ hela Staple Singers "Let's Do It Again" till remixen av It Was A Good Day.

Fasen va taskigt, Cube!

*kjam*

Läste en intervju med STIM-representant Peo Thyrén, tillika basist i Noice, i Göteborgsposten i våras. Budskapet var glasklart: Det är ett allmänt utbrett missförstånd att det skulle vara OK att "sno" 4 takter. Man gör inte bedömningarna utifrån de grunderna enligt honom.

Jag letar febrilt efter artikeln (jag har klippt ut den) men jag hittar den inte. Jag återkommer om jag hittar den. Annars kanske det finns något att hitta på STIM:s hemsida.

Får jag stryk av Nattvaktaren nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Det är ett allmänt utbrett missförstånd att det skulle vara OK att "sno" 4 takter. Man gör inte bedömningarna utifrån de grunderna enligt honom.

Han har fel, Livets Ord har hjärntvättat honom.

Fyra takter får man ta, det vet väl alla - det fastlog ju Martin Ljung för mycket länge sedan.

edit: Mitt favoritgig är Kraftwerk tidigare i år, i Köpenhamn. Bästa jag någonsin sett, Dalapolisens Spelmanskår -79 inräknat.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Astor Q (oregistrerad)
Det snackas så mycket om U2 i konsertupplevelsesammanhang - jag har aldrig sett dom lajv. Är det en hype eller är det sådär förkrossande bra som många menar?!

Har inte sett dom på senare år, men jag såg dom på nå't varv i Göteborg efter Joshua Tree och det var ett fett ös.

Såg U2 sist de var i Globen (kommer inte ihåg näre va) och det är en av mina bästa liveupplevelser. Var fruktansvärt bra!

Är Hives så bra som det sägs lajv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har städat upp i tråden och tagit bort en del irrelevanta inlägg.

Kringlan: Ibland får jag en känsla av att du postar för att få upp antal postade inlägg. Det ger inte cred - tänk efter om ditt inlägg tillför något i diskussionen innan du klickar på "Svara". Då håller vi forumet snyggt, lätthittat och relevant - och trevligt för törstande människor att komma till 😄

Äch, ber om ursäkt.

Försökte bara förklara skämtet för nattvaktaren 🙂

Alltså, jag är fruktansvärt utråkad nu när studion är paj, men ska försöka posta lite mer relevanta posts.

Duh, varför skulle jag posta för att få upp antal inlägg? Jag är bara utråkad faktiskt. ber om ursäkt dock. 😛 ..

[edit] Ska hålla mig till Off-topic forumet med mina dummheter 🙂

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

bara sett u2 bandat från nånstans i usa. Nåväl. Dom är sjukt duktiga men lite på gränsen. När han drar upp en tjej från publiken ligger bredvid henne på scen och alla 100 gigantiska storbildskärmar visar dom och allt blir mörkt förutom en fejkad stjärnhimmel ja viist.

Fast jag menar med dom effekterna blir ju t.o.m jag fräck live. 🙂

Fast u2 gör å andra sidan mycket bra musik också så...

Tack barden för att du förklarade det. Varför ska jag åka på pumpen när det trots allt var vallhagen som drog det kortaste stråt. I särk-lass 😛

ÄH lägg av alla pappor e såna. och folk som wajnar e folk som vet att dom konstant får människor att bli tysta när dom skämtar 😮

Ja jag har också bara sett dem på TV så att säga... Det är ju en jäkla show och de är ju duktiga och så... kanske lite opersonligt och tråkigt? Men det beror väll på vilken typ av konsert man gillar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, alltså. Det är förjävligt svårt. Är en bra spelning bra underhållning eller bra musik?

Kanske är det bästa kombinationen och då kommer ju u2 långt.

Fast det blir ju gärna lite för mycket. Som sagt lätt lite opersonligt när spelningarna blir sådär stora och man får känslan av att... Skulle det verkligen vara värt något utan effekterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

En konsert jag minns var Thin Lizzy med Gary Moore i spetsen, man var ju en riktig hårdrock-fan på den tiden. Sen har jag ju ett annat band som är mina favvo, men jag vågar knappt berätta..............ok jag ska, Status Quo. Har sett dom ett gäng gånger på 70' å 80-talet, nu är det inte nåt jag betalar för. Faan vad man kan göra med fyra achord... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

En konsert jag minns var Thin Lizzy med Gary Moore i spetsen, man var ju en riktig hårdrock-fan på den tiden. Sen har jag ju ett annat band som är mina favvo, men jag vågar knappt berätta..............ok jag ska, Status Quo. Har sett dom ett gäng gånger på 70' å 80-talet, nu är det inte nåt jag betalar för. Faan vad man kan göra med fyra achord... 😮

Counting crows är ju mästare på det med får man väll säga. Ett antal av deras låtar innehåller bara 2.

En lajvakt som är väl värd priset.

