Jump to content
Annons

Stålsträngad surrar


Soxic

Recommended Posts

Jag har ett problem med min akustiska gura som jag upplevt på flera av mina akustiska gitarrer, både stålsträngade och nylonsträngade. Det surrar om vissa strängar. Detta drabbar vissa strängar oavsett om de är nya eller gamla, men kanske oftare ju äldre de är. Man plockar på strängen och släpper och då hör man ett surr tillsammans med själva tonen. Inte så vackert. Jag försöker felsöka men fattar inte vad det beror på. Man skulle kunna tro att strängen tar i någonstans med jag tror inte det? Kan tänka mig att det är ett vanligt fenomen.

När jag köpte min stålsträngade Yamaha så kostade den ca 4000:- och var väl ganska bra, men det kanske är dags för en nyare och kanske lite dyrare? Tänkte passa på att fråga om lite gitarrtips i prisklassen 5-6.000:-. Någon som rekommendera något riktigt bra som håller i många år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en liknande grej på min Furch D-40 (stål). B-strängen "viner", precis som dissonerande övertoner av metalliskt slag. Detta är när jag slår på lös sträng. Förstår inte vad det är som skapar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar som en del andra är inne på: banden. Jag tror att de är ojämna. Inte helt ovanligt på gitarrer under 5000 pix. Kan man inte slipa själv, leva med det eller höja stränghöjden så kan man nog få det fixat för en tusing!!!???

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liknande grej på min Furch D-40 (stål). B-strängen "viner", precis som dissonerande övertoner av metalliskt slag. Detta är när jag slår på lös sträng. Förstår inte vad det är som skapar det.

Låter oxå som dragstången behöver sig en liten justering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liknande grej på min Furch D-40 (stål). B-strängen "viner", precis som dissonerande övertoner av metalliskt slag. Detta är när jag slår på lös sträng. Förstår inte vad det är som skapar det.

Låter oxå som dragstången behöver sig en liten justering.

Men dom justerade ju halsen när jag köpte den på 4 sound för några månader sedan. Jag är 100 på att strängen inte rör nåt av banden, utan viner i sig självt på nåt konstigt vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)
Jag har ett problem med min akustiska gura som jag upplevt på flera av mina akustiska gitarrer, både stålsträngade och nylonsträngade. Det surrar om vissa strängar. Detta drabbar vissa strängar oavsett om de är nya eller gamla, men kanske oftare ju äldre de är. Man plockar på strängen och släpper och då hör man ett surr tillsammans med själva tonen. Inte så vackert.

Hörs "surret" när du bara spelar strängen öppen eller när du pressar ner den på vissa band.

Om det "surrar" när man spelar strängen öppen (och inte för hårt) så är det inte banden som är problemet utan sannolikt något med stallet eller sadeln ( som sitter längst upp på halsen). Ibland hjälper det med att bara skjuta strängen lätt åt sidan på stallet för att "surret" skall sluta. Om det är så strängen vibrerar mot sidan eller botten av spåret i sadeln så kan man tvingas fila om formen på spåret. Om det är sadeln som spökar så skall det inte surra när man pressar ner strängen på första bandet.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har åxo problem med min takamine

så här låter den: http://www.speedyshare.com/430624138.html

är det samma typ av oljud du lider av?

ibland låter gitarren helt ok, för att nästa dag dista igen

brukar lägga lite tryck på stallet med handflatan för att minimera detta vid inspelning

men det är otroligt störigt & jag tror heller inte på att det är banden som spökar

i mitt fall låter det lite som att pinnarna som sitter på insidan av locket

inte sitter ordentligt & vibrerar när det är mycket bas

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, det låter som exemplet Larsson anger. Det distar liksom i strängen, ett metalliskt rassel. Jag tror inte heller det är banden som spökar. Vad jag kan se tar inte strängarna i någonstans. Det rasslar både när jag kör öppen sträng och när jag pressar ner på banden. Jag skulle inte vara så säker på att detta är något som endast drabbar "billigare" gitarrer även om jag inte har bevis. Jag tror helt enkelt att man har otur, eller kanske beror det på okunskap, etc.

Jag kommer förmodligen lämna in den till JAM så får de ge den en ordentlig genomgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande rassel i en av mina gitarrer förut, det visade sig att dragstången hade blivit så lös med tiden att den tillslut av vibrationerna skruvat upp sig till helt lös... d.v.s dragstången skallrade inne i halsen så fort jag tog en ton. Så kolla om dragstången sitter lös.

/ Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande rassel i en av mina gitarrer förut, det visade sig att dragstången hade blivit så lös med tiden att den tillslut av vibrationerna skruvat upp sig till helt lös... d.v.s dragstången skallrade inne i halsen så fort jag tog en ton. Så kolla om dragstången sitter lös.

