Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har investerat i en hel del random ljud packs,

NÀr jag installerar dom frÄgar varje (som har nÄn slags egen sampler typ, jag Àr ingen mÀstare pÄ Àmnet) om det ska vara VSTi eller DXi.

I min skolutbildning fick vi lÀra oss att anvÀnda VST, vilket fÄr mina instinkter att sÀga att jag borde anvÀnda DXi.

Som jag har förstÄtt Àr dom mycket lika varandra,

men nÄgon skillnad mÄste det vÀll vara?

Vst Àr det inte sÄ svÄrt att hitta info om men DXi Àr betydligt svÄrare, och nÄn jÀmförelse lyckas jag dÄ inte hitta.

nÄn som vet?

Tack pÄ förhand.

Annons
Postat

Jag kan inte all info, men de Àr kodade pÄ olika sÀtt. Inte sÄ att det Àr bÀttre ljud i den andre jÀmnfört med den förste. Jag lÄter de med mer kunskap fortsÀtta och ge dig en bÀttre och mer deltajerad förklaring.

T.ex. Cubase anvÀnder sig utav VSTi och Cakewalk anvÀnder sig utav DXi. Vissa program kan anvÀnda bÄda.

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
T.ex. Cubase anvÀnder sig utav VSTi

Ja VST Àr ju Steinbergs format sÄ det kÀnns rÀtt naturligt. Fast Cubase lÀser ju DX ocksÄ...

Postat
Fast Cubase lÀser ju DX ocksÄ...

Naj!

Eller det gör det visst, men inte DXi 😉

Tumregeln Àr: Om du kör Sonar installerar du DXi varianten, för alla andra vÀrdprogram Àr det VST som gÀller. Varför? FÄ program stöder automation av DX pluggar och i mÄnga fall tycks VST pluggarna vara stabilare. Dessutom tillhör DX pluggarna Windowsregistret vilket Ätminstone jag tycker Àr lite otÀckt. Ofta, men inte alltid kan en VST plugg flyttas eller avinstalleras genom att ta bort eller flytta pÄ .dll filen. Detta gÀller inte DX dÀr all info om pluggen mÄste rensas frÄn registret.

/Majken

Postat

Även till Cakewalk Ă€r DXierna inte alltid fullt utvecklade och kan sakna funktioner som Vstin har. Ex Battery som i dxi version bara ger stereo ut. Tror dock att Dxier i Sonar som regel blir stabilare Ă€n Vsti versionen. Borde vara logiskt ju.

Och givetvis tvÀrtom i Steinberg.

Postat

DX-standarden Ă€r vĂ€l skapad av M$, DX = DirectX ... 😉

/Daniel

Postat
DX-standarden Ă€r vĂ€l skapad av M$, DX = DirectX ... 🙂

/Daniel

Just!

Postat

Mitt minne sviker mig men jag vet att Cakewalk varit en av de huvudsakliga drivkrafterna bakom DX formatet. Om detta var för att de vidareutvecklade tekniken eller skapade SDK'er för att andra enklare skulle kunna programmera pluggar minns jag inte.

/Majken

tone laboratories (oregistrerad)
Postat

vst Àr ett instrument endast..dvs ett virituellt sÄdant ex rhodes, vsti kan vara en sampler eller ett program som tex reason, svÄrare Àn sÄ Àr det inte

Postat (redigerat)

VST (Virtual Studio Technology) Àr namnet pÄ standarden. VSTi Àr bara en fin liten omskrivning för att det Àr ett instrument.

VST (Virtual Studio Technology) plug-ins are a software technology developed by Steinberg and are software versions of traditional recording studio hardware, such as Delay lines, Reverbs and Limiters. VST instruments are also available that reproduce specific hardware synthesizers, or other electronic musical instruments.

EDIT: Quote frÄn Synthedit manualen. Men samma info finns lite hÀr och var.

Redigerat av Neko
Postat
vst Àr ett instrument endast..dvs ett virituellt sÄdant ex rhodes, vsti kan vara en sampler eller ett program som tex reason, svÄrare Àn sÄ Àr det inte

Ehm...Tror att nĂ„gon fĂ„r lĂ€sa pĂ„ lite... 😉

Sen nÀr blev Reason ett VSTi?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.