"Rap her up in a package of lies, send her off to a coconut-island."

"Catch her in a butterfly net, put her down in a photograph album"

I min mening rätt klockrena textrader från Anna Begins.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Latin Kings första spelning på fritidsgårdet Kvadraten i Alby. Eller...egentligen var den inte så bra, men det var kul att nämna att jag var där 🙂.

Hehe så fick du sagt det också 🙂

Jag var också där!

Grymt!

Vi får snart starta en egen tråd med glada minnen från röda linjen! 🙂

Yep.

Infinite Mass på Hägerstensåsen under Hassans Vänner-kvällen, när DJ Needle hade glömt sina hörlurar men mixade ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Timbuktu och Damn!'s turnéavslutning i Uppsala i somras.

Inte så mycket för Timbuktus skull (okej, han körde hårt han med)

utan snarare för att Damn! (livebandet) öste ut spelglädje och svängde nåt helt tokigt.

Någon som har hört något eget av Damn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Timbuktu och Damn!'s turnéavslutning i Uppsala i somras.

Inte så mycket för Timbuktus skull (okej, han körde hårt han med)

utan snarare för att Damn! (livebandet) öste ut spelglädje och svängde nåt helt tokigt.

Någon som har hört något eget av Damn?

Ja...deras platta släpptes ju i våras

Link to comment
Dela på andra sajter

Rammstein fick stående ovationer i globen förra veckan. Det var fullständigt magiskt.

Annars så har vi synthpopparna SPOCK som alltid är roliga att se även om man hört alla låtarna 1000gånger (svär åt att min väska med alla deras skivor blev stulen förra sommaren) Rymdpop finns det alltid plats för.

http://hem.passagen.se/nanneman/spock/bild01.jpg

för att inte tala om Sista Mannen på Jorden. Det är så enkelt. Två gubbar med en moog och tralliga melodier som alla kan. Eddie är dessutom bara bäst när det gäller publikkontakt.

Covenant i sina kostymer börjar kännas tradiga. Men första gången jag såg dom så var det magiskt. Deras låt I AM är det grymmaste jag sett live nånsin.

Chemical Brothers gav mig orgasm på hultsfred 1999.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så har vi synthpopparna SPOCK som alltid är roliga att se även om man hört alla låtarna 1000gånger

SPOCK på SEMA 1999 var lite småkul... "På Arvika kommer vi att fylla vattenpistolerna med skånskt brännvin..." sa Hr Hoffman efter att ha blött ned den främre delen av publiken ordentligt med en gigantisk vattenpistol...

Men man fick ju en liten överdos i slutet av 90-talet eftersom dom spelade överallt.

PS. Bilden funkar inte.

Covenant i sina kostymer börjar kännas tradiga. Men första gången jag såg dom så var det magiskt. Deras låt I AM är det grymmaste jag sett live nånsin.

Såg dom på Arvika precis när de släppt "Dreams of a cryotank" och de har aldrig nånsin varit lika coola live efter det. Totalt rökfylld scen, Eskil i munkorg, två "dansare" i bakgrunden iklädda konstiga träd-kostymer... Magiskt!

Fattar inte att de övergick till trista gubbkostymer efter det...

Edit: Men Eskil har ju nästan lärt sig sjunga ordentligt nu iallafall... Men han är fortfarande lite väl osäker och hämmad live.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett allmänt utbrett missförstånd att det skulle vara OK att "sno" 4 takter. Man gör inte bedömningarna utifrån de grunderna enligt honom.

Han har fel, Livets Ord har hjärntvättat honom.

Fyra takter får man ta, det vet väl alla - det fastlog ju Martin Ljung för mycket länge sedan.

Tack för passningen, Nattvaktaren! Det var just det som nämndes i intervjun - att en del av skulden skulle Martin Ljung ha. Han menade bestämt att det inte skulle vara så och han är/var ju ändå STIM:s representant.

Jag ska kolla runt lite på STIM:s hemsida....

Link to comment
Dela på andra sajter

För trött i huvudet för att förstå om ni är ironiska eller seriösa. Apropå det här med x antal takter osv. Så:

http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/...256AFB0026EFD6;

Stims definition av sampling. Olagligt för minsta lilla mollsjua utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Nån mer än jag som hör Judas Priest i bakgrunden...breaking the law, breaking the law....

Mitt samvete är rent, för jag använder det aldrig. 😉

PS. Dalapolisens Spelmanskår -79 måste varit en upplevelse. Kling och Klang får en helt ny innebörd.

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Stims definition av sampling. Olagligt för minsta lilla mollsjua utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

Jaha.

Fan Nattis. Nu är vi illa ute.

Hade vi inte en Mollsjua på Stomp?

Tror att NWA-samplingen låg därnånstans.

Dr. Dre hade tydligen det som favvis-ackord.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
För trött i huvudet för att förstå om ni är ironiska eller seriösa.