/ Klas

Men borde inte det resultera i att anslag på alla strängar ger ett rassel? I mitt fall är det bara ett par och byter jag strängar kan det efter en period (ibland genast) vara andra strängar som rasslar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis så har gitarren dragit sig lite.

Kolla dragstången... Kan behövas lite justering. Det kan också var andra strängar som klingar med.

Håll för alla andra strängar, även ovanför sadeln vid huvudet.

Men om du har en Yamaha så bör i vilket fall som helst skaffa en ny gitarr 😎

Simon & Patrick, nu när de inte tar in Seagull i Sverige längre.

Furch Durango är grym! Tanglewood är ok, men jag tycker S&P är bättre.

Det finns även en del Taylor för runt 7-8000:-. De kan du säkert pruta lite på.

Man brukar kunna hitta beggade Seagull S6 ganska billigt. De är nog de mest

prisvärda gitarrer jag spelat på någonsin!

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

i mitt fall låter det lite som att pinnarna som sitter på insidan av locket

inte sitter ordentligt & vibrerar när det är mycket bas

Ljudklippet låter ungefär som på min nylon. Har inte åtgärdat det men enligt en gitarrmakare så går det att ta bort strängarna o försöka limma fast.

Instämmer i hyllningskören till S&P. Köpte den billigaste modellen songsmith ( 3900:- ) för ett tag sen och är supernöjd på alla vis. 😉

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara en strängbit under stallet? Man stoppar ju ner strängens knoppände i hålet, och låser den sen med pinnen. Jag tror man kan lyckas låsa strängen utan att knoppen är dikt emot pinnen om man har otur.

Jag brukar göra en liten försiktig bock på strängen nästan nere vid knoppen innan jag stoppar i den. Då är knoppen ur vägen för pinnen. Sen i med pinnen. Sen drar jag försiktigt i strängen samtidigt som jag trycker ner pinnen. Det känns i strängen när knoppen låser sig rätt mot både stallets undersida och pinnen.

Den här lilla strängbocken blir automatiskt om man låter bli att göra den i förväg, man ser den när man byter strängar, men jag tycker det är lättare att få dit den nya strängen om man gör den lilla bocken själv.

Bästa verktyget för att få upp hårt sittande pinnar är en tesked. Jag brukar hålla reda på vilken pinne som satt var och sätta dem i samma hål.

Sen antar jag att instrument av trä kan väl råka ut för knepiga knarrljud. Ett otursex helt enkelt. Jag har aldrig råkat ut för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar till mig era råd och har bestämt mig för att det är dags att köpa en ny gitarr. Blir en Simon & Patrick. Om ni säger att de är prisvärda så litar jag på det. Ska så klart åka till JAM och plinga lite själv först, men det låter initialt som ett gott råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis så har gitarren dragit sig lite.

Kolla dragstången... Kan behövas lite justering. Det kan också var andra strängar som klingar med.

Håll för alla andra strängar, även ovanför sadeln vid huvudet.

Men om du har en Yamaha så bör i vilket fall som helst skaffa en ny gitarr :rolleyes:

Simon & Patrick, nu när de inte tar in Seagull i Sverige längre.

Furch Durango är grym! Tanglewood är ok, men jag tycker S&P är bättre.

Det finns även en del Taylor för runt 7-8000:-. De kan du säkert pruta lite på.

Man brukar kunna hitta beggade Seagull S6 ganska billigt. De är nog de mest

prisvärda gitarrer jag spelat på någonsin!

De säljer Seagull på Thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja...

Synd att de inte har Folk-modellen. Den låter fantstiskt. Jag har två såna...

Men S6'an finn ju til en rätt billig penning. Personligen tycker jag Seagulls gitarrer som motsvarar S&P's modeller

är snäppet vassare. Det är ju Godin som ligger bakom dem båda, men seagull verkar ha lite mer själ.

En helt subjektiv åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det inget nytt fenomen. Jag har känt till detta sedan många år och fråga runt förr utan att ha fått några vettiga och självklara svar. Jag har misstänkt att det har att göra med hur jag själv sätter dit strängarna, men på elguran är det JAM som satt dit dom och inte jag. Kanske är de slitna, men dock kan jag höra detta även på nya strängar som jag satt dit. Skitskumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Jag har en liknande grej på min Furch D-40 (stål). B-strängen "viner", precis som dissonerande övertoner av metalliskt slag. Detta är när jag slår på lös sträng. Förstår inte vad det är som skapar det.

Jag har hittat felet! Det är strängarna som viner mellan sadeln och stämskruvarna. Jag trädde en bit tyg mellan strängarna och slog en lös knut och nu är det knäpptyst! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...