Ok, ursäkta, men jag tror alla som spelar klipp-och-klistra-musik idag är otroligt medvetna om att det inte får samplas eller snos nåt -alls.

Att historien om de fyra takterna kommer från en gammal sketch är en lika överflödig upplysning som att ordet lagom bara finns i svenskan, typ. 😉

För övrigt är det otroligt kul att skoja om Peo Thyrén; maken till usla band han varit inblandad i (Noice, Sha-boom 😮 ) - och sedan frälst i Livets Ord.

Snacka om öppet mål. 🙁

----> on topic, för en gångs skull:

Annars vill jag instämma i att Bob Hund var attans bra, såg dom 1994 - energiskt och spännande.

Vad hände sen egentligen? Blev dom gamla som alla andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

U2 har verkligen förmågan att lyfta konserter till magiska nivåer. Såg dem i Scandinavium på "The Unforgettable Fire"-turnén och de var grymma. En del pratar om att det är Bono som gör det ensam men det är fel. Man märker hur samtliga tänder till och bara löder!

Såg dem några år senare på Eriksberg och det var bra men inte magiskt. Det hade säkert kunna funka om bara inte spelstället var så kass. Sen spelade de ju i näst intill fullt dagsljus och det blir ju inte alltid så fräckt.

Såg Ni inte konsertspecialen som Musikbyrån sände på TV för dryga året sedan? Det börjad grymt, gick ner till något som var bra och plötsligt, en bit in i konserten så bara händer det! Jag tror att det var i slutet av låten "Bad" som Bono får publiken att börja sjunga allsång. Bandet smyger ner volymen och slutar till sist att spela helt. Publiken sjunger vidare. Vi får se några snabba glimtar av grabbarna på scen, de har tänt till ett snäpp till! Introt till "Where the streets have no name" drar igång och publiken blir sjövild! Sen är det bara triumf. Till och med hemma i TV-soffan fick man gåshud och tår i ögonvrån. Så återupptäckte jag U2:s storhet efter att ha lagt ner dem under en massa år. Nya skivan får ju grymma recensioner, den ska vi köpa!

Nattvaktarn, jag hittar inte mitt klipp! Det har försvunnit, som genom en guds försyn! Jag känner mig dock säker på att han hävdade det jag tidigare skrivit. I övrigt kan jag hålla med Dig om hans musikaliska och andliga talanger. Han skrattar dock säkert hela vägen till banken! Off Topic? Javisst, jag kan inte låta bli att tjöta lite med Nattvaktaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Lägger min peng på Bobban & The Wäjlörs

The Pogues...såg dem i Göteborg sent 80tal..eller var det tidigt 90-tal!? Hursomhelst...det gick inte annat än att vara LYRISK efter den koncerten. Shane var full förstås, men det var vi alla.

Pogues kör några reunionspelningar i december!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som sett Killing Joke Live? Jag har diggat dem stenhårt sen -86. Visserligen har de släppt ett par riktiga brakfisar till skivor mellan varven men när de levererar så rämnar jorden! Deras senaste, "Killing Joke", är ju överjävligt bra! Jaz verkar ju vara en trevligt psykotisk person med en massa demoner som rider honom likt maror nätterna igeno. Har sett ett par korta livesnuttar på nätet och sett lite live-bilder. Om de är rättvisande verkar det ju vara en total våldtäkt på alla sinnen när de går loss! Du som sett dom, berätta!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Deep Purple på Scandinavium alldeles innan Blackmore hoppade av. Han smashade guran.

Rush på Wembley Arena under "Hold Your Fire"

Yes i Scandinavium på 90 125-turnén

DiLeva ett par gånger på Roskilde och någon gång på Hultsfred.

ACT på Trägår´n förra våren

Accept i gröna tältet på Roskilde. 20 000 pers tar över alla fotbollskörerna. Det är faktiskt så mäktigt och vackert att tårarna rinner. Udo är som en köttbulle på speed, fantastiskt!

The Cure på Roskilde för många år sedan.

David Lindley ensam på Konserthusets scen i Gbg med ett 20-tal stränginstrument omkring sig och, ibland, en trummaskin.

Henry Rollins på Roskilde vid "Weight"-turnén.

Rainbow på Scandinavium vid "Long Live Rock´n Roll"-turnén. Regnbågen var med och Cozy körde sitt klassiska trumsolo till Tchaikowskys "1812" Gåshud!

Jag är inte det minsta avundsjuk, jag lovar 🙂

Rainbow lär man väl aldrig få se, men ni som är intresserade av lite klassisk hårdrock kan jag tipsa om att Accept spelar på Wacken open air i sommar.

Apropå liveakter för att inte hamna helt OT, så får jag väl säga Judas Priest på sweden rock i somras...

(Om de egentligen var bra eller ej vet jag inte, men i mitt dåvarande tillstånd lät det hur bra som helst..... och det är väl upplevelsen som räknas?